Prima experiență Erasmus la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Capitală. Ce soluții au propus liceenii pentru a trăi într-un „oraș verde”

0
Elevii de la Șincai, participanți la proiectul Erasmus. Foto: SparkNews.ro

Elevii și profesorii Colegiului Național ”Gheorghe Șincai” din București, implicați în proiectul Erasmus+ ”Green City Life”, s-au întâlnit, miercuri, pentru a trage concluziile unei prime experiențe multiculturale, derulate offline și online împreună cu elevi din Turcia, Bulgaria și Letonia, ce a avut ca temă biodiversitatea. Proiectul a început în 2018 și s-a încheiat anul acesta, iar liceenii l-au prezentat ca pe ”o experiență unică”, în care au învățat lucruri noi despre ceea ce înseamnă biodiversitatea, au făcut schimb de idei și au venit cu soluții și propuneri pentru un oraș prietenos cu natura.

Parcul Natural Văcărești, decongestionarea traficului în București, obiceiurile sănătoase la cumpărături și biodiversitatea în cartier se numără printre temele abordate de liceenii de la Șincai în cadrul proiectului Erasmus, care a inclus trei mobilități, în Turcia, România și Bulgaria, și o a patra etapă desfășurată online.

Silvia Mușătoiu, manager de proiect și fost director al colegiului, a arătat, în cadrul evenimentului de diseminare, că își dorește ca acest prim proiect să fie urmat de altele: ”Ce a însemnat, în primul rând, acest proiect? Întâi și întâi, întâlnirea elevilor noștri cu colegi din mai multe culturi. Eu sper ca elevii noștri să fi privit aceste întâlniri cu copiii din celelalte țări curioși să vadă ce se întâmplă în altă parte, cum se derulează educația în alte părți, care este relația dintre elevi și profesori în alte părți, s-o compare poate și s-o îmbunătățească pe a noastră. În legătură cu tema proiectului, biodiversitatea, Delta Văcărești a fost sursa de inspirație și sursa de lucru pentru echipa din România și eu cred că elevii au înțeles că trăim în mijlocul naturii și n-ar trebui poate să deranjăm cu ideile noastre, care de care mai sofisticate.”

Profesorii coordonatori în proiect au vorbit, la rândul lor, despre ceea ce a însemnat acest proiect pentru elevi și ce s-a urmărit pe parcursul celor aproape 3 ani.

Emilia Ilie, profesoară de engleză: ”Proiectele Erasmus reprezintă o șansă unică de a dezvolta competențe și capacități pe care orice altă activitate nu este în stare să le creeze. Este în stare să creeze capacitatea de a dezvolta inteligența emoțională și socială, capacitatea de relaționare, lucruri esențiale pentru omul viitorului. Am spus întotdeauna că scopul ultim al educației este lecția toleranței și a acceptării, iar astfel de proiecte reușesc acest lucru mai bine decât orice. De aceea, sper pentru școala mea, pentru comunitatea mea, ca aceste proiecte să mai existe. Am descoperit, prin acest proiect, că există inițiative extraordinare pentru a face din București un oraș prietenos cu natura și mă bucur că noi am aflat acest lucru și sper că acești copii vor vedea Bucureștiul cu alți ochi.”

Ana-Maria Ștefan, profesoară de limba franceză: ”Proiectul Erasmus Green City Life a început în urmă cu trei ani și de atunci a evoluat și s-a dezvoltat pe parcursul fiecărei etape, aducând echipei din România cunoștințe, informații și oameni noi din domeniul biodiversității, dar mai ales satisfacția lucrului în echipă. Împreună cu elevii am reușit să finalizăm un proiect de nota 10.”

Georgeta Băețica, profesoară de biologie: ”În acest proiect, am creat și am prezentat produse care vizează măsuri și metode ce susțin biodiversitatea în zonele urbane ale UE. Copiii au creat modele 3D Green City Life, au realizat numeroase recomandări privind conservarea și atragerea biodiversității în oraș pentru a nu pune în pericol speciile locale, au realizat infografice pe mai multe teme, cum ar fi activități și drumeții în natură, despre cartierul meu, despre comunicare și infrastructură, despre plante de apartament, despre obiceiurile noastre la cumpărături și despre sărbătorile de Crăciun și de Anul Nou.”

Soluții propuse de elevii de la Șincai

Comunicare și transport. Metode de a ajuta mediul: promovarea acțiunilor și proiectelor eco-friendly; înființarea unui departament pentru propuneri de infrastructură ”verde” în cadrul primăriilor; comunicarea cu oamenii prin rețelele de socializare; constituirea programelor de educație și conștientizare publică.

  • Decongestionarea traficului, ”esențială pentru biodiversitate – se poate realiza luând în considerare un număr de opțiuni: adaptarea infrastructurii urbane la cerințele necesare numărului de locuitori; impunerea restricțiilor de trafic pentru a reduce congestionarea; crearea unei infrastructuri generale specifice mijloacelor verzi de transport.”
Machetă 3D, realizată în proiect

Obiceiurile la cumpărături. Cum le putem îmbunătăți: înlocuirea pungilor de plastic cu cele din material textil sau din rafie; în loc să aruncăm hainele la gunoi le putem duce în centre de colectare și reciclare, în schimbul unor recompense; în ceea ce privește conceptul ”Zero Waste”, putem alege ca, în locul produselor obișnuite, să alegem unele rezultate din materiale reciclate, biodegradabile, din responsibilitate pentru mediul înconjurător.

Biodiversitatea în cartier: Green Buildings – tipuri de clădiri care implică decorarea cu plante a cel puțin unei fațade, care ar aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi îmbunătățirea calității aerului și conservarea biodiversității prin folosirea a diferite specii de plante pentru decorare; Hydroponic gardens – o modalitate eficientă de a crește răsaduri în spațiu închis, înlocuind solul cu lâna minerală, soluția perfectă de implementat datorită reducerii concentrației de CO2 din atmosferă și a spațiului de lucru ocupat; Composting bins – o idee de reciclare a resurselor biodegradabile cât se poate de eficientă și de accesibilă oricărei persoane.

Dalia, elevă în clasa a X-a, a prezentat cele trei machete 3D realizate pe tema păstrării biodiversității în mediul urban, iar liceenii participanți la proiect au împărtășit impresii din experiența Erasmus:

  • ”A fost o experiență unică. Ne-am unit forțele pentru a face un material care ajută la salvarea biodiversității.”
  • ”A fost foarte interesant să aflu păreri și de la copii din străinătate și să-mi dau seama cum gândesc și văd ei această problemă. A fost eficient să văd și alte perspective.”
  • ”A fost un proiect în care am avut de învățat atât de la colegii mei, cât și de la cei din țările partenere, întrucât mi-am îmbogățit cunoștințele despre biodiversitate, despre speciile de plante și animale și despre modalitatea în care acestea pot fi protejate în mediul urban. Totodată, mi-am îmbogățit cunoștințele despre țările partenere, mi-am descoperit și țara mea care este superbă și sunt mândră că sunt româncă.”
  • ”Sunt încântat pentru șansele pe care le-am avut în acest proiect. În ciuda pandemiei, am reușit să conlucrăm pentru a ajunge la niște rezultate mai mult decât satisfăcătoare. Am realizat și multe prietenii și legături care s-au păstrat și se păstrează.”

Elevii de la Șincai au realizat și un jurnal al călătoriei lor în proiect, un material video cu toate activitățile și mobilitățile derulate în cadrul proiectului Erasmus+ ”Green City Life”.

Citește și: O călătorie cu elevii de la Șincai în tramvaiul galben: Cărți, muzică și mult gust… de poezie

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.