Ore în aer liber în fiecare școală. Tema unei campanii ce se va finaliza cu o propunere de program național, după modelul ”Săptămâna altfel” FOTO

0

Orele desfășurate în aer liber au un efect pozitiv asupra copiilor, stimulează starea de bine, elevii sunt mai relaxați, socializează mai ușor, se concentrează mai bine și învață mai bine. Este ideea de la care pornește campania ”Școala în natură”, lansată de trei asociații care își propun să promoveze educația în aer liber în rândul profesorilor, elevilor și părinților și să atragă școlile din România în crearea de spații de învățare outdoor. Încă de anul trecut, asociația Life Education for All, unul dintre inițiatorii campaniei, a desfășurat un proiect în care a dotat mai multe școli din țară cu materialele necesare amenajării unor clase în aer liber. Oana Mîndruț, președintele asociației, spune că proiectul ”Școala în curtea școlii” va continua și în acest an, iar campania ”Școala în natură” se va concretiza într-o propunere de program național ce va fi înaintată Ministerului Educației, în vederea stabilirii, după modelul săptămâna ”Școala Altfel”, a unui număr minim de ore în care să elevii să învețe în aer liber.

Campania ”Școala în natură”, inițiată de asociațiile Life Education for All, Spiridușii Pădurii și Natura Vie, a fost lansată zilele trecute, iar pe pagina de Facebook a proiectului au început deja să apară imagini din școli, trimise de profesori, cu ore desfășurate în aer liber. O practică nu foarte des întâlnită în școala românească, dar care a început să prindă contur anul trecut, când școlile au fost nevoite să caute soluții pentru a putea organiza orele în condiții care să respecte regulile impuse de pandemie.

Asociația Life Education for All, condusă de Oana Mîndruț, a încurajat crearea unor astfel de spații de învățare outdoor, demarând în luna august proiectul ”Școala din curtea școlii”. Din donații și cu ajutorul sponsorilor, opt școli din țară au fost dotate cu tot ceea ce era necesar pentru susținerea orelor în aer liber, de la whiteboard-uri și mobilier de exterior până la paleți și cauciucuri ce au fost folosite pentru amenajarea spațiilor.

În total, 12 astfel de spații de învățare au fost amenajate, la care s-au adăugat alte 4, finanțate prin Asociația ”Zi de bine”, în cadrul proiectului ”Clasa din curtea școlii”. Proiectul a fost derulat în luna septembrie la Școala Gimnazială „Maria Brindea” din Pesac, județul Timiș, și la Școala Gimnazială din Bucșoaia și a constat în construirea unui foișor și a unui mini-amfiteatru în incinta fiecărei școli.

Școala în natură

Proiectul ”Școala din curtea școlii” va continua în acest an în alte cinci școli, rămase nefinanțate anul trecut, iar Oana Mîndruț spune că va face tot posibilul să strângă banii necesari pentru a începe amenajarea spațiilor în primăvară. În paralel, va fi desfășurată campania ”Școala în natură”, pe care Oana Mîndruț a pornit-o alături de Cristina Ene, profesoară de română, o susținătoare a ideii de educație în aer liber, și de Sorana Olaru Zăinescu, președinte al Asociației „Spiridușii pădurii”.

”Vrem să promovăm ideea de educație în aer liber în rândul părinților, al profesorilor, al elevilor și să facem mai multe acțiuni de advocacy pentru ca, la final de an – ne propunem noi – să putem înainta Ministerului Educației o propunere de politică publică, după modelul ”Săptămâna altfel”, prin care să se legifereze un anumit număr de ore pe care elevii să îl petreacă în aer liber la școală”, spune Oana Mîndruț (foto).

Campania se va derula online și va presupune, într-o primă etapă, completarea de către profesori a unui chestionar în care își vor exprima opinia cu privire la ideea de educație în aer liber și vor sugera un anumit număr de ore pe care îl consideră potrivit pentru învățarea outdoor. Va urma o cercetare realizată de un grup de profesori de la Universitatea Babeș-Bolyai, bazată pe chestionare adresate atât profesorilor, cât și elevilor și părinților, pentru ca, în final, odată ce va exista ”o bază științifică”, să fie formulată propunerea către Ministerul Educației. ”Înainte să trimitem textul la minister, îl vom transmite la cât mai multă lume pentru a obține, sper eu, câteva mii de semnături, tocmai pentru a avea greutate în fața ministerului”, spune președintele asociației Life Education for All.

Oana Mîndruț pledează pentru ideea de educație în aer liber în condițiile în care copiii petrec foarte puțin timp afară, iar specialiștii recomandă minimum patru ore pe zi. ”Mie mi-a venit ideea din Noua Zeelandă, de acolo m-am inspirat, în urmă cu șase ani când am fost acolo și am văzut ce sistem de educație au. În țările nordice… este by default. Am căutat să văd dacă, în vreuna dintre aceste țări, este legiferată educația în aer liber. Nu este, pentru că ei au o anumită mentalitate, nu au nevoie să li se spună să facă lucrul acesta”, explică Oana Mîndruț. În schimb, la noi, este nevoie de un pic de constrângere pentru a schimba ceva și a aplica o idee nouă. Din experiența pe care o are în școlile din România, Oana Mîndruț spune că deschiderea profesorilor față de ideea de educație în aer liber este undeva între ”da și nu”:

”Există profesori în fiecare școală sau aproape în fiecare școală care sunt un pic altfel și care și-ar dori să poată să facă lucrurile acestea. În unele școli, există și deschidere din partea conducerii, mai ales anul trecut a fost un boom pentru că nu au avut încotro, nu aveau spații suficiente în interior. De aceea mi-a venit și mie ideea cu dotarea spațiilor în aer liber, dar eu cred că trebuie un pic <învățată> această abordare. Din acest motiv, am și propus această campanie de awareness, pentru ca lumea să conștientizeze că este nevoie de educație în aer liber și, exact ca în Școala altfel, trebuie să existe un pic de coerciție pentru că altfel, din păcate, nu se fac lucrurile la noi. Făcută cu cap, chiar și fără bani, cu un pic de efort, eu zic că această campanie are șanse mari. Și chiar dacă nu va accepta ministerul, ideea în sine că vor conștientiza oamenii că este bine să petreacă timp în aer liber, inclusiv părinții să-și scoată copiii în aer liber, și tot am făcut ceva.

Oana Mîndruț spune că sunt profesori care organizează în mod constant activități în aer liber cu elevii și fac lucrul acesta foarte bine. Unul dintre ei este Consuela Colțan, învățătoare în București, care va fi de altfel unul dintre ambasadorii proiectului. ”Dacă ar fi în sistemul de educație mulți oameni ca ea, ar arăta cu totul altfel școala românească. Pentru mine este un model și va fi ambasadorul acestui proiect. S-a oferit să ne ajute cu un ghid de bune practici. Probabil vom avea și așa ceva”, declară Oana Mîndruț.

”Happy Room”, un spațiu altfel în școală

Pe lângă crearea de spații de învățare în aer liber, asociația Life Education for All s-a implicat și în alte proiecte destinate școlilor, pentru că – mărturisește Oana Mîndruț – își dorește foarte mult ”o schimbare de esență” în educație: Idealul meu este ca elevii să meargă fericiți, bucuroși la școală, nu obligați… Poate părea radical, dar eu cred că pentru foarte mulți părinți școala este un fel de bonă care are grijă de copiii lor cât ei sunt la serviciu. Ori, educația nu mai are ideea aceea de <wow, aspir să fac o școală pentru că îmi doresc să fiu cineva>. Acum este așa o chestie obligatorie pentru toată lumea, copiii se fac că învață, marea majoritate a profesorilor folosesc aceleași metode de acum 100 de ani, ori generațiile acestea sunt cu totul altfel și au nevoie de cu totul altceva decât le oferă școala acum.

Unul dintre proiecte este „Happy Room”, care a însemnat crearea unui spațiu de relaxare pentru elevi și profesori la Școala Gimnazială “Liviu Rebreanu” din Cluj-Napoca. O fostă sală profesorală, tip comunistă, povestește Oana Mîndruț, a fost transformată radical:

”Am lucrat cu specialiști, cu psihologi, cu designeri de interior, care ne-au făcut un proiect care să fie foarte armonios din punct de vedere al texturilor, al culorilor, al simbolisticii. Inclusiv jaluzelele au fost făcute pe comandă, cu un peisaj relaxant din natură. Ideea a fost să facem un spațiu de relaxare comun, atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Având o sală destul de mare, am împărțit-o în trei insulițe: un spațiu pentru copii, un spațiu pentru profesori și un spațiu comun în condițiile în care, din punctul meu de vedere, există un hiatus foarte mare între profesori și elevi și atunci acesta ar fi un spațiu în care ei să comunice și altfel, nonformal, în pauze. De asemenea, copiii care sunt în general victime ale bullying-ului au posibilitatea foarte clară de a se refugia aici, adică altă soluție decât să rămână în sala de clasă sau să meargă în curtea școlii. Și există un spațiu care poate fi folosit atât pentru activități nonformale, cât și pentru diverse alte lucruri, ședințe cu părinții, invitați de afară, de exemplu.”

Asociația și-a propus să atragă sponsori pentru a implementa proiectul și în alte școli din România, considerând că existența unui astfel de spațiu poate aduce nu doar o îmbunătățire a relației elev-profesor, dar și un număr mai mare de activități nonformale în școală și o creștere a nivelului de wellbeing în rândul profesorilor și al elevilor pe durata școlii.

”Școlile trebuie să arate altfel decât o închisoare”

Pe aceeași linie a transformărilor în școală, Life Education for All a derulat și programul ”Școli frumoase”, în care au fost renovate și pictate spații din unități de învățământ, au fost dotate cu mobilier săli de clasă și s-au făcut lucrări de reparații.

”<Școli frumoase> a pornit de la ideea în care ethos-ul, adică sufletul acela al locului în care copiii petrec minimum patru ore pe zi, cei mai mari mai mult, trebuie să arate altfel decât o închisoare. Pentru că exact așa arată majoritatea școlilor, din punctul meu de vedere, în ziua de astăzi, inclusiv au gratii la ferestre. Și atunci am zis să aducem puțină culoare acolo unde am avut deschidere și am renovat, am pictat, am renovat băi, am recondiționat mobilierul, tot ce s-a putut face cu efortul voluntarilor și cu puțini bani”, spune Oana Mîndruț.

În cadrul proiectului, au fost dotate cu mobilier cinci școli și două grădinițe din județul Cluj, precum și o grădiniță din Pitești și o alta din Curtea de Argeș, iar la Școala ”Liviu Rebreanu” din Cluj-Napoca, pe lângă lucrări de reparații și renovare, s-a dat culoare spațiilor din interior și pereților exteriori ai sălii de sport, fiind realizate diferite picturi, cu ajutorul voluntarilor. 

Școli care ajută școli

Nu în ultimul rând, un proiect inițiat de Life Education for All este cel în care școlile se ajută între ele. Oana Mîndruț arată că, în ultimul timp, ”s-a vorbit foarte mult despre comunități, despre școala comunitară”, dar totul ”a rămas la stadiul de vorbărie goală, nu s-a mers mai departe să se facă ceva concret”. ”Eu, împreună cu alte două colege din SuperTeach, Cristina Alexandrescu – profesor de limba engleză la Liceul ”Nicolae Bălcescu” din Cluj și Iulia Moldovan – educator la grădinița Elf din Cluj, am gândit un proiect care se numește <Școli care ajută școli>, în care parteneriem școli care stau mult mai bine la capitolul infrastructură și școli în general din mediul rural, care sunt extrem de deficitare la acest capitol”, povestește președintele asociației.

Proiectul a început în octombrie anul trecut, au fost implicate șase școli – trei care ajută și trei care au nevoie de ajutor. Concret, s-au făcut trei licitații online cu obiecte create de copiii din școlile care ajută (Liceul Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca, Școala Ciugud din județul Alba și Grădinițele Elf din Cluj), iar cu banii strânși s-au cumpărat 2 whiteboard-uri mobile, 6 table magnetice, un laptop performant, un videoproiector performant și un set de tablă inteligentă, cu accesorii și videoproiector, pentru școlile ”Ștefan cel Mare” din județul Vaslui, școala Ceanu Mare din județul Cluj și Liceul ”George Țărnea” din Băbeni, județul Argeș.

”Ideea este să facem foarte multe evenimente de fundraising. Școlile care ajută fac acest lucru, implicându-și profesorii și elevii – practic, există și partea de voluntariat și de educație prin valori, altruism, generozitate, implicare socială. După ce sunt strânși banii, noi cumpărăm pentru celelalte școli ceea ce au nevoie”, conchide Oana Mîndruț.

Sursa foto: facebook.com/Life Education for All și arhiva personală – Oana Mîndruț

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.