Prima reuniune a Comitetului pentru implementarea proiectului „România Educată”. Ligia Deca: Nivelul de aşteptare pentru schimbare în bine este foarte mare

0
Ligia Deca, consilier prezidențial

Programul de implementare a proiectului ”România educată”  va trebui să fie disponibil până la data de 10 septembrie, a declarat, joi, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la finalul primei reuniuni a Comitetului interministerial pentru monitorizarea implementării proiectului „România Educată”. La rândul său, consilierul prezidențial Ligia Deca a arătat că ”nivelul de aşteptare pentru schimbare în bine este foarte mare şi va fi la cote maxime odată cu începerea anului şcolar şi universitar”.

„Astăzi am avut prima şedinţă a Comitetului interministerial pentru implementarea proiectului ‘România educată”. A fost o întâlnire, practic, în pregătirea viitoarei întâlniri care va fi, joi, 2 septembrie, la ora 13.00, întâlnire la care fiecare dintre ministerele reprezentate în comitetul interministerial va primi materiale şi se va pronunţa din perspectiva ministerului pe care îl reprezintă cu privire la programul de implementare care va trebui să fie disponibil până la 10 septembrie, conform termenului asumat prin memorandum la nivel de Guvern. Am prezentat situaţia actuală şi am prezentat obiectivele pe care trebuie să le îndeplinim prin proiectul ‘România educată’. Lucrurile nu sunt deloc îmbucurătoare, după cum bine ştim”, a afirmat Sorin Cîmpeanu, citat de Agerpres.

Anterior, în cadrul reuniunii Comitetului interministerial pentru monitorizarea implementării proiectului „România Educată” condusă de premierul Florin Cîţu, ministrul a precizat, printre altele, că una dintre provocările cu care se confruntă sistemul de educaţie românesc este subfinanţarea.

„Suntem la aproape 3,6% din PIB, în condiţiile în care în „România educată” ne-am asumat cu toţii prin memorandum în Guvern să atingem ca obiectiv intermediar 4,7% din PIB, aceasta fiind media europeană pentru alocări în educaţie. Alocările, sigur că da, trebuie să fie direcţionate acolo unde ele pot genera rezultate sigure. Înţeleg şi susţin întotdeauna principiul conform căruia întotdeauna în Educaţie rezultatele se pot vedea pe termen mediu şi lung, dar putem să avem o strategie coerentă, ăsta este rolul nostru, mai exact un program de implementare a proiectului ‘România educată’ prin care să direcţionăm într-o manieră eficientă aceste investiţii în Educaţie”, a declarat Cîmpeanu.

Întrebat, la finalul reuniunii, care este garanţia că proiectul „România educată” va fi implementat cu succes, ministrul a răspuns: „Ştiu un lucru foarte sigur, dacă nu începem, nu terminăm”.

„Deci, din această perspectivă, dacă suntem responsabili, înţelegem cu toţii că trebuie să începem şi înseamnă şi forţe politice, de la stânga la dreapta, şi societate, şi actori direcţi, profesori, personal didactic auxiliar didactic şi nedidactic, şi elevi, şi părinţi şi întreaga societate. Deci, asta este garanţia, nevoia, garanţia constă în cifrele pe care vi le-am prezentat la început, care arată o situaţie alarmantă în sistemul de educaţie românesc şi determinarea pe care o avem la nivelul Guvernului, a Comitetului interministerial pentru a face această schimbare”, a spus Cîmpeanu.

Cîmpeanu a explicat că România va atinge un procent de 4,7% din PIB pentru Educaţie prin „construcţie bugetară”, întrebat în acest sens.

Este un obiectiv intermediar, va trebui să aşteptăm finalizarea negocierilor pe PNRR, în care ‘România educată’ are alocări directe de 3,6 miliarde de euro, care nu au fost modificate pe parcursul negocierilor. După ce vom avea semnate contractele pe PNRR, vom şti cât avem din PNRR, vom şti cât putem accesa din fonduri europene clasice, să le spunem, Fondul Social European şi în completare va trebui să alocăm de la bugetul de stat. Obiectivul este ca toate acestea împreună să ajungă la 4,7 % din PIB. Anul acesta avem deja o rectificare, rectificare care ne va asigura funcţionarea până la finalul anului, cu toate cerinţele pe care le-am prezentat defalcat pe capitole”, a mai afirmat ministrul.

Premierul Florin Cîţu a arătat, la rândul său, că proiectul „România educată” va avea finanţări din surse multiple, iar Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă cuprinde oportunităţi pentru programe de „maximă” importanţă pentru sistemul naţional de educaţie.

Este cel mai amplu proiect de reformă a educaţiei, ‘România educată’, dezvoltat de Administraţia Prezidenţială, proiect care reprezintă viziunea şi strategia de ţară în domeniul educaţiei în perspectiva 2030, susţinut, bineînţeles, de Programul de guvernare 2020 – 2024. De asemenea, operaţionalizarea proiectului ‘România educată’ a fost inclusă ca angajament în Strategia Naţională de Apărare a Ţării pentru perioada 2020 – 2024”, a afirmat Florin Cîţu, conform Agerpres.

Premierul a adăugat că reformele preconizate prin proiectul „România educată”, combinate cu măsurile prevăzute în programul de guvernare, sunt armonizate cu recomandările specifice de ţară ale Comisiei Europene şi cu Programul naţional de reformă.

‘România educată’ este în PNRR – aş vrea să vă anunţ şi pe această cale că PNRR va fi aprobat la finalul lunii septembrie, deci, suntem în grafic şi cu PNRR-ul – şi programe operaţionale, buget central, bugete locale, parteneriate public-privat, fonduri nerambursabile, finanţări, contribuţii ale firmelor private. Deci, surse de finanţare avem, avem acum o platformă, ‘România educată’, ştim foarte clar unde vrem să ajungem cu sistemul, este momentul să implementăm acest program”, a spus Cîţu.

Potrivit acestuia, sunt create premisele elaborării unui nou pachet legislativ în domeniu.

„Asta, de fapt, facem prin acest comitet interministerial în vederea asigurării suportului normativ necesar reformei şi a coerenţei cu alte reglementări legale şi cu cerinţele unui mediu socio-economic în continuă schimbare. În vederea implementării proiectului ‘România educată’, proiectul PNRR, transmis la Comisia Europeană în iunie 2021, cuprinde oportunităţi de finanţare a unor proiecte de maximă importanţă pentru sistemul naţional de educaţie şi orientat spre formare şi atingerea ţintelor asumate în cadrul reformei”, a explicat prim-ministrul.

Consilierul prezidenţial Ligia Deca a evidenţiat că, până la apariţia cadrului normativ avut în vedere pentru proiectul „România educată”, este nevoie de o accelerare a unor măsuri deja asumate de Guvern privind Educaţia şi de o cât mai bună cooperare interinstituţională.

Există o etapă următoare care are ca termen 10 septembrie şi, deja, domnul ministru, împreună cu colegii mei de la Departamentul educaţie şi cercetare, lucrăm la un draft de plan de implementare care să fie luat în discuţie şi finalizat împreună cu dumneavoastră, începând cu săptămâna viitoare tocmai pentru a putea circula în spaţiul public, ceea ce ne propunem concret cu paşi, acţiuni, termene, responsabili şi bugete pentru implementarea proiectului ‘România educată’.

Au fost multe dezbateri în spaţiul public de la lansarea oficială, nivelul de aşteptare pentru schimbare în bine este foarte mare şi cred că va fi la cote maxime odată cu începerea anului şcolar şi universitar. De aceea, mă bucur tare mult că ne putem vedea într-un format extins în ideea în care putem anticipa un pic aceste aşteptări ale societăţii şi pune pe masă nişte lucruri care se pot întâmpla chiar mai rapid decât adoptarea unui nou cadru normativ. Sunt lucruri bune (…) şi care nu au neapărat nevoie de un nou cadru normativ, ci de o accelerare a unor măsuri, plus de cooperare interinstituţională”, a declarat Ligia Deca.

Ea a avertizat că România nu-şi permite să mai piardă niciun copil pe partea procesului educaţional, având în vedere estimările alarmante privind trendul demografic.

„Avem şi o urgenţă de tip demografic, dacă trendul actual se păstrează, populaţia României ar putea scădea sub 16 milioane de locuitori în anul 2050. De asemenea, procentul de tineri în procentul populaţiei este scăzut, ceea ce ne conduce la nevoia de a sprijini fiecare copil din România. Mai pe româneşte – nu ne putem permite să pierdem niciun copil, ne dorim ca fiecare dintre ei să devină cetăţeni activi care să ducă mai departe societatea în contextul pe care ni-l dorim, în context european, în context democratic şi aşa mai departe”, a explicat consilierul prezidenţial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.