Măsurile propuse de Primăria Sectorului 4 pentru noul an școlar: ”Suntem într-o situaţie de cod galben și avem două versiuni de lucru” – document

0

Primăria Sectorului 4 a lansat în dezbatere publică, marţi, un „Regulament-cadru privind măsurile de protecţie aplicabil pentru anul şcolar 2020-2021”, relatează Agerpres. Primarul Daniel Băluţă a declarat că, în momentul de față, școlile din sector sunt ”într-o situaţie de cod galben” din cauza spaţiilor, motiv pentru care sunt avute în vedere două versiuni de lucru: prima variantă – toţi elevii vor fi prezenți fizic la şcoală, timpul alocat unei ore fiind de 30 de minute; a doua variantă – cea hibridă,  în care, timp de o săptămână, vine la școală o jumătate de clasă, iar cealaltă jumătate în următoarea săptămână.

„Mai sunt doar câteva săptămâni până la începerea anului şcolar şi avem nevoie, poate astăzi mai mult decât oricând, să putem să transmitem profesorilor, părinţilor mai multe siguranţă şi poate mai decât oricând, fiecare dintre noi trebuie să ştie ce are de făcut. Din acest motiv, colectivul Sectorului 4, folosind toate resursele pe care le are, resurse medicale, consultând toate ghidurile UNICEF, ghidurile Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, ghidurile CDC şi consultând inclusiv activitatea ministerului francez al educaţiei, a redactat o propunere, un draft de regulament privind măsuri de protecţie pentru prevenirea răspândirii infectării cu SARS COV 2 pentru anul şcolar 2020-2021 la nivelul sectorului 4 al Municipiului Bucureşti”, a declarat Daniel Băluţă, primarul Sectorului 4, în cadrul unei conferinţe de presă la Şcoala Gimnazială nr 194.

Edilul a precizat că draftul de regulament a fost trimis tuturor instituţiilor statului responsabile, „atât Ministerului Sănătăţii, Ministerului Educaţiei, Ministerului Afacerilor Interne”.

Daniel Băluţă a spus că în prevederile esenţiale ale regulamentului sunt stabilite, pe lângă circuitele de intrare şi ieşire din unităţile şcolare, şi modul cum se acţionează în momentul în care un copil este identificat cu simptomatologie specifică infecţiei cu SARS COV 2, precum şi când este cazul ca o şcoală să fie închisă, dar şi reglementări ale abordărilor pentru codurile verde, galben sau roşu.

„Astăzi, având în vedere regulamentele pe care le avem în vigoare, suntem într-o situaţie de cod galben, nu neapărat datorită infecţiilor cu SARS COV 2 care sunt destul de ridicate în Bucureşti, dar din cauza spaţiului pe care-l avem disponibil în creşe, grădiniţe şi şcoli.

Nu este o situaţie valabilă doar în România, pentru că în mod normal am avea nevoie să dublăm numărul de clase pentru a respecta o distanţare fizică de minim un metru şi o suprafaţă de aproximativ patru metri pătraţi pentru fiecare elev.

Din acest motiv, propunerea pe care am făcut-o este următoarea: plecând de la premisa că şcolile se află în cod galben, avem două versiuni alternative de lucru, şi anume aceea ca toţi elevii să vină în fiecare zi la şcoală, timpul alocat unei ore fiind de 30 de minute şi o pauză de 10 minute, o variantă, iar a doua variantă este aceea hibridă, respectiv ca o săptămână să vină o jumătate din clasă, iar în cealaltă săptămână să vină cealaltă jumătate”, a afirmat primarul Sectorului 4.

Băluţă a spus că există şi o altă dispoziţie a Ministerului Sănătăţii – de montare a unor separatoare din plexiglas şi obligativitatea ca toţi elevii să poarte măşti, în această situaţie existând posibilitatea ca toţi elevii să vină la şcoală. ”Toate aceste lucruri trebuie lămurite extrem de rapid, pentru că noi toţi trebuie să punem la dispoziţia copiilor tot ce lipseşte”, a mai spus Daniel Băluţă.

Primarul a menţionat că fiecare clasă trebuie să aibă un kit sanitar. „Acest kit sanitar trebuie să prevadă substanţe biocide, trebuie să prevadă şerveţele, şerveţele umede, măşti pentru fiecare copil. Toate aceste lucruri necesită un timp destul de îndelungat de derulare a unor proceduri. În Sectorul 4 suntem pregătiţi pentru începerea anului şcolar din acest punct de vedere.

Avem substanţe biocide, avem, la nevoie, mănuşi, avem măşti pentru toţi copiii, avem viziere pentru profesori şi avem inclusiv o procedură care ne ajută, în caz de nevoie, la solicitarea Direcţiei de Sănătate Publică a Minsiterului Sănătăţii, să putem să testăm absolut toţi copiii din şcolile, liceele, grădiniţe, creşele din sectorul 4 ori de cât ori situaţia epidemiologică ne-o va cere”, a spus Băluţă.

Daniel Băluţă a precizat că aşteaptă să vadă opiniile profesorilor, părinţilor, copiilor şi autorităţilor centrale, „pentru că ne dorim ca săptămâna viitoare să introducem acest draft cu modificările care le vom primi în Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă tocmai pentru a veni în sprijinul unităţilor şcolare care în mod evident nu au cum să se descurce singure în elaborarea unor astfel de norme„.

Primarul a dat asigurări că, în cazul în care o şcoală se închide, există posibilitatea de a pune la dispoziţia tuturor elevilor din unitatea respectivă o infrastructură educaţională.

„Avem nevoie şi am achiziţionat deja un număr de 5.000 de tablete, astfel încât suntem capabili să oferim tuturor elevilor din trei sau patru şcoli, în funcţie de numărul de elevi pe care fiecare unitate îl are, pe perioada desfăşurării cursurilor on-line, să punem la dispoziţie această infrastructură. Este una din priorităţile pe care le avem. (…)

În urma consultărilor pe care le avem cu Direcţia de Sănătate Publică, funcţie de numărul de cazuri existente în şcoala respectivă, funcţie de modul în care se plasează cazurile respective, (…) funcţie de toate aceste scenarii, există două variante: fie se trece pe un cod galben şi elevii învaţă alternativ, fie în schimburi, (…) fie se închide complet şcoala şi punem la dispoziţie copiilor nu doar tablete, ci şi internet.

Un alt scenariu este important este atunci când un profesor se îmbolnăveşte. Şi această situaţie este reglementată în acest ghid, pentru că important este ca fiecare dintre noi şă ştim cu exactitate ce avem de făcut„, a mai spus Daniel Băluţă.

Ce prevede documentul, pus în dezbatere publică de Primăria sectorului 4:

”I. Accesul în unitatea de învățământ

  • Păstrarea distanței este asigurată de o echipă mixtă. Aceasta fiind formată din:

o Reprezentant de la Poliția Locală Sector 4;
o Diriginții claselor;
o Profesorii/învățătorii de la prima oră;
o Coordonatorul de etaj;
– Se va asigura o distanță de cel puțin 1 m între elevi pentru activitatea de triaj, repectiv 4m2.

  • Sosirea elevilor la unitatea de învățământ va fi programată cu decalaj;
  • Responsabilitatea programării sosirii elevilor revine directorului unității de învățământ, iar implementarea acesteia va fi asigurată de către echipa mixtă.

II. Triajul

  • La intrarea în unitatea de învățământ va fi măsurată temperatura fiecărui elev, cadru
    didactic, cadru didactic auxiliar, personal nedidactic;
  • La intrarea în unitate va fi pus la dispoziție dezinfectant de mâini. În cazul elevilor din
    învățământul primar și preșcolar, curățarea cu dezinfectant trebuie făcută sub
    supravegherea personalului din fiecare unitate de învățământ;
  • Copiii/personalul unității de învățământ cu temperatură de peste 37.30C sau cu
    simptomatologie specifică SARS Cov 2 nu vor avea acces în școală, în interesul superior
    al protejării celorlalți copii și al limitării transmiterii virusului SARS Cov 2;
  • Dacă există situația mai sus menționată, directorul unității va fi înștiințat de îndată și va
    proceda la anunțarea părintelui/reprezentantului legal al elevului. Între timp, elevii care
    prezintă simptomatologia descrisă, vor fi conduși într-o sală special amenajată și vor
    aștepta sosirea unui părinte/reprezentant legal. Copii vor fi supravegheați de personal
    desemnat în acest sens de către directorul unității, cât timp se va aștepta sosirea
    părintelui/reprezentantului legal;
  • Pentru elevii/ personalul unității de învățământ ce vor fi depistați cu temperatură mai mare de 37.30C sau cu simptomatologie digestivă sau cu greață, vărsături, diaree sau tuse, Primăria Sectorului 4 va asigura testări gratuite, la cerere, la recomandarea medicului/DSP.

III. Accesul spre clasă

  • Se va face împreună cu profesorul responsabil care desfășoară prima oră de curs, pe trasee clar definite, stabilite de către conducerea unității de învățământ.

IV. Accesul în clasă

  • La intrarea în clasă, profesorul responsabil care desfășoară ora de curs va pune la dispoziție elevilor materialele din Kit-ul sanitar al fiecărei clase (Anexa 1 – Conținutul Kit-ului sanitar);
  • Profesorul responsabil care desfășoară ora de curs se va asigura că:

a. fiecare pupitru are ecranul de protecție dezinfectat înainte de a începe ora;
b. dezinfectarea acestora se realizează cu șervețele umede de către fiecare elev în
parte;
c. sala de curs a fost aerisită la începerea activității;
d. sala de curs a fost curățată de către personalul nedidactic;
e. fiecare elev se va dezinfecta pe mâini la începutul orei de curs;

  • În clasă se va asigura o distanță de minim 1m (față, spate și laterale), respectiv 4m2 , spațiu pentru fiecare elev;
  • Evaluarea posibilității de a menține o distanță de cel puțin 1 metru între toți cei prezenți însală atât în gradinițe, cât și în creșe, astfel:

 între profesor/educator/institutor/personal nedidactic și copii,
 între copii,
Există posibilitatea să nu fie recomandată menținerea distanțării fizice dintre personal
și copii, în contextul de îngrijire (de exemplu: ajutarea unui copil cu schimbarea
hainelor, sprijinirea acestora, hrănirea sau asigurarea confortului emoțional atunci când
un copil este în suferință etc);

  • Mesele din grădinițe/creșe pot fi organizate în sala unde stau copiii, în condițiile în care
    mâncarea este împărțită în porții, în avans, și cu păstrarea distanțării între mese;
  •  În funcție de spațiul disponibil, este recomandată distanțarea paturilor pentru copii, pe cât posibil, pentru reducerea potențialului de răspândire virală;
  • Profesorul responsabil va semna un formular zilnic al sălii de curs (Anexa 2 – Formularul
    privind asigurarea măsurilor de prevenție SARS Cov 2 în sala de curs) ce va atesta că
    măsurile de mai sus au fost efectuate.

V. Pauza

  • Pentru evitarea aglomerației, elevii vor ieși din clasă alternativ, urmând ca la revenirea în clasă să reia procedura, fără să-și dezinfecteze băncile;
  • Între pauzele dintre orele de curs, coordonatorul de etaj se va asigura, sub semnătură, că:

a. se limitează aglomerările de copii și amestecul grupurilor (claselor) de copii în
spațiile comune,
b. spațiile comune/clasele sunt: curățate dacă este murdărie, aerisite timp de cel puțin
8 minute la interval de minim 30 minute,
c. se vor curăța mânerele ușilor,
d. la revenirea în sala de clasă elevii se vor dezinfecta pe mâini;

VI. Purtarea măștii

  • Pentru elevii din învățământul primar, respectiv clasele pregătitoare până la clasa a IV-a
    inclusiv, nu este obligatorie purtarea măștii de protecție în timpul orei de curs, ci doar în
    timpul pauzei;
  • Pentru elevii din învățământul gimnazial, respectiv clasele a V-a – a VIII-a, este obligatorie purtarea măștii de protecție în timpul orei de curs și în pauză;
  • Pentru elevii din învățământul liceal, respectiv clasele a IX-a – a XII-a/a XIII-a, este
    obligatorie purtarea măștii de protecție în timpul orei de curs și în pauză;
  • La ieșirea în pauză este obligatorie purtarea măștii de protecție de către toți elevii, atât în interiorul clădirii cât și în exteriorul acesteia, cât și în cazul deplasărilor din interiorul
    clasei. Responsabilitatea asigurării purtării măștii de protecție este a
    profesorului/învățătorului a cărei oră se finalizează sau atunci când apare o necesitate;
  • În creșe și grădinițe purtarea măștii de protecție de către copii nu este necesară și nici
    recomandată;
  •  În ceea ce privește personalul didactic și ceilalți membri (personal didactic auxiliar,
    personal nedidactic), purtarea măștii de protecție este obligatorie atât în interiorul unității de învățământ, cât și în exteriorul acesteia, inclusiv în spațiile deschise din perimetrul unității de învățământ. Singura excepție se face în timpul cursurilor din cadrul grădinițelor și creșelor.
    ATENȚIE: având în vedere numărul de elevi din interiorul unei clase (maxim 15-18 elevi), purtarea măștii este obligatorie pentru elevii cu vârstă de peste 11 ani.

VII. Orele de curs

  • Dacă pe parcursul orelor de curs un copil are febră, tuse, greață, vărsături, diaree sau acuză simptomatologie digestivă, acesta va fi condus în încăperea special amenajată,
    responsabilitatea revenind profesorului în a cărei oră se constată problema. Directorul
    unității va fi anunțat de îndată, iar acesta va anunța părinții/reprezentanții legali și va
    solicita sprijinul cadrelor medicale din instituție;
  • Elevul va trebui să poarte o mască de protecție pe parcursul perioadei de așteptare a
    părintelui/reprezentantului legal.

VIII. Ieșirea de la cursuri

  • Înainte de ieșire, profesorul responsabil care desfășoară ultima oră de curs se va asigura că pupitrelele/ecranele, catedra, mânerele ușii și ale ferestrelor, cuierul, dulapurile vor fi
    dezinfectate;
  • Înainte de ieșire, profesorul responsabil care desfășoară ultima oră de curs se va asigura că se vor curăța tablele inteligente, tastaturile etc;
  • Înainte de ieșire, profesorul responsabil care desfășoară ultima oră de curs se va asigura că elevii vor purta măști de protecție la ieșirea din clasă/unitatea de învățământ;
  • Acesta va avea obligația de a conduce elevii până la ieșirea din unitate în baza programării făcute de directorul unității de învățământ, păstrând distanțarea fizică.

ALTE DISPOZIȚII

  • Dacă un elev este depistat pozitiv cu SARS Cov 2, se va suspenda activitatea din clasa
    respectivă. Astfel, elevii vor intra în izolare la domiciliu, iar cursurile vor fi predate în
    mediul online, pentru o perioadă de două săptămâni;
  • Dacă minim trei elevi sunt depistați pozitiv cu SARS Cov 2, de la clase diferite, se vor
    suspenda cursurile pentru toată unitatea de învățământ, astfel cursurile vor fi predate
    exclusiv în mediul online, pentru o perioadă de două săptămâni;
  • Dacă un profesor este depistat pozitiv cu SARS Cov 2:

a. Se informează de îndată DSP-ul,
b. Toți profesorii intră în izolare la domiciliu, urmând ca ISMB să asigure, în măsura
posibilităților, un nou grup de profesori, pe perioadă determinată, sau accesul la
orele de curs în alte unități de învățământ sau accesul la învățământ online, pentru
o perioadă de două săptămâni;

  •  Dacă profesorii prezintă simptomatologie – anunță și nu se prezintă la școală, se
    organizează un sistem de înlocuire a celor bolnavi;
  • Primăria Sectorului 4 suportă costurile testării tuturor persoanelor din cadrul unității de
    învățământ acolo unde există cazuri depistate pozitiv, la recomandarea medicului sau a
    DSP-ului;
  • Creșele și grădinițele vor respecta toate normele de igienă conform legislației în vigoare;
  • Informarea personalului, familiilor și publicului cu privire la închiderea/redeschiderea
    unităților de învățământ și orice restricții impuse pentru a limita expunerea la SARS Cov
    2 (de exemplu: program redus de funcționare, programele decalate de sosire la unitățile de învățământ, alte informații) se va realiza prin mijloace electronice, respectiv pe pagina web a DAUI S4 (www.daui.ro) și a fiecărei unități de învățământ în parte;
  • Aspecte privind utilizarea obiectelor comune/personale:

a. Este interzisă utilizarea comună a obiectelor care sunt dificil de curățat sau
dezinfectat; În cadrul grădinițelor și creșelor, se vor elimina jucăriile și materialele
greu de igienizat sau de curățat (de exemplu: jucăriile din material textil);

b. Se vor menține lucrurile fiecărui copil separat de cele ale altui copil și în recipiente,
dulapuri sau zone etichetate în mod individual; În cadrul grădinițelor se vor realiza
spații de depozitare individuale (de exemplu: rucsacuri) ce vor conține markere,
cărți, creioane etc. pe care le poate folosi fiecare copil;

c. Se va limita utilizarea rechizitelor și echipamentelor la un singur grup de copii o
dată și se vor curăța și dezinfecta după fiecare utilizare a unui grup; Cărțile pentru
copii, precum și alte materiale pe bază de hârtie nu sunt luate în considerare ca
având un risc ridicat de transmitere, astfel nu au nevoie de proceduri suplimentare
de curățare sau dezinfectare;

d. Este interzisă utilizarea comună a dispozitivelor electronice, jucăriilor, cărților și
altor jocuri sau elemente ajutătoare, cu excepția dezinfectării în prealabil.

  • Produsele de curățare/dezinfecție nu trebuie utilizate în apropierea copiilor, iar personalul trebuie să se asigure că există o ventilare adecvată a spațiilor atunci când se utilizează aceste produse pentru a preveni inhalarea vaporilor toxici de către copii sau de ei înșiși. Păstrarea acestor produse se face în condiții de siguranță, ferite de accesul copiilor;
  • Sala special amenajată pentru situații deosebite privind simptomatologie SARS Cov 2, sau alte situații de natură medicală, va fi în responsabilitatea unei persoane desemnată special de către directorul unității de învățământ. Responsabilul de sală va supraveghea și va asigura suportul necesar, inclusiv mersul la toaletă, pentru elevii din încăpere, până la preluarea acestora de către părinții/reprezentanții legali.
  • ATENȚIE: Ținând cont de faptul că Sectorul 4 are un număr mare de elevi și Municipiul București este încadrat în clasă de risc crescut (galben) avem următoarele precizări:

1. Ora de curs va fi de 30 minute, cu pauză de minim 8 minute;
2. La unitatea de învățământ pot merge, în același timp, maxim 50% din numărul de elevi (jumătate de clasă prin rotație de o săptămână), sau în concordanță cu modificările de strategie ale Ministerului Sănătății și/sau ale DSP-ului și/sau ale Comitetului Național pentru Situații de Urgență.”

În document sunt prevăzute totodată atribuțiile ISMB, ale Primăriei, ale directorilor unităților de învățământ și coordonatorilor de etaj, dar și atribuțiile profesorilor care desfășoară orele de curs și cele ale părinților.

Consultați aici Regulamentul de funcționare a școlilor în perioada pandemiei de coronavirus

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.