Cum a reușit o învățătoare să facă orele online mai captivante: ”Am vrut să alung monotonia și să ajung altfel la copii. Personajele ne-au ajutat enorm”

0
În clasa învățătoarei Maria Zancu, unde la ora de matematică în online și-a făcut apariția... familia Trăsnită.

Maria Zancu, învățătoare la Școala Gimnazială „Emil Racoviță” din București, inventează povești și devine personaje în timpul orelor online. A vrut în acest fel să iasă din rutina zilnică, să „treacă” dincolo de online și să îi facă pe copii să devină mai activi în fața ecranelor și să le placă ceea ce fac. Într-o zi a fost Profesorul Trăsnit, apoi soția lui și, pe rând, a îmbrăcat haina copiilor lor. Toată familia Trăsnită a lucrat cu elevii de clasa a III-a la Matematică, iar rezultatul, povestește învățătoarea, a fost unul pe măsură: ora a devenit mai interesantă, atmosfera mai relaxată, copiii se implică mai mult și închid camera cu lecția învățată.

Profesorul Trăsnit a apărut pentru prima dată în clasa învățătoarei din București când elevii erau în clasa a II-a. ”Totul a început anul trecut, când am cumpărat o mască. Am spus că sigur îmi va trebui la ceva. Apoi m-am transformat la școală în Profesorul Trăsnit, un profesor de 115 ani care e foarte uituc. Copiii au avut atunci de găsit numărul de telefon al profesorului ca să poată să ajungă acasă”, spune Maria Zancu.

Anul acesta, fiind în scenariul roșu, învățătoarea a experimentat diverse site-uri, aplicații, teste online, însă a vrut să facă mai mult decât atât: ”Voiam să ajung altfel la copii, voiam să alung monotonia și, în același timp, am vrut să mă simt și eu bine, să încerc să „trec” dincolo de online, să ajung la elevi altfel. Așa a apărut familia Trăsnită.”

Învățătoarea a relatat pe Facebook experiența transformării în personaje la orele online:

  • ”Predau în scenariul rosu de aproximativ 3 săptămâni. Simt uneori că rămân fără idei. Tot un wordwall, tot o roată a temelor, tot un Kahoot, tot un Menti și ciclul se tot repeta: wordwall, Menti, Kahoot, manuale digitale… Ca să mai destind atmosfera și să mai ieșim din rutină, am revenit la ceea ce mă pricep cel mai bine să fac: să inventez povești.

Ieri m-a închis într-o cameră Profesorul Trăsnit ca să îi rezolv niște exerciții la matematică și a predat el elevilor. Fiindcă e uituc, a aflat împreună cu elevii mei numărul meu de telefon și numărul camerei în care m-a închis. Astăzi i-am dat voie să țină ora de matematică soției Profesorului Trăsnit. Ea nu mai știa numărul camerei în care lucrează mereu la matematică soțul ei, astfel că nu i-a putut oferi prânzul. Împreună cu elevii mei, soția profesorului a găsit numărul camerei, iar profesorul a mâncat un prânz cald! Am lucrat aceleași exerciții ca de obicei, din auxiliar/manual/wordwall/chatterpix, dar am adăugat povestea (am ajuns la scăderea numerelor naturale 0-10.000). Am râs și ne-am simțit bine, dar mai mult decât atât, am lucrat foarte bine, ne-am încadrat în timp, iar eu mi-am atins obiectivele.”

  • ”Ea este Mara, fata profesorului Trăsnit și cea care a realizat (împreună cu fratele ei, Radu) videoclipurile din manualul de la editura Intuitext. Mara are 12 ani și e pasionată de matematică, însă are și ea un defect ca toată familia Trăsnită: uită lucruri. Astăzi au lucrat, ea și elevii mei, la matematică, în online. Copiii au aflat ca e săgetător, Mara a aflat cum să rezolve exerciții de adunare cu numere naturale 0-10.000 cu trecere peste ordin. E o plăcere să mă transform în personaje la clasă, mai ales când știu că pot să aduc zâmbetul pe buze.”
  • ”Astăzi a venit Radu la matematică, e fratele Marei și adoră matematica. Are un singur defect, la fel ca toți cei din familia Trăsnită: uită lucruri…”

Maria Zancu povestește că, odată cu apariția ”familiei Trăsnite”, ora de matematică a devenit brusc mai interesantă pentru elevii săi: ”Copiii întrebau dacă vine profesorul trăsnit chiar înainte de a spune <Bună dimineața>. Înainte de ora de matematică, îmi țin camera oprită ca să mă pot costuma, iar ei încearcă să ghicească cine vine azi la matematică.

E foarte amuzant și relaxant pentru ei: le dau voie să întrebe orice despre viața personajelor, iar la schimb ei le ajută să găsească ceea ce au nevoie: un număr de telefon, o cameră de hotel, răspunsurile pentru un concurs de matematică etc. Am constatat că ei nu mai simt că fac ora de matematică, ci că ajută pe cineva să iasă din bucluc (le place foarte mult să ofere ajutor).

Fiind clasa a III-a, matematica poate fi mai greu de înțeles, mai ales în online, când pisica trece prin fața camerei sau mama gătește ceva și miroase foarte bine. E greu să te concentrezi. În final, aș putea spune că personajele ne-au ajutat enorm pe toți: pe mine pentru că simțeam că nu îi pot atrage doar prin jocuri online, pe elevi pentru că matematica acum e o joacă, dar și pe părinți pentru că observă cât de implicați sunt copiii și că închid camera cu lecția învățată.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.