Profesori, liceeni și studenți, voluntari într-un proiect adresat elevilor: Khan Academy, o platformă educațională gratuită tradusă în limba română

1
”Poți învăța orice!” este principiul care stă la baza platformei create de americanul Sal Khan. Sursa foto: Captură Youtube

Elevii studiază și exersează până ating ”un anumit nivel de măiestrie”, părinții pot urmări progresul copiilor, în timp ce profesorii folosesc resurse pentru a desfășura lecții personalizate ce răspund nevoilor fiecărui copil. Se întâmplă pe platforma educațională Khan Academy, fondată de americanul Sal Khan, care pune la dispoziție în mod gratuit materiale video, cursuri și teste de matematică, științe, dar și discipline umaniste. Din septembrie anul trecut, Khan Academy există și în limba română. O echipă de profesori, liceeni, studenți și specialiști lucrează susținut pentru traducerea și adaptarea conținutului în limba română, vizând și alinierea la programa școlară din România. Proiectul a demarat la inițiativa profesoarei Anca Bărbulescu din Drobeta-Turnu Severin, care a început în urmă cu ceva vreme, împreună cu o echipă de elevi, subtitrarea primelor secvențe video. În timp, echipa s-a mărit și a ajuns la aproximativ 40 de voluntari. Printre aceștia, elevi și studenți pasionați de diverse discipline. 

Platforma Khan Academy în limba română a fost lansată în septembrie 2020, oferind inițial materiale pentru grădiniță și matematică primară. De atunci, au fost adăugate noi cursuri de Matematică, până la liceu, dar și de Dezvoltarea Gândirii și Istoria artei. Lecțiile video pot fi urmărite și pe canalul de Youtube Khan Academy Română, unde elevii sunt îndrumați și în rezolvarea unor probleme, pas cu pas.

Traducerea cursurilor din limba engleză este făcută de liceeni, olimpici și studenți, alături de profesori și specialiști care se asigură că traducerea este întocmai și totul este corelat cu ceea ce se predă în școala românească. Comunitatea Khan Academy în limba română, organizată acum ca asociația Invenovi, își dorește ca la proiect să participe cât mai mulți profesori de specialitate pentru a asigura o certificare a lecțiilor, mai ales că este în plină desfășurare traducerea cursurilor de Fizică, Chimie, Biologie și Istorie universală.

Într-un interviu acordat SparkNews.ro, Anca Bărbulescu, profesor de informatică și TIC, ne spune povestea proiectului Khan Academy în limba română, iar Lilioara Găitan, consilier școlar, ne relatează experiența ca părinte al unui copil care s-a pregătit pe platforma în limba engleză și care a ajuns ulterior membru al echipei din România.

Lilioara Găitan este de altfel cea de la care am aflat despre ”povestea frumoasă a echipei Khan Academy în limba română”:

Oameni <îndrăgostiți> de educație și de voluntariat, ajutați de aproximativ 30 de tineri voluntari (liceeni, olimpici, studenți), coordonați de un om de excepție, Anca Bărbulescu, muncesc împreună la cel mai mare proiect de traducere din România: Khan Academy în limba română. Echipa muncește zi de zi pentru a pune la dispoziția tuturor, elevilor, profesorilor și părinților, materiale educaționale de excepție, în mod gratuit. Noi vrem să împlinim dezideratul fondatorului platformei Sal Khan: Tu poți învăța orice!”

SparkNews.ro: Khan Academy este o platformă de resurse educaționale gratuită pentru elevi, părinți, profesori. Cum funcționează exact?

Anca Bărbulescu: Oricine dorește își poate face cont, separat sau conectat cu contul Google. Este o platformă compatibilă cu Google Classroom și atunci pentru profesori este foarte ușor, doar importă clasele de pe Classroom și pot să lucreze direct acolo sau pot să posteze sarcini de lucru în Classroom. Depinde de fiecare profesor. De asemenea, părinții au conturile conectate la ale copiilor și pot să urmărească progresul lor, ce punctaje primesc… Ce este foarte important pentru copii, platforma este foarte binevenită din punct vedere motivațional. Are un sistem de recompense, ceea ce pe ei îi încântă. Primesc insigne, puncte de energie și acest lucru îi motivează foarte tare să meargă mai departe și să progreseze.

Pe platformă sunt teste pe care elevii le rezolvă?

Da, dar nu sunt teste clasice. Pe platformă, se găsesc trei tipuri de materiale: secvențe video explicative care seamănă cu ceea ce se întâmplă în sala de clasă, având explicațiile profesorului – este acea parte în care li se explică atât teoria, cât și exerciții rezolvate. Apoi, există sinteze, articole asemănătoare cu ceea ce este în manual, o structurare a teoriei, cu exemple conectate la definiții, la teoreme. Urmează acele teste de antrenament sau de sinteză. Testele de antrenament reprezintă colecții de itemi și, de fiecare dată când elevul susține un asemenea test, sunt extrase, de exemplu, șapte întrebări. Dacă a rezolvat foarte puține dintre ele, atunci poate să mai dea testul, dar cu alte întrebări, până când ajunge la un anumit nivel de măiestrie, îi zicem noi, astfel încât să se asigure că a atins un standard minim.

Am întâlnit pe platformă ideea de antrenamente personalizate. Ce presupune acest lucru?

Personalizat înseamnă că, în funcție de punctajele pe care le obține, copilului i se sugerează ce să facă mai departe – dacă să reia un anumit test sau să studieze. De exemplu, dacă nu știe să răspundă la o întrebare sau să rezolve o problemă, îi apar niște indicii. El poate să apeleze la acele indicii care îl direcționează către materiale pe care el trebuie să le recitească sau să mai exerseze pentru a atinge nivelul respectiv. Fiecare copil se antrenează în ritm propriu: unii progresează mai repede, alții mai lent.

De la lansare și până acum, ați constatat un interes din partea părinților, elevilor, profesorilor față de platformă? 

Da, există. Noi am remarcat interesul și înainte de a lansa versiunea în limba română, dar și acum, pe măsură ce traducem. Avem o statistică generală și vedem câți utilizatori din România accesează materialele în limba engleză. În funcție de acest lucru ne orientăm și noi, alegând ce să traducem mai întâi. Am observat, de exemplu, că sunt căutate disciplinele pentru examenul de Bacalaureat sau pentru admiterea la facultate. De asemenea, un interes crescut este pe partea de Științe, de Economie, de Arte.

Pe platformă, dar și pe canalul de YouTube sunt încărcate deja cursuri, materiale video și exerciții de Matematică, dar și cursuri de Dezvoltarea gândirii și Istoria artei. Va fi extins numărul disciplinelor?

Pentru cursurile deja disponibile avem certitudinea că sunt traduse corect. Biologia și Chimia sunt într-un stadiu foarte avansat de traducere. Mai avem nevoie de confirmarea unor profesori privind corectitudinea traducerii și corelarea cu programele școlare. Experiența unui profesor care predă disciplina respectivă este foarte valoroasă pentru noi.

Înțeleg că aceste traduceri implică și o adaptare la programa școlară din România…

Da. Le aliniem la curriculumul românesc și se potrivesc foarte bine cu noile programe școlare.

Câți profesori, elevi, studenți voluntari fac traducerile?

Avem în echipă în jur de 15 profesori și 30 voluntari (liceeni, studenți și experți din alte domenii). Numărul acesta este în continuă schimbare, deoarece unii se retrag pentru că nu au suficient timp pentru acest proiect și vin alții care participă la dezvoltarea proiectului. Este foarte multă muncă și ar fi bine să putem lărgi echipa.

Dar sunteți la început…

Să zicem la început… Știți de ce e multă muncă? În spatele fiecărui test ce apare pe platformă sunt sute de itemi, chiar dacă elevul primește doar 7 sau 10 itemi. Pentru a deveni public, un asemenea test trebuie tradus în întregime.

Cum ați atras elevii și studenții ca voluntari în proiect?

Aici începe povestea…

Exact, cum a pornit proiectul?

Eu fiind profesor de informatică, am lucrat cu drag la un eveniment global, ”Computer Science Education Week”. În 2014, am văzut că platforma Khan Academy are materiale interesante, de securitate a informației, de criptare, subiecte ce nu erau disponibile în limba română. Apoi, ca părinte, am descoperit că platforma are cursuri foarte atractive și de matematică, de dezvoltare a gândirii. Așa am început să traduc. La liceu, predam la clase de matematică-informatică bilingv și am provocat elevii interesați să organizăm o sesiune de traducere a unor materiale (text și secvențe video) de informatică. În timp, la traducere au participat și români din diaspora, care apreciau calitatea materialelor de pe Khan Academy. Vara trecută echipa a înflorit.

Le-am propus câtorva copii, care participau la o școală de vară, să descopere ce înseamnă lucrul la acest proiect. Au fost foarte încântați pentru că au văzut cum pot să aplice ceea ce știu deja sau cum pot să se perfecționeze. Au adus apoi prieteni, nu neapărat colegi de clasă, s-a dus vestea și au început să vină tot mai mulți.

Când lucrezi în echipă, progresezi, te antrenezi, apar multe idei. Noi am muncit foarte mult să pregătim cursul de matematică pentru începutul școlii, în septembrie 2020. Atunci am lansat versiunea în limba română cu materiale de matematică pentru grădiniță și nivelul primar.

Ați creat o asociație pentru a porni proiectul.

Am înființat Asociația Invenovi care să susțină echipa numită Comunitatea Khan Academy în limba română. Ne propunem să încheiem parteneriate cu școlile pentru pilotarea platformei.

În câte școli veți pilota platforma?

Deocamdată suntem în discuții cu 3-4 școli, dar putem implementa parteneriate în mai multe școli, fiind un program flexibil)â. Orice școală interesată ne poate contacta.

Este o invitație către școli…

Da, către școli, dar și către părinți. Cei care au copii în sistem homeschooling au primit foarte bine platforma. De la aceștia am primit prima dată feedback pozitiv.

Ce v-au spus?

Sunt foarte încântați de progresul copiilor, de elanul cu care lucrează copilul atunci când primește acele insigne sau de felul în care sunt prezentate materialele. Încercăm să facem materiale video care să fie legate de lumea reală, prezentate într-un mod atractiv de către creatorii noștri de conținut. Dar asta e o mare provocare, pentru că găsim cu dificultate oameni care să lucreze la partea de conținut video. Cei mai mulți dintre voluntarii noștri traduc text.

Dar pe dumneavoastră, personal, ce v-a motivat să vă implicați într-un astfel de proiect?

Învățarea personalizată, pentru că la clasă ai peste 30 de elevi, fiecare progresează în ritmul său și am simțit că unii dintre ei nu fac față. Dacă mă adresez celor cu potențial, care învață repede, îi pierd pe ceilalți. Dacă încerc să predau într-un ritm mai lent, la un nivel de dificultate mai scăzut, se plictisesc primii, iar calea de mijloc nu este bună nici pentru unii, nici pentru alții. Această situație m-a motivat: fiecare copil să aibă încredere că poate evolua. Obiectivul nostru este ca profesorii să folosească resursele Khan Academy ca instrumente educaționale de sprijin.

Experiența unui părinte, devenit membru al echipei   

Lilioara Găitan, consilier școlar în Suceava, doctor în Științele Educației, face parte din echipa de coordonare a proiectului Khan Academy în limba română și se ocupă de partea de consiliere, consultanță educațională și expertiză în zona educației. Cel mai probabil, Lilioara Găitan va ține legătura cu profesorii și școlile care vor adera la proiect, dar înainte de asta, ne povestește cum a ajuns să facă parte din echipa Khan Academy.

SparkNews.ro: Cum ați ajuns să fiți implicată în proiect?

Lilioara Găitan: E o poveste de peste doi ani. Pe atunci căutam soluții educaționale alternative pentru puștiul meu. Am descoperit Khan Academy, de care el a fost foarte încântat. La vremea aceea, a făcut cursul de Matematică, apoi cursul de Istorie a artei, dar și alte cursuri care l-au atras, suplimentar față de curricula școlară. De atunci, am rămas focusată pe căutarea de resurse educaționale. Khan Academy propune un demers personalizat și eu cred în acest proiect. M-am afiliat echipei, pentru că avem aceeași viziune privind educația.

Cum a decurs exact pregătirea copilului dvs. pe platforma Khan Academy?

Copilul meu a început prin a-și face un cont și a fost foarte încântat să vadă secvențele video, să lucreze, să exerseze, să-și vadă foarte clar progresul. Feedback-ul îl primești de la platformă, pentru că este gândită astfel încât să îți monitorizeze progresul. Ce mi-a plăcut  – și aici am văzut diferența între sistemul nostru de educație și viziunea pedagogică a lui Sal Khan, cel care a creat platforma și concepția pedagogică din spatele platformei – dacă iei sub 80 de puncte, trebuie să exersezi în continuare. Deci nu ne mulțumim cu nota 5. Te încurajează să exersezi până ajungi să îți însușești acea competență, să te simți stăpân pe ea.

Îți dai seama care sunt golurile în învățare și exersezi în continuare. Toate activitățile sunt concentrate pe dezvoltarea competențelor și atunci copilul nu mai acumulează lacune în învățare. E valabil pentru orice curs, mai ales la Matematică, disciplină la care mulți elevi au dificultăți. Curricula noastră este teoretizată, se parcurge într-un ritm foarte rapid și mulți dintre copii nu reușesc să față față programei școlare. Khan Academy este un instrument de învățare. Noi ne dorim să îi ajutăm pe toți utilizatorii platformei să o descopere, să înțeleagă că este un instrument minunat pentru acei copii și tineri care, fie își doresc să parcurgă materia în avans, fie au dificultăți de învățare sau, pur și simplu nu au abilități specifice pentru anumite arii de studiu. Vor exersa, în ritmul lor, până vor reuși. Demersul personalizat este nucleul acestei platforme.

Și cum ați ajuns în echipa de proiect?

Se căutau liceeni voluntari pentru tradus și copilul meu și-a dorit să ajute. De acolo a pornit totul. Copilul meu a aplicat, a fost o evaluare foarte serioasă. La 16 ani, a fost primul lui interviu de acest tip, dar i-am explicat că este foarte important pentru evoluția lui să facă voluntariat. Astfel, a ajuns să traducă cursul de Istorie. Este foarte încântat de această experiență. Ulterior m-am alăturat și eu echipei.

Tinerii traduc, iar profesorii verifică materialele traduse. Vrem să punem la dispoziția tuturor materiale de excepție, adaptate la contextul românesc.

Ați descoperit platforma ca părinte și ați ajuns să faceți parte din ea….

Cred în ea și în resurse similare. Ce mi-a plăcut: nu găsești alte platforme 100% gratuite care să îți pună la dispoziție un curriculum complet și coerent, pe care copilul să îl poată parcurge pentru a-și dezvolta astfel competențele. Acum, voluntarii noștri traduc materiale din Biologie, Chimie, Fizică… Tinerii noștri muncesc sute de ore pentru ca resursele Khan Academy să fie disponibile cât mai multor elevi, în mod gratuit.

Khan Academy este o inițiativă non-profit, fondată de Sal Khan în 2005, iar misiunea sa este de a oferi educație gratuită și de calitate, oricui și oriunde. Inițial, au fost realizate lecții pentru matematică. Pe măsură ce echipa s-a dezvoltat și a cooptat o serie de specialiști în educație, cercetători, profesori, platforma a adus noi materiale. De acestea se bucură în ziua de azi 64 de comunități din întreaga lume (dintre care 48 de site-uri deja publicate pentru limbi din afara SUA și 19 aplicații mobile, conform datelor de la ultima conferință ce a avut loc în decembrie 2020).

Citește și: 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.