Copiii încurajați să citească încă de la grădiniță. Alfabetar pe scenă și insule de lectură, amenajate la ”Dumbrava Minunată” din Alba Iulia FOTO

0
Insula de lectură creată în exterior, la Grădinița ”Dumbrava Minunată” din Alba Iulia

La Grădinița ”Dumbrava Minunată” din Alba Iulia, lectura și dragostea pentru carte și citit sunt promovate în rândul celor mici, chiar dacă ei nu știu încă să citească. Anul școlar trecut, aici s-a desfășurat proiectul ”Toată grădinița citește” și în fiecare zi a existat un moment de lectură, fizic sau online, în care copiii au răsfoit cărți și au ascultat povești citite de angajații grădiniței, de la bucătăreasă până la director, dar și de părinții micuților, actori, scriitori sau școlari. În curte a fost amenajată o insulă de lectură, o alta există în interior, iar pe scena grădiniței a fost creat un Alfabetar.

Aurora Vârtei, directorul grădiniței, spune că insula de lectură și Alfabetarul au fost amenajate în cursul anului școlar trecut, astfel încât copiii au putut să se bucure de cărți și de momentele de lectură în spații colorate și atractive, create în aer liber.

Avem o insulă de lectură în interior și una în aer liber. Alfabetarul îl utilizăm pentru familiarizarea copiilor cu literele, cu scrierea unor cuvinte. Pentru că nu știu încă să citească, preșcolarii asociază obiectele în miniatură cu litera cu care începe cuvântul, jucăria. Apoi, la măsuțe, scriu cuvinte după pictograme, despart cuvintele în silabe sau alcătuiesc propoziții cu cuvintele scrise”, precizează directorul grădiniței.

Anul trecut, grădinița s-a alăturat campaniei inițiate de Anca Tîrcă, ”Toată școala citește”, iar cartea – explică Aurora Vârtei – a fost folosită ”în contexte de învățare cât mai diverse”. Proiectul intitulat ”Grădinița Dumbrava Minunată citește!” va fi continuat și în următorul an școlar. Directorul grădiniței ne-a scris cum s-a derulat proiectul în anul școlar încheiat în iunie și de ce consideră că trebuie promovată lectura în rândul celor mici:

”Grădinița, alături de familie, este instituția unde se manifestă și sunt încurajate experiențele de debut ale copilului în domeniul limbajului, aici se înregistrează primele contacte ale copilului cu cartea și cu limbajul scris. De aceea, cultivarea dragostei pentru lectură, pentru carte și pentru citit este un obiectiv prioritar în dezvoltarea personală a copiilor preșcolari din grădinița noastră.

La vârsta copilăriei, poveştile şi scrierile pentru copii sunt mai mult decât simple istorisiri. Ele reprezintă un instrument foarte important aflat la îndemâna educatorilor și al părinţilor, pentru a stimula dragostea de lectură şi de citit-scris, curiozitatea intelectuală a micuţului, dar şi un important mijloc pentru a consolida legătura afectivă educatoare-copil, copil-părinte.

Poveştile, poeziile, ghicitorile îmbogăţesc viaţa afectivă a copilului, prin intermediul acestora copilul ajungând să trăiască alături de personaje, din punct de vedere afectiv, experienţele la care acestea sunt supuse şi să înveţe să îşi exprime propria agendă emoţională în funcţie de contextul şi desfăşurarea povestirii. Copiii pun întrebări, se bucură pentru victoria personajului cu care se identifică, devin trişti sau îngrijoraţi atunci când personajul respectiv se află în dificultate şi învaţă să îşi definească propriile emoţii în raport cu anumite situaţii de viaţă. Tot în acest context, copilul învaţă să îşi definească emoţiile pozitive în raport cu cele negative şi dezvoltă anumite comportamente de tip social.

Prin urmare, cărțile joacă un rol foarte important din punct de vedere educativ. Prin intermediul acestora se fixează principalele valori și modele de viață, copilul descoperă lumea şi se poate plasa în situaţii de viaţă în afara contextului familial.

Am încercat să folosim cartea în contexte de învățare cât mai diverse, de la momentul zilnic de lectură din clasă, la scris și citit la Alfabetarul amenajat pe scena grădiniței, la cititul la insula de lectură din curtea grădiniței, cititul în parcul dendrologic, la biblioteca grădiniței, la librărie, la biblioteca mobilă a orașului.

Am implicat tot personalul grădiniței, de la bucătăreasă la director, de la părinții copiilor la partenerii educaționali, de la autorități locale la scriitori, bibliotecari, actori, școlari etc. Mărturie sunt toate aceste aspecte care au trezit reale momente de emoție, de trăire sufletească și bucurie pe chipul copiilor, chiar dacă uneori activitatea s-a desfășurat online sau cu masca pe față.”

Sursa foto: Arhiva personală – Aurora Vârtei

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.