Cum face o profesoară de matematică orele mai atractive pentru elevi. O poveste Aspire Teachers de la Iași despre educația altfel

0
Foto: aspireteachers.ro

Profesoara Liliana Olărașu caută să facă orele de matematică și de TIC prietenoase și relevante pentru elevi. De exemplu, definițiile sunt învățate sub formă de poezie ori înregistrate și memorate pe ritmuri de rap sau reprezentarea numerelor naturale pe axă este precedată de jocuri în care elevii se așază pe o linie imaginară, comunicând, doar prin semne, în ordinea zilelor lor de naștere.

Liliana Olărașu (foto) predă matematică și TIC la Școala Gimnazială „Vasile Conta” din Iași, iar povestea profesoarei, lider al clubului de inițiativă comunitară IMPACT 36 CreActorii, programul Fundației Noi Orizonturi, și alumnă a Academiei Aspire Teachers din 2018, este relatată pe aspireteachers.ro:

”Pentru ca elevii să învețe Microsoft Office mai ușor, profesoara i-a pus să scrie prima lor carte, în care să explice și să ilustreze cu desene create de ei, 100 de proverbe cu ajutorul instrumentelor digitale. Acum, dacă ar da timpul înapoi, Liliana le-ar da doar trei proverbe fiecăruia dar care să fie explicate și ilustrate foarte bine, iar cartea să fie un produs al întregii clase, „pentru că mereu este loc de învățare.” A creat împreună cu elevii săi și cărți de ghicitori însoțite de imagini sau de colorat.

Este și unul dintre profesorii care, în cadrul proiectului Digitaliada, a colaborat cu Fundația Noi Orizonturi, realizând planuri de lecții de matematică demonstrative, pentru clasa a V-a, care arată cum pot fi implementate jocurile pe computer sau aplicațiile informatice în înțelegerea și fixarea conceptelor matematice și metode de învățare experiențială.

La începutul pandemiei avea emoții. Credea că nu se va descurca cu orele online, nu știa cum să predea, ce instrumente să folosească, dar a căutat răspunsuri în jur, mai ales în cele două comunități de profesori din care face parte, Aspire Teachers și Fundația Noi Orizonturi. A împărtășit lucrurile nou învățate și cu colegii din școală. „Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că cele două școli, Fundația Noi Orizonturi și Aspire Teachers, au fost de mare impact în dezvoltarea mea profesională. Aici am găsit niște oameni de foarte bună calitate, profesional și uman.”

Spune că își dorește ca elevii să vadă utilitatea lucrurilor învățate la școală în jurul lor, să facă conexiuni. La o oră online de geometrie, la clasa a VIII-a, Liliana le-a cerut să identifice în camera lor drepte paralele, concurente și plane. Soluțiile găsite au fost ușile, dulapurile ori rafturile cu cărți din dormitoarele lor, iar feedback-ul de la finalul orei a venit de la un elev la fel de natural precum ora: «Doamna, mie îmi place mai mult geometria în spațiu.»

Elevii stau o săptămână acasă și una la școală. Spune că predarea în sistemul hibrid este o provocare în lipsa unei aparaturi performante fiindcă nu are siguranța că cei de acasă înțeleg tot ce predă. „Ai impresia că cei de acasă te aud și înțeleg, dar nu este așa. Am avut și surpriza să constat că unii nu înțeleseseră nimic și a trebuit să-i «resuscitez» la clasă.”

Mate și română în lecții integrate, cu transfer în viața reală

Printre experimentele „cu efecte extraordinare” este și opționalul integrat pentru clasa a VIII-a, L.I.R.A (lecturez, înțeleg, rezolv și aplic), conceput împreună cu profesorul de limba română.

Proiectul a pornit de la necesitatea formării și dezvoltării competențelor de literație, după ce profesorii au constatat că mulți elevi nu înțeleg enunțurile pe care le citesc, deci nici nu pot să rezolve probleme de matematică. „Ne-am gândit să le propunem elevilor niște probleme de logică, de matematică, din cartea Matematică de vacanță de Titus Popescu, care să aibă potențial de abordare a textului din mai multe perspective.”

Activitățile cursului sunt structurate în patru mari unități de învățare, gândite progresiv pentru ca elevii să lectureze conștient și activ textele, să descopere elemente care duc la înțelegerea lor, la extragerea conținutului matematic, la rezolvarea problemelor și la transferul în viața reală.

Problemele opționalului au o notă amuzantă, astfel încât să le capteze atenția elevilor: de exemplu este vorba de o sârmă care ar înconjura pământul, pe la ecuator. Provocarea este să-și imagineze un cerc care s-ar forma din această sârmă și să afle dacă ar încăpea o pisică între acest cerc și un altul concentric cu el, dintr-o sârmă mai mare cu un metru. Această aparentă glumă, de fapt, este un pretext pentru ca elevul să învețe cuvinte noi, să le folosească în contexte variate, să folosească cunoștințe de la geografie, să descopere problema de matematică din spate, să-și facă un plan de rezolvare, să o rezolve și să găsească similitudini cu situații reale la care ar putea găsi soluții asemănătoare. Feedback-ul elevilor a determinat-o pe Liliana să continue dezvoltarea opționalului și în viitor pentru a se bucura cât mai mulți elevi de el.

Foto: aspireteachers.ro

Atunci când Liliana creează un spațiu care încurajează experimentul, elevii vin și ei cu partea lor de creativitate. Așa au transformat, anul trecut, o oră de matematică într-una memorabilă pentru toți. Au învățat la lumina lanternelor de telefon, iar la scurt timp, clasa a fost transformată într-un spațiu „plin de felinare”. Un băiat a pus pe lanterna de la telefon sticla de apă, iar ceilalți l-au imitat. La ora următoare au discutat despre fenomenul fizic care a avut loc – refracția luminii. Acum, la câteva luni distanță, spune că este una dintre lecțiile la care i-a simțit pe elevi amuzați, dar și concentrați.”

Întreaga poveste o puteți citi AICI

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.