Ideea unor liceeni, experimentată într-un colegiu din Capitală: Elevii să poată comanda mâncare sănătoasă și diversificată direct din curtea școlii

0
Echipa Refresh Appetite: Ștefan, Ioana, Tudor și Alexandru. Foto: Captură video

Patru liceeni din București au realizat o aplicație online prin intermediul căreia elevii pot comanda mâncare chiar din curtea școlii. Ioana, Tudor, Alexandru și Ștefan, elevi în clasa a XII-a la Colegiul Național „Ion Neculce”, au pilotat deja proiectul într-un colegiu din Capitală, iar rezultatele i-au încurajat să meargă mai departe. La doar 18 ani, cei patru liceeni vor să pornească o afacere în care să aducă food truck-uri cu mâncare sănătoasă în curtea școlii, iar elevii doar să vină să-și ridice comanda. Tinerii și-au propus să pornească proiectul, în toamnă, la cinci licee din Capitală și să ajungă la 10 până în iunie 2022. O parte din profit ar urma să fie investit în școli.

Ioana Desculțescu, Alexandru Doman, Tudor Popescu și Ștefan Botea și-au gândit afacerea plecând de la propria experiență. Când sunt la școală, nu au de unde să își cumpere mâncare mai sănătoasă. Buticul nu reprezintă o soluție, iar cantinele lipsesc din școli (doar 7 licee din București au cantină, potrivit cercetării de piață, efectuate de cei patru tineri).

Liceenii, colegi de clasă la Mate-info, au format echipa în octombrie 2019 și au început să dezvolte aplicația Refresh Appetite, prin care elevii pot comanda, plăti si programa când vor să ridice mâncarea de la food truck-ul ce va fi amplasat în curtea școlii și care, pentru diversificare, se va schimba la două săptămâni.

La începutul anului școlar, în toamnă, până să fie mutate cursurile în online, ei au pilotat proiectul la Colegiul Tehnic de Arhitectură „I.N. Socolescu” din Capitală, iar elevii, dar și profesorii au fost receptivi la ideea lor.

”Perioada-pilot a ținut aproximativ o lună și am vrut foarte mult să testăm cum reacționează elevii la un food truck în liceu, dacă este atractivă ideea pentru ei. Am implementat niște produse sănătoase, discutate cu nutriționistul din echipa noastră și am avut foarte mare grijă să ne încadrăm în cerințele prevăzute de lege, să fie cât mai OK. Au fost destul de multe comenzi din partea elevilor, dar și din partea profesorilor. Problema este că la butic sunt produse nesănătoase, sunt sandwich-urile congelate la un preț foarte mare și mâncarea nu e sățioasă. Suntem elevi, cunoaștem foarte bine problema aceasta și înțelegem că elevii nu au acces la mâncare sănătoasă. Tocmai din acest motiv, impactul a fost pozitiv”, spune Alexandru.

Foto: facebook.com/ ReFresh Appetite

În proiectul-pilot, elevii au plătit cash sau cu cardul, direct la food truck (există soluții de carduri junior), însă pe viitor vor folosi aplicația, care este gata în proporție de 90%. ”Când vom avea mai multe licee partenere, elevii vor putea comanda prin aplicație. Food truck-urile vor fi poziționate în curtea liceelor, ele vor schimba periodic școala, iar elevii își pot ridica mâncarea, fără să stea prea mult la coadă”, mai explică Alexandru, care s-a ocupat de dezvoltarea aplicației, împreună cu Ștefan și un alt coleg, Ciprian.

De la un concurs școlar la propria afacere

Ideea de a dezvolta o afacere a pornit de la un simplu proiect pentru un concurs școlar, povestește Ioana. ”Am realizat apoi că îmi place ideea, chiar foarte mult, și aș vrea să o transform în realitate și singura modalitate a fost să înființăm o afacere. Am descoperit cât de interesantă este partea aceasta antreprenorială”, spune eleva în clasa a XII-a.

Despre concursul JA Romania la care au participat și au ajuns finaliști au aflat de la profesoara lor de educație antreprenorială și au zis că merită să se înscrie, fie doar și pentru o medie de 10. ”Am făcut un brainstorming ca să vedem cu ce idee de afaceri am putea veni noi. Pe durata proiectului, am văzut că oamenilor le-a plăcut ideea, ne-a fost validată și am ajuns la faza națională a concursului. După ce s-a terminat, am zis să ne apucăm serios de treabă și să facem proiectul realitate. Am avut noroc ulterior cu Innovation Labs unde am intrat cu proiectul nostru și am întâlnit acolo câțiva oameni care ne-au deschis ochii și ne-au îndrumat”, declară Ioana.

Recent, cei patru liceeni au urmat un mentorat la ”Tinerii în Arenă”, au fost finaliști și urmează să aibă o întâlnire cu doi dintre antreprenorii-jurați pentru a discuta despre sprijinul pe care l-ar putea primi din partea acestora.

”Eugen Cojocaru a fost mentorul nostru. Ne-a ajutat foarte mult să înțelegem propriul business. Noi încă nu avem experiența necesară pentru a înțelege cum funcționează un business la o scară mai mare. Am avut nevoie de perspectiva unui om care a trecut deja prin tot procesul, îl cunoaște foarte bine și a fost un mentor care ne-a deschis ochii, ne-a făcut să vedem problemele pe care noi trebuie să le rezolvăm și, în adevăratul sens, ne-a îndrumat spre cea mai bună formă”, precizează Alexandru.

Înscrierea echipei la ”Tinerii în Arenă” a venit din dorința de a avea un mentor alături în dezvoltarea afacerii, dar și din nevoia de susținere financiară.

”Din calculele noastre, am avea nevoie de bani pentru acoperirea salariilor (echipa are șase membri) și pentru mentenanța aplicației. De asemenea, mai trebuie făcută investiția inițială în anumite elemente de aparatură – laptop, imprimantă, deși ne putem descurca momentan fără acestea, dar vom avea nevoie de tablete pentru food truck-uri pe care ele să înregistreze comenzile, să poată să le prioritizeze și să le livreze. În loc să scrie pe bilețel, să fie totul electronic și mai eficient.

Din perspectiva mea, cel mai mare ajutor va fi pe zona financiară, deoarece avem nevoie de investiția inițială pentru a demara proiectul, dar și pe zona de validare a ideilor noastre pentru că este clar că un om cu o experiență de peste 40 de ani în domeniul HoReCa, cum este Dragoș Petrescu, are niște puncte de vedere valide și verificate”, susține Tudor.

Liceenii și-au făcut un plan de afaceri, au estimat venitul mediu lunar și au creionat implementarea etapizată a proiectului. Vor încasa un comision din vânzări de 10-15%, iar 10% din profit vor să îl direcționeze către școli. ”Ne propunem să desfășurăm o campanie prin care vom dona un procent din venitul nostru pentru dezvoltarea școlilor, mai exact pentru ținerea unor cursuri de nutriție, dar și pentru îmbunătățirea școlii efective”, spune Alexandru.

În proiectul-pilot, deși au făcut un profit, liceenii au renunțat la el în favoarea food truck-ului, întrucât taxele pe care ar fi trebuit să le plătească la stat erau mai mari decât ce le-ar fi intrat lor în buzunar, explică Tudor. Asta nu i-a descurajat însă în a continua să-și pună în practică ideea.

Promovarea și schimbarea unei prejudecăți

Ștefan se ocupă de partea de marketing și are deja o strategie de promovare a afacerii lor cu mâncare ”de nota 10”. Pentru fiecare food truck partener, va fi realizat un video în care va fi spusă povestea lui.

”Tot lucrând și interacționând cu food truck-urile, am realizat că majoritatea patronilor au o poveste foarte interesantă. Spre exemplu, unul dintre ei ne-a spus că brânza pe care o folosește provine de undeva din Sibiu, unde caprele au program de mângâiat. Mă gândesc că ar fi bine atât pentru elevi, cât mai ales pentru părinți să realizeze că un burger poate fi sănătos și am vrea să schimbăm ideea că toată mâncarea aceasta este nesănătoasă”, spune Ștefan.

Totodată, în vară, înainte de începerea școlii, liceenii vor să organizeze un eveniment, în funcție și de condițiile pandemice, în care elevii să se familiarizeze cu food truck-urile. Tot pe timpul verii, ei vor începe pregătirile pentru implementarea proiectului în școli din septembrie.

Proiectul din toamnă

”Vom pregăti totul din vară și cum începe școala în septembrie, începe și proiectul”, precizează Ioana. Cei patru liceeni și-au făcut temele, au realizat o analiză de piață și au constatat că liceele unde vor să aplice proiectul au curți suficient de mari astfel încât să permită amplasarea unui food truck.

Tinerii antreprenori vor să înceapă cu cinci licee mari din București, spre sfârșitul anului școlar, în iunie 2022, să ajungă la 10 licee și 10 food truck-uri, iar în următorii 2 ani la 40, în București și Cluj.

”Noi ne propunem să avem parteneriate și cu van-uri care prepară, de exemplu, burgeri pentru a schimba ideea preconcepută, așa cum spunea și colegul meu, de food truck=junk food, pentru că nu este așa. Preparatele vor fi sănătoase, vor fi în limitele impuse de lege, vor fi produse din zona healthy”, precizează Alexandru.

Deși nu este ușor să răzbești în afaceri, cei patru liceeni (apreciați și de diriginta lor pentru inițiativă), își încurajează colegii din generație să se implice în domeniul antreprenorial.

”Este un domeniu interesant, te pune la încercare din toate punctele de vedere și ne-a zis mentorul nostru o vorbă pe care o vom ține mult timp în mintea noastră de acum încolo: <Toți avem motivație, dar disciplina ne va duce acolo unde motivația nu poate.> Chestia asta chiar ne-a dat așa un boost. Trebuie să rămânem motivați și asta le dorim și celor care încearcă să susțină comunitatea de business, de antreprenoriat din România. Make your dreams come a reality!”, este mesajul liceenilor.

Din toamnă, cei patru vor fi la facultate. Ștefan va merge la Politehnică – Automatică sau la ASE – Cibernetică, Tudor la Cluj pe Administrarea afacerilor în limba engleză, Alexandru la ASE – Informatică economică, în zona de programare și business, iar Ioana vrea să studieze în străinătate Game Design, dar ar aplica și în România pe partea de Business și Relații Internaționale la ASE și ar face, în paralel, cursuri de pregătire pentru design și industria de gaming. Până atunci, au BAC-ul de dat, dar își fac timp și pentru business-ul lor. Noi le urăm baftă la examene și succes în afaceri!

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.