Strategia pentru digitalizarea educației 2021-2027, lansată vineri de Ministerul Educației și aflată în dezbatere publică, vizează opt domenii, între care dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și studenților și un curriculum școlar pentru meserii emergente. În ceea ce privește primul obiectiv, printre măsurile cuprinse în document se numără utilizarea suportului TIC în cadrul evaluărilor naționale din clasa a II-a, a IV-a și a VI-a și evaluarea competențelor digitale în cadrul examenelor naționale de la finalul claselor a VIII-a și a XII-a.
Cele opt direcții de acțiune cuprinse în strategia de digitalizare a educației sunt, potrivit documentului prezentat de MEC, dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și studenților, curriculum școlar pentru meserii emergente, educația digitală pe tot parcursul vieții, formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educație digitală, infrastructură și resurse tehnologice digitale, conectivitate, crearea de Resurse Educaționale Deschise (RED) și securitatea cibernetică, protecția datelor, siguranța online și etica IT.
În ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și studenților, sunt prevăzute o serie de măsuri, cu termen de aplicare până în 2027, între care:
- Dezvoltarea de programe de alfabetizare timpurie digitală pentru preșcolari, pentru familiarizarea copiilor cu TIC, prin utilizarea aplicațiilor digitale și jocurilor, în scopul creării premiselor pentru dezvoltarea competențelor digitale la elevi. Termen: 2021-2027
- Introducerea în curriculumul de învățământ primar a unor elemente cu caracter de obligativitate și noutate care vizează dobândirea competențelor digitale, în acord cu profilul de formare specific nivelului. Termen: 2021-2022
- Elaborarea/revizuirea programelor școlare pentru disciplina Informatică și TIC, pentru nivelul de învățământ secundar, concomitent cu valorificarea elementelor de abilitare digitală a elevilor la nivelul tuturor programelor școlare specifice celorlalte discipline de studiu. Termen: 2021-2022
- Introducerea în curriculumul, pentru învățământul primar și secundar, a elementelor de securitate digitală, inclusiv prin dezvoltarea ofertei naționale de curriculum opțional. Termen: 2021-2022
- Utilizarea suportului TIC în cadrul evaluărilor naționale din clasa a II-a, a IV-a și a VI-a. Termen: 2024 – 2027
- Evaluarea competențelor digitale în cadrul examenelor naționale de la finalul clasei a VIII-a, respectiv a XII-a, conform prevederilor LEN. Termen: 2024 – 2027 (clasa a VIII-a) 2021-2027 (clasa a XII-a).
-
-
- Subsecretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Jean Badea, despre digitalizarea examenelor de Evaluare Națională, clasa a VIII-a și Bacalaureat: ”Discuțiile pe care noi le-am avut în cadrul grupului de lucru conduc către susținerea tuturor examenelor în format digital, acesta este trendul către care tindem, dar măsurile pe care le propunem cel puțin până în 2027 sunt susținerea evaluărilor în format digital sau asistat de tehnologie la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și a testărilor PISA.” – Jean Badea: Realizarea de programe de alfabetizare digitală timpurie ar permite utilizarea tehnologiei la examenele naţionale sau la testările PISA
-
Strategia de Digitalizare a Educaţiei în România 2021 – 2027, lansată vineri de Ministerul Educației, are drept ținte, conform documentului, alfabetizarea digitală a 90% din populația României, infrastructură și resurse tehnologice adaptate pentru toate unitățile de învățământ din România și inserție de succes pe piața muncii pentru 82% din populația de vârstă 20-34 de ani formată pentru meserii emergente.
Documentul va fi în consultare publică până la data de 15 februarie 2021.
Consultă aici integral documentul Strategia privind digitalizarea educației din România