Ministrul Educației: „Într-o formă sau alta, vom reuși să deschidem școlile pe data de 8 februarie. Este convingerea mea”

0
Foto: gov.ro

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-a declarat, joi seara, convingerea că școala se va redeschide pe data de 8 februarie ”într-o formă sau alta”, nefiind exclus niciun scenariu. Ministrul a vorbit, într-o emisiune la Realitatea Plus, și despre examenele naționale pe care le vor susține elevii claselor a VIII-a și a XII-a, spunând că ”dacă va fi nevoie” se va organiza și o sesiune suplimentară pentru aceste examene.

Vom reuși să deschidem școala, este o convingere profundă, pe data de 8 februarie, fie că vom reuși toate școlile din România, fie că vom reuși să deschidem școlile în zonele care au o rată de infectare mai scăzută sau o să prioritizăm învățământul primar și grădinița, știut fiind că este cel mai dificil de abordat în manieră online, fie că vom prioritiza elevii claselor a VIII-a și a XII-a care susțin examene naționale. Într-o formă sau alta, vom reuși să deschidem școlile, este convingerea mea”, a declarat Sorin Cîmpeanu, la Realitatea Plus.

Ministrul a reamintit că, în cadrul consultărilor avute joi, reprezentanții sindicatelor, ai elevilor și au părinților și-au afirmat dorința de redeschidere în format clasic a școlilor pe data de 8 februarie, sub rezerva evoluției epidemiologice care va fi analizată după data de 15 ianuarie.

În ceea ce privește examenele naționale, Sorin Cîmpeanu a arătat că partenerii educaționali susțin organizarea acestora ”la datele planificate, în prezență fizică și pe o tematică conformă cu ceea ce s-a predat”.

”Concluzia unanim adoptată astăzi este aceea a derulării examenelor naționale conform calendarului planificat, în prezență fizică pentru a asigura relevanța și pe o tematică, repet, care să fie corelată cu specificul acestui an care a fost absolut atipic. Sindicatele din învățământ, spre exemplu, au propus pentru simulare, pentru a veni în sprijinul elevilor care vor susține examenele naționale, ca Ministerul Educației să elaboreze seturi de subiecte. 

În momentul în care ai pus la dispoziție din timp aceste seturi de subiecte și primești semnale din teritoriu că porțiunea respectivă de materie nu a fost predată, fie ai timp pentru acțiuni remediale focusate pe ceea ce ai primit semnal că nu a fost predat – și aici ai nevoie de profesori și ai nevoie de susținerea acestor acțiuni remediale – fie dacă rezultatul pe care îl vom primi în 11 ianuarie, prin care vom avea amploarea fenomenului, amploarea pierderilor…

În momentul de față, raportările pe care le am sunt de 237.000 de elevi care nu au avut internet și de 287.000 de elevi care nu au avut echipamente IT. Am cerut un update al acestei raportări și vom vedea care este amploarea fenomenului. Dacă, într-adevăr, valorile sunt atât de mari înseamnă că va trebui să intervenim și cu alte măsuri în afara celor remediale. Nu aș merge până la echivalare… Aș spune de flexibilizarea modului de evaluare în interesul elevilor. Dacă va fi nevoie, vom putea avea și o sesiune suplimentară pentru examenele naționale”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Comunicatul Ministerului Educației, pe tema consultărilor de joi:

”Concluziile rezultate în urma întâlnirilor pe care conducerea Ministerului Educației le-a avut joi, 7 ianuarie, cu partenerii educaționali

Astăzi, 07 ianuarie, pentru continuarea și completarea consultărilor din cadrul Proiectului ”România Educată”, ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a avut o serie de 4 întâlniri succesive cu partenerii de dialog social: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, apoi cu Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, apoi cu Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, apoi cu Consiliul Național al Elevilor, apoi cu Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, apoi cu Uniunea Studenților din România și Uniunea Națională a Studenților din România.

În cadrul reuniunii s-au definit și validat 3 abordări comune (Ministerul Educației-Sindicate-Elevi-Parinți-Studenți), pe următoarele teme de interes general:

1. S-a reiterat dorința de deschidere în format clasic a semestrului II, pe 8 februarie, sub rezerva evoluției epidemiologice și a evoluției campaniei de vaccinare, înțelegându-se importanța prioritizării stării de sănătate a elevilor și profesorilor prin diminuarea riscurilor, fără a neglija importanța procesului educațional, inclusiv necesitatea imperativă a organizării unor acțiuni remediale. Nu se va exclude niciun scenariu care va rezulta în urma unei analize responsabile realizate în ultima decadă a lunii Ianuarie, de către factorii decizionali îndreptățiți, referitor la modalitatea de derulare a activităților didactice în semestrul II.

2. Susținerea creșterii în valoare absolută a bugetului educației, astfel încât să se poată susține măsurile existente în Programul de Guvernare 2021-2024/Buget Național 2021, în concordanță cu principiile Proiectului „Romania Educată”.

3. Susținerea unei informări corecte și complete asupra necesității și importanței actului de vaccinare, fără a exista obligativitatea vaccinării.

Alături de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), de Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” și de Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, s-au validat prin consens următoarele:

1. Continuarea și dezvoltarea proiectului strategiei de digitalizare a educației din România – SMART-Edu.

2. Necesitatea inițierii urgente a unor consultări în vederea adoptării celor mai eficiente măsuri de profesionalizare a managementului unităților de învățământ și a tuturor structurilor din sistemul preuniversitar, în conformitate cu principiile „România Educată”.

3. Susținerea examenelor naționale, cu prezență fizică, la datele planificate, pe baza unor tematici de examen adaptate/corelate cu materia predată și susținerea unor evaluări premergătoare examenelor, astfel încât să existe suficient timp pentru acțiuni remediale, focusate pe rezultatele analizelor/evaluărilor/simulărilor. Identificarea surselor de finanțare a acțiunilor remediale. Sindicatele din învățământul preuniversitar au solicitat ME elaborarea unor seturi de subiecte pentru a veni în sprijinul elevilor care vor susține examenele naționale.

4. Susținerea finanțării instituționale a cercetării din universități și asigurarea resurselor financiare pentru investiții în infrastructura din sistemul de educație.

5. Identificarea resurselor financiare pentru motivarea personalului din învățământ.

6. Îmbunătățirea proiectului planurilor-cadru pentru liceu prin receptivitatea ME în raport cu propunerile care se vor primi în perioada de consultare publică (extinsă de la minim legal de 10 zile la 25 zile).

Alături de Consiliul Național al Elevilor, s-au validat prin consens următoarele:

1. Susținerea examenelor naționale, cu prezență fizică, la datele planificate, pe baza unor tematici de examen adaptate/corelate cu materia predată și susținerea unor evaluări premergătoare examenelor, astfel încât să existe suficient timp pentru acțiuni remediale, focusate pe rezultatele analizelor/evaluărilor/simulărilor din care să rezulte nivelul cunoștințelor asimilate de către elevi. Identificarea surselor de finanțare a acțiunilor remediale.

2. Susținerea suplimentării bugetului dedicat educației în anul 2021, în vederea creșterii cuantumului minim obligatoriu al burselor elevilor (conform HG 1064/2020).

3. Operaționalizarea Legii 226/2020 decontării transportului prin reglementarea tarifelor maximale prin ANRSC (Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare).

4. Îmbunătățirea proiectului planurilor-cadru pentru liceu prin receptivitatea ME în raport cu propunerile care se vor primi în perioada de consultare publică (extinsă de la minim legal de 10 zile la 25 zile). Se dorește astfel obținerea/aprobarea unor variante finale adecvate din perspectiva educației, dar și a așteptărilor societății și a nevoilor pieței muncii. În mod special CNE a solicitat flexibilizarea/particularizarea cât mai pronunțată posibil, îndeosebi pentru ciclul liceal superior.

5. CNE a solicitat identificarea unui „numitor comun” pentru metodologia de feedback semestrial/evaluarea profesorilor de către elevi.

Alături de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți s-au validat prin consens următoarele:

1. Susținerea prioritară a unei creșteri semnificative a costului standard/elev – componentă destinată cheltuielilor materiale.

2. Consolidarea cadrului legal care să faciliteze dialogul între școală și societatea civilă.

3. Susținerea examenelor naționale, cu prezență fizică, la datele planificate, pe baza unor tematici de examen adaptate/corelate cu materia predată și susținerea unor evaluări premergătoare examenelor, astfel încât să existe suficient timp pentru acțiuni remediale, focusate pe rezultatele analizelor/evaluărilor/simulărilor din care să rezulte nivelul cunoștințelor asimilate de către elevi. Identificarea surselor de finanțare a acțiunilor remediale. Necesitatea inițierii urgente a unor consultări în vederea adoptării celor mai eficiente măsuri de profesionalizare a managementului unităților de învățământ și a tuturor structurilor din sistemul preuniversitar, în vederea privilegierii competenței și eliminarea politizării sistemului de educație.

Alături de asociațiile studenților (ANOSR, UNSR și USR), s-au validat prin consens următoarele:

1. Susținerea și urgentarea înființării Registrului Unic Naţional Integrat al Diplomelor şi Actelor de Studii (RUNIDAS).

2. Susținerea financiară a accesului studenților la publicații de specialitate necesare pregătirii universitare.

3. Asigurarea resurselor financiare pentru sustinerea investițiilor în infrastructura socială, de educație și cercetare din sistemul de învățământ superior, precum și susținerea finanțării instituționale a cercetării din universități.

4. Dezvoltarea unei platforme unice la nivel național pentru înscrierea și admiterea în facultate.

5. Operaționalizarea și consolidarea accesului studenților la asigurări de sănătate.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here