Raport UNICEF: 1 din 4 şcoli din România nu deţinea dotările minime necesare spălării mâinilor, înaintea declanşării pandemiei

0
Foto: stirileprotv.ro

În condiţiile în care şcolile din întreaga lume fac eforturi pentru a-şi redeschide porţile, ultimele date furnizate de Programul comun de monitorizare (PCM) al OMS şi UNICEF relevă faptul că, în 2019, 28% dintre şcolile din România nu aveau acces la dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă şi săpun, o condiţie esenţială pentru funcţionarea în siguranţă a şcolilor în contextul pandemiei de COVID-19, se arată într-un comunicat al UNICEF, transmis joi.

O altă constatare a raportului este faptul că doar 72% dintre şcolile din România aveau un minim acces la apă potabilă curată şi la instalaţii sanitare de bază.

„Copiii români trebuie să poată continua să înveţe. Educaţia formală a fost în mare parte întreruptă la începutul lunii martie. Deşi revenirea în şcoli ar trebui să se producă în condiţii de maximă siguranţă pentru copii, familiile lor şi cadre didactice, una din patru şcoli nu are acces la dotări corespunzătoare pentru asigurarea igienei mâinilor, la apă potabilă curată şi la instalaţii sanitare sigure. Momentul de faţă prezintă cea mai bună oportunitate de a răspunde acestei provocări o dată pentru totdeauna. Să reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotări funcţionale pentru asigurarea igienei atât de importante pentru sănătatea lor”, a afirmat Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF în România, potrivit comunicatului, preluat de Agerpres.

Conform raportului, 818 milioane de copii din lumea întreagă nu au acces în şcoli la dotări minime pentru spălarea mâinilor, ceea ce îi expune unui risc crescut de contractare a COVID-19 şi a altor boli contagioase. Peste o treime dintre aceşti copii (295 de milioane) provin din Africa Subsahariană. În ţările mai puţin dezvoltate, 7 din 10 şcoli nu deţin dotările elementare necesare spălării mâinilor, iar jumătate dintre şcoli nu au acces la servicii minime de salubritate şi aprovizionare cu apă.

Raportul subliniază faptul că, în eforturile lor de a ţine sub control răspândirea COVID-19, guvernele trebuie să găsească un echilibru între necesitatea de a implementa măsuri de sănătate publică şi impactul social şi economic al măsurilor de izolare. Potrivit raportului, există dovezi fundamentate ce evidenţiază impactul negativ al închiderii prelungite a şcolilor asupra siguranţei, bunăstării şi educaţiei copiilor.

Accesul la servicii de apă, salubritate şi igienă (WASH) este esenţial pentru prevenirea şi controlul eficient al infecţiilor în şcoli, beneficiind de o atenţie deosebită în cadrul strategiilor guvernamentale privind redeschiderea şi funcţionarea în siguranţă a şcolilor pe durata actualei pandemii de COVID-19, se mai arată în comunicat.

Alte constatări cheie ale raportului sunt următoarele:

– Dintre cei 818 milioane de copii fără acces la servicii de bază care să le permită spălarea mâinilor în şcoli, 355 de milioane frecventau şcoli dotate cu instalaţii de apă, însă fără săpun, iar 462 de milioane proveneau din şcoli ce nu deţineau nici instalaţii, nici apă pentru spălatul mâinilor.

– În cele 60 de ţări expuse celui mai mare risc de a se confrunta cu o criză sanitară şi umanitară din cauza COVID-19, la începutul epidemiei, 3 din 4 copii nu aveau acces la servicii de bază pentru a se putea spăla pe mâini în şcoală; jumătate dintre copii erau privaţi de servicii esenţiale de aprovizionare cu apă şi peste jumătate nu aveau acces la servicii de salubritate de bază.

– La nivel mondial, 1 din 3 şcoli fie avea acces limitat la servicii de aprovizionare cu apă potabilă, fie nu avea deloc acces la astfel de servicii.

– 698 de milioane de copii nu aveau acces la servicii minime de salubritate în şcoala frecventată.

Raportul identifică mai multe resurse necesare pentru prevenirea şi controlul infecţiei cu COVID-19 în şcoli, inclusiv 10 acţiuni imediate şi liste de siguranţă. La baza sa stau recomandările privind redeschiderea în siguranţă a şcolilor publicate de UNESCO, UNICEF, PAM şi Banca Mondială, ce conţin sfaturi practice pentru autorităţile naţionale şi locale cu privire la modul în care se poate realiza redeschiderea şcolilor în siguranţă şi garantarea siguranţei copiilor în momentul revenirii acestora în şcoli. Recomandările includ o serie de protocoale în domeniul WASH referitoare la măsurile de igienă, folosirea echipamentului individual de protecţie, curăţenie şi dezinfecţie, asigurarea accesului la apă curată, instalaţii pentru spălarea mâinilor dotate cu săpun şi toalete sigure.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.