Ministrul Educației: Titularizarea pe perioadă determinată ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății

0

Titularizarea profesorilor pe perioadă determinată, și nu pe perioadă nedeterminată, este un principiu care ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Europa FM, în cadrul emisiunii ”Deșteptarea României”. Totodată, ministrul a arătat că ar fi de acord cu o evaluare a profesorilor pe criterii de performanță.

”Nevoia de evaluare a cadrelor didactice pe criterii de performanță, indisolubil legată de performanța elevilor, este un lucru foarte clar. Este legat și de întrebarea referitoare la titularizare pe perioadă determinată și nu pe perioadă nedeterminată. Este într-adevăr un principiu care ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății. (…) Dacă aș fi de acord, evident că da (cu evaluarea profesorilor – n.red.). Asta este marea provocare.

Trebuie să ai și cu cine, pentru că sunt 220.000 de profesori. Problema nu poate fi tratată și rezolvată fiind scoasă din context. Întâi trebuie să clarificăm la nivel macro managementul de sistem: relația dintre minister, inspectorate, școli și autorități locale. Este un proces complicat. Cine ar face evaluarea? Inspectoratele de acum? (…)

Orice structură, la modul general, depinde foarte mult în evoluție de calitatea managementului. Mai știu că este o mare nevoie de profesionalizarea guvernanței în școli. Pentru asta trebuie să ai conduceri în școli selectate pe criterii relevante și obiective. Pentru asta trebuie să ai organizate concursuri pentru directorii de școli. Este un element esențial, dacă vrei să faci evaluare. Pentru că, în orice sistem, directorul unei școli va fi implicat în evaluarea cadrelor didactice pe criterii de performanță, legate de criteriile de performanță ale elevilor”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă urmează un proces de scoatere la concurs a tuturor posturilor de directori de școli, ministrul Educației a răspuns ”cu siguranță da”, ”tot, directori, directori adjuncți.”

”E chiar mai important să ai conduceri bune în școli decât să ai conduceri bune în inspectorate. Și obiectivul este să reușim acest lucru înainte de vacanța de vară. (…) În cel mai rău caz, aceste concursuri ar trebui să se deruleze în lunile octombrie-noiembrie”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Eu am o carieră didactică de 30 de ani. Poate să vină cel mai genial și cel mai bine intenționat tânăr cu activitate de cinci ani, dacă îl pun în competiție cu activitatea mea de 30 de ani, în care sunt cumulative toate lucrurile, nu are nici cea mai mică șansă. Și asta nu este corect. Și această condiție simplă, a se lua în calcul activitatea pe o perioadă limitată de timp, este cumva contestată în interiorul sistemului, dar mie mi se pare că este un minim. Trebuie mai mult decât atât. Și atunci, într-adevăr, titularizarea pe durată determinată poate fi o soluție”, a mai precizat ministrul Educației.

Sorin Cîmpeanu a dat exemplul altor țări care au găsit soluții pentru titularizarea profesorilor pe perioadă determinată. În Canada, cadrele didactice adaugă permanent competențe noi, în funcție de cerințele pieței.

”Vă ghidați după prognozele economice pe termen mediu și lung, știți că într-un anumit domeniu va fi nevoie de anumite meserii, vreți să formați tinerii pentru acele joburi care vor fi căutate și cum faceți să aveți și profesori? Și mi-au spus foarte simplu: își adaugă competențe”, a explicat ministrul.

În ceea ce privește planurile-cadru pentru liceu, ministrul a arătat că acestea vor fi gata în toamna anului viitor, nu anul acesta.

”Pe de o parte, se dorește reducerea numărului de ore, pe săptămână, pe de altă parte se dorește introducerea unor discipline precum: Educație financiară, Educație rutieră, Educație pentru sănătate, Educație juridică, Educație sexuală. Toate sunt justificate. Se poate găsi o soluție inteligentă, un modul de Educație pentru viață, spre exemplu, care să aibă un timp bine determinat, alocat, care să fie o disciplină mai puțin opțională, pentru că înțeleg că e nevoie de aceste competențe”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Citește și: Ministrul Educației, despre amânarea planurilor-cadru pentru liceu: Dacă nu sunt ce trebuie, ne luăm timp de gândire şi stăm un an

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.