Noi ateliere de robotică și programare pentru elevii unei școli din Brașov, în cadrul inițiativei Meet and Code

0

Asociația de Părinți „Astra 22” a Școlii Gimnaziale Nr. 2 „Diaconu Coresi” din Brașov organizează și anul acesta, în luna octombrie, două evenimente de programare și robotică – „CODE&PLAY” și „Shapes Emotions Show with BIT&EVO”, în cadrul inițiativei Europe Code Week 2020, la care participă elevii clasei a IV-a D, sub îndrumarea învățătoarei Mariana Lazăr.

Învățătoarea spune că, pentru al doilea an consecutiv, orașul Brașov a fost pus pe harta Europe Code Week 2020 cu ajutorul Asociației de Părinți ”Astra 22”, însă, spre deosebire de ultima participare la Meet and Code, ”inițiativa de anul acesta s-a îmbunătățit prin organizarea procesului de înregistrare, de aplicare, dar și prin atragerea de voluntari din Chișinău și implicarea unor studenți pasionați de informatică din Brașov”.

”Inițiativa Meet and Code ne-a sprijinit atât în accesarea fondurilor necesare desfășurării proiectelor, cât și în furnizarea de idei pentru evenimentele organizate. M-am bucurat să văd că și proiectele desfășurate de noi anul trecut au constituit sursă de inspirație pentru alți colegi”, declară Mariana Lazăr.

  • Bularca Edith, președintele Asociației de Părinți „Astra 22”: ”Asociația de Părinți <Astra 22> a sprijinit de fiecare dată efortul și dorința cadrelor didactice de a oferi copiilor noștri un context creativ și inovator de învățare, bazat pe tehnologie și programare.”
  • Șerban Agurița Dorinela, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 2 „Diaconu Coresi”, Brașov: ”Consider că aceste evenimente au un impact foarte mare pentru întreaga comunitate din școala noastră, deoarece utilizarea noilor tehnologii face munca mai ușoară, iar succesul organizației noastre este pe deplin asigurat dacă aceste evenimente sunt integrate în activitățile și procesele organizației pentru a face față mai ușor activităților de educație digitală și învățământului online.”

Învățătoarea Mariana Lazăr povestește în cele ce urmează despre proiectul ”Robotică și programare în clasele primare” și cele două evenimente organizate în acest an școlar, în luna octombrie:

”În calitate de Ambasador Îndreptar Digital și câștigător al concursului național Creatori de Educație 2020, caut permanent să sprijin și să ofer elevilor șansa de a-și descoperi pasiunea pentru informatică și programare, oferindu-le oportunitatea de a-și valorifica potențialul lor creativ în calitate de exploratori și nativi digital, transformându-i din ”utilizatori de programe”, în ”creatori de programe”. Astfel, anul acesta m-am gândit să cuprind cele două evenimente într-un proiect al clasei și așa a luat naștere proiectul nostru de suflet ”Robotică și programare în clasele primare” în care am încercat să realizez parteneriate educaționale cu alte instituții și persoane care împărtășesc aceleași pasiuni și care pot aduce plusvaloare proiectelor noastre, inspirându-i și motivându-i pe copii.

Scopul proiectului nostru constă în cultivarea și valorificarea potențialului creativ al elevilor, dezvoltarea gândirii computaționale, a competențelor digitale, competențelor matematice și competențelor de bază în științe și tehnologii punând astfel bazele succesului în orice carieră profesională a viitorului.

Primul eveniment „CODE&PLAY” s-a desfășurat vineri, 16 octombrie 2020, sub forma unui webinar pe Zoom, pe parcursul a mai bine 90 de minute, cu participarea unui grup de 10 copii.

Elevii au beneficiat de o parte teoretică prin care au încercat să soluționeze problemele din viața reală sau matematice folosind metoda Gândirii Computaționale și a pașilor corespunzători ei: divizarea ei în părți mai mici (Descompunere), găsirea unor asemănări cu alte situații sau trăsături (Potrivirea modelelor), excluderea detallilor inutile sau care nu sunt prioritare (Abstractizare) și stabilirea unui set de pași pentru înlăturarea ei (Algoritmul).

Ei au avut ocazia să alcătuiască algoritmi pentru diverse acțiuni prin analizarea și stabilirea pașilor, printr-o gândire clară și precisă. Au aplicat cele învățate folosind platforma Code.org prin programarea drag-and-drop, scriind primul lor program. Elevii au avut posibilitatea să își perfecționeze și competențele în limba engleză prin vizionarea de filme/tutoriale.

Cel de-al doilea eveniment „Shapes Emotions Show with BIT&EVO” se va desfășura sub forma unui webinar pe Zoom, pe parcursul a 90 de minute, cu participarea unui grup de 15 elevi din categorii dezavantajate, aflați în situație de risc, cu tulburări din spectrul autist, din familii monoparentale sau aflați în grija rudelor. Împreună vom încerca prin intermediul tehnologiei, codării să dezvoltăm empatia, să facilităm procesul de înțelegere a emoțiilor, precum și integrarea socială a acestor grupuri vulnerabile.

Copiii vor lucra în 4 echipe și vor experimenta emoții ca: Bucurie, Tristețe, Frică, Mânie, asociindu-le prin codare forme și culori diferite: Cerc (galben), pătrat (albastru), dreptunghi (verde), triunghi (roșu), realizând un dans specific fiecărei emoții. Elevii vor avea posibilitatea să își perfecționeze și competențele în limba engleză.”

  • Cristina Savin, formator la Biblioteca Națională pentru copii ”Ion Creangă”, Chișinău, Republica Moldova: ”Mă bucur că am participat la primul atelier ”CODE&PLAY”. Salut această inițiativă frumoasă, inițiată de dna Marina Lazăr pentru a-i ajuta pe elevi să se orienteze și să înțeleagă mai bine mecanismul de funcționare al lumii digitale. Mi-am propus să-i ajut pe copii să coștientizeze că gândirea computațională este o armă eficientă care-i poate ajuta să soluționeze unele probleme sau provocări care pot interveni în activitățile lor zilnice. Le urez succes în fascinanta aventură de cunoaștere a universului tehnologiilor moderne.”
  • Nicoleta Geanina Ciubotaru și Andrei Roman, studenți la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, profilul Automatică și Informatică Aplicată, Brașov, inițiatorii clubului de robotică ArtByte: ”Am avut deosebita plăcere de a participa împreună cu Andrei la o activitate ținută de doamna profesoară Mariana Lazăr. Acolo am avut ocazia să le arătăm copiilor cât de frumoasă este programarea și cum, din simple blocuri de instrucțiuni, ei pot face un roboțel să se miște. Interesul lor față de tot proiectul și bucuria de pe fețele lor ne-au transmis o stare de bine și încredere că ceea ce am făcut i-a ajutat pe viitor. De asemenea, am reușit să le arătăm într-un mod interactiv aplicațiile informaticii pe baza unei holograme. Aceasta a proiectat diferite animatii, ce pot fi modificate printr-un singur rând de cod.”
  • Elevul H.M.D. a mărturisit că a înțeles mult mai bine secretul gândirii computaționale pe baza filmulețelor prezentate, a explicațiilor invitaților, dar și a demonstrației învățătoarei din domeniul matematicii pentru găsirea formulei pentru suma unui șir de numere date, precum și importanța fiecărui pas în procesul gândirii și rezolvării unei probleme în vederea stabilirii unui algoritm de lucru și a dezvăluit că abia așteaptă să participe la următorul eveniment Meet and Code pentru a descoperi alte secrete ale programării, surprize și invitați care să-i însoțească pe drumul acesta plin de mistere.
  • Eleva C.F.G a spus că, în urma acestui eveniment, prin jocul de programare cu scrierea codurilor realizat alături de invitați, este mult mai încrezătoare în forțele și abilitățile ei, dar și că nu îi mai este frică de tehnologie și că dorește să învețe lucruri noi din acest domeniu fascinant, al viitorului. De asemenea, a fost impresionată de magia studenților care le-au prezentat hologramele și s-a amuzat de personajele animate, scoase la lumină, din care nu putea lipsi îndrăgitul Moș Crăciun.
  • Eleva D.C.K. a mărturisit studenților că este foarte bucuroasă că i-a cunoscut, că a avut șansa să le adreseze întrebări și le-a transmis că dorește să studieze și ea informatica, că programarea și evenimentul de astăzi a ajutat-o pentru cariera ei de viitor, că așteaptă să învețe mai multe despre tehnologiile noi și că dorește să le urmeze drumul pe care au pășit studenții la informatică. De asemenea, a fost fascinată de multitudinea hologramelor prezentate de studenți și a dorit să afle secretul chiar de la invitați, promițându-le că le va face și ea, la rândul ei, o mică surpriză. Astfel, ca un Mic Ambasador Îndreptar Digital pasionat, folosind aplicațiile învățate anterior, precum StopMotion și Quik, a realizat proiectul ei Meet and Code.

  • Mariana Lazăr, învățătoare: ”Închei cu speranța și cu convingerea că și anul acesta am încercat și am reușit să aduc programarea și competențele digitale la îndemâna tuturor, că am parcurs pași importanți pentru a înțelege lumea care se schimbă rapid în jurul nostru, că le-am oferit ocazii inedite pentru a ne apropia mai mult de tehnologie într-un mod distractiv și antrenant și, mai ales, că am contribuit la dezvoltarea competențelor și abilităților digitale pentru a explora noi idei și pentru a inova. Așteptăm toți cu nerăbdare și interes cel de-al doilea eveniment Meet and Code – „Shapes Emotions Show with BIT&EVO” ce se va desfășura peste două săptămâni și ne gândim deja la cele de anul viitor, însă, până atunci, știm fiecare ce avem de făcut pe drumul pe care am pornit. Mulțumim inițiatorilor pentru oportunitate, participanților pentru implicare, voluntarilor pentru sprijin și interes și le dorim tuturor mult succes și spor în toate!”

Evenimentele online sunt finanțate cu ajutorul inițiativei Meet and Code
susținută la nivel european de compania de software SAP. Meet and Code 2020 este coordonată de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe în 35 de țări europene și susține, pentru al 4-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate cu misiunea Europe Code Week.

În România, inițiativa Meet and Code este coordonată de Asociația Techsoup. Din 2010, Asociația Techsoup creează și oferă resurse IT și experiențe de învățare a tehnologiei pentru organizații nonprofit, tineri și profesori. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.