Sorin Cîmpeanu: În școlile din România sunt bănci de câte doi elevi, nu are rost să încercăm altceva. Portul măștii în școală, obligatoriu

0

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a precizat, marţi seară, că elevii şi profesorii vor purta mască de protecţie permanent în şcoală, acolo unde cursurile se vor desfășura în format fizic începând din data de 8 februarie. Ministrul a arătat că elevii vor putea să stea câte doi în bancă, explicând că purtarea măştii este „incomparabil mai importantă decât câţiva centimetri în plus sau minus” între elevi.

Ministrul Educației a declarat, într-o emisiune la Antena 3, că ordinul comun al miniștrilor Educaţiei şi Sănătăţii care va cuprinde regulile ce trebuie respectate în unităţile de învăţământ va fi făcut public cel mai târziu miercuri seară.

În acel ordin vor fi trecute, într-o manieră clară, aplicabilă, uşor de înţeles, toate aceste reguli care trebuie respectate. Din acest ordin, pot să vă spun cu siguranţă, nu se va face rabat de la obligativitatea portului măştii, spre exemplu. Permanent, în spaţii interioare. Profesori şi elevi.

În acelaşi timp, aş da exemplul unor sisteme de educaţie în care orele s-au desfăşurat fizic, cu efective întregi în clase, cu suprafeţe asemănătoare, dacă nu chiar identice cu cele din România, în care rata de infectare nu a crescut din cauza prezenţei fizice în şcoli. În acele şcoli, fiind ca în România, există bănci de doi elevi, care stau unul lângă altul. Şi nu s-a întâmplat nimic, atâta vreme cât a existat această responsabilitate cu privire la portul măştii.

Sunt 30 de elevi în clasă, grupaţi pe trei rânduri: zece, zece, zece pe fiecare rând. Doi în bancă, cinci bănci de câte doi. Aşa va fi şi la noi. (…)

Dacă știm cu toții că în școlile din România sunt bănci de câte doi elevi, nu are rost să încercăm altceva pentru că sunt 7.203 școli și în cea mai mare parte sunt bănci de doi elevi.

Aceste prevederi vor fi adaptate la realități și atunci acea distanțare fizică… vă spun cum s-a găsit soluție în sistemul francez. Este precizată distanță fizică de minimum un metru, dar nu se aplică în cadrul colectivului aceleiași clase, se aplică pentru a evita interacțiunea între clase diferite. În aceeași clasă, lucrurile se desfășoară într-o normalitate”, a spus ministrul Educației.

Sorin Cîmpeanu a arătat că purtarea măştii „este esenţială”, „incomparabil mai importantă decât câţiva centimetri în plus sau minus” între elevi și a reluat ideea că amplasarea de panouri separatoare între elevi nu este o soluție.

”Nu separi doi elevi care stau în aceeași bancă. Important este să poarte tot timpul mască”, a reluat ideea ministrul Educației, ulterior, într-o emisiune la TVR.

Triaj, testare, circuite în școli

În ceea ce privește triajul în școli, ministrul Educației consideră că acesta nu ajută foarte mult și nu crede că va fi ”un element esențial” în ordinul de ministru comun. În schimb, a arătat Sorin Cîmpeanu, prezenţa personalului medical în şcoli este extrem de importantă în perspectiva implementării proiectului de testare – teste antigen. Potrivit acestuia, testarea trebuie făcută de către personalul medical, medici sau asistente.

În total, personalul medical disponibil teoretic în şcoli este de aproape 5.000 de persoane – medici şi asistenţi medicali, angajaţi ai Ministerului Educaţiei şi ai Ministerului Sănătăţii. La ora la care vorbim, aceştia sunt detaşaţi la DSP-uri. Va trebui ca de la DSP-uri să se întoarcă în şcoli. Ei se întorc în şcoli, dar sunt doar 5.000. Şcolile sunt 17.000. Ar fi nevoie de o persoană cu competenţe medicale în fiecare şcoală. (…) Stă în sarcina Ministerului Sănătăţii, dar sunt convins că s-ar putea încerca prin intermediul DSP-urilor să se asigure această testare. Testele există, mai este nevoie de personal medical pentru administrarea lor„, a mai declarat ministrul la Antena 3.

Sorin Cîmpeanu a mai arătat că circuitele separate sunt ”importante” în școli și reprezintă una dintre măsurile care se vor păstra. ”În măsura adaptării la realitate. Nu vrem să cerem lucruri absurde care nu pot fi îndeplinite”, a adăugat ministrul.

De altfel, acesta a precizat că a căzut de acord cu ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, ca ordinul comun să fie simplu, uşor de înţeles şi aplicat.

„Am căzut de acord amândoi că ordinul comun va trebui să fie foarte simplu, nu precum precedentul ordin de 50 de pagini, greu de înţeles pentru cei mai mulţi, şi trebuie să fie un ordin de până la zece pagini, dacă se poate, în care lucrurile să fie explicate clar pentru a putea fi înţelese şi aplicate”, a conchis ministrul Educaţiei.

Școlile se vor deschide pe data de 8 februarie, conform celor trei scenarii – verde, galben și roșu. Decizia a fost luată, marți, la Cotroceni și a fost anunțată de președintele Klaus Iohannis. ”Începând de luni, majoritatea copiilor merg fizic la şcoală”, a spus șeful statului, spunând că se va ține cont de contextul epidemiologic din fiecare localitate.

”În localitățile în care sunt puține cazuri de COVID-19, în așa-numitul scenariu verde, toți copiii merg fizic la școală, și grădiniță, și ciclu primar, gimnaziu și liceu. În localitățile în care sunt ceva mai multe cazuri, așa-numitul scenariu galben, acolo copiii de grădiniță merg fizic la grădiniță, clasele I-IV merg la școală și din ciclul secundar merg doar copiii din clasa a VIII-a fizic la școală, fiindcă ei se pregătesc de examen, iar din liceu merg copiii, sau tinerii deja, din clasa a XII-a, care se pregătesc de Bacalaureat.

În localitățile unde, din păcate, sunt destul de multe cazuri, care sunt în așa-numitul scenariu roșu, merg fizic doar copiii la grădiniță și clasele I-IV la școală, restul făcând școala on-line. Deci, în scenariul roșu, merg cei mici fizic, iar clasele de la a V-a până la a XII-a fac școala on-line.

Iar în localitățile unde incidența este mai mare, localități care intră în carantină, în mod natural toată lumea stă acasă”, a declarat Klaus Iohannis.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.