Monica Anisie, amenințată cu plângere penală: ‘‘Doamna ministru, ați putea să le predați elevilor dvs. de pe un telefon mobil?”

0

Patru asociații ale elevilor fac apel la ministrul Educației să înceapă procedura de achiziție a dispozitivelor contectate la internet pentru ”numărul real de elevi fără acces la un dispozitiv propriu”. Reprezentanții elevilor spun că vor depune plângere penală pe numele Monicăi Anisie, dacă ”în cel mai scurt timp nu se vor lua măsuri pentru asigurarea accesului la educație și vor contesta în instanță ordinul 4738/2020” (ordinul privind aprobarea necesarului de dispozitive electronice cu conexiune la internet, precum și a criteriilor de repartizare a acestor dispozitive achiziționate prin Programul Național ”Școala de acasă”).

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) acuză autoritățile că, de la momentul suspendării cursurilor, ”au ținut educația pe loc, iar un semestru întreg a fost compromis”.

Reprezentanții elevilor consideră că ”Ministerul Educației nu are scuze pe care să le poată invoca” și spun că, ”în cazul în care nu se vor lua măsuri, elevii nu vor putea participa la orele de curs, dreptul constituțional la educație fiind încălcat”.

”În ciuda faptului că autoritățile nu au nici în momentul de față scenariul după care se vor desfășura orele de curs, asigurarea dispozitivelor pentru elevi și profesori este indispensabilă, ținând cont de probabilitatea foarte mică a merge la școală în mod tradițional”, spun elevii, într-un comunicat de presă.

Comunicatul integral transmis de cele patru asociații ale elevilor:

”Rușine, Ministerul Educației! Asigurarea dispozitivelor conectate pentru elevi doar pe hârtie.

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM), Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) solicită în ultimă instanță autorităților să garanteze respectarea dreptului la educație. Legea nu se negociază, iar educația trebuie să continue și pe timp de pandemie.

Este binecunoscut faptul că lipsa dispozitivelor conectate la Internet a fost un factor extrem de important, care a reprezentat mai exact blocarea dreptului la educație pentru 900.000 de elevi din toată țara. Deși, Ministerul Educației și Cercetării promovează demersul „Școala de acasă” ca fiind un garant al educației pentru anul școlar 2020-2021, dar problema este pe departe a fi rezolvată și nu pare că se vrea a fi rezolvată.

În luna iulie a fost adoptată Legea nr. 109/2020 de completare a Legii educației naționale, prin care se impune obligativitatea Ministerului Educației și Cercetării de a asigura, la cerere, fiecărui cadru didactic și fiecărui elev un laptop sau o tabletă, conectat la internet, astfel a fost creat cadrul legal necesar, achiziția de dispozitive fiind următorul pas pe care autoritățile ar fi trebuit să îl facă, pentru a putea asigura fiecărui elev sau profesor un dispozitiv care să permită folosirea platformelor de e-learning.

Totuși, autoritățile amână începerea achiziției publice, solicitată de asociațiile de elevi încă din luna martie, încălcând astfel prevederile Legii 109/2020, care, de altfel, nu necesita norme de aplicare pentru a putea fi pusă în practică.

Documentul menționat anterior impune condiția prin care doar elevilor ce nu dețin un dispozitiv ce se poate conecta la internet în familie li se pot acorda tablete și nu menționează numărul de tablete/laptopuri din cele 250.000 anunțate de MEC care este destinat cadrelor didactice.

Ne exprimăm profunda indignare cu privire la condiția de a primi un dispozitiv, deoarece există cazuri în care părinții dețin un telefon mobil, dar pe care elevii nu îl pot folosi la orele de curs din mediul online.

Cazurile în care mai mulți copii împart un telefon nu reprezintă o metodă prin care elevii să își poată desfășura eficient activitatea din online și să se poată asigura accesul la educație.

Existența unui smartphone într-o familie nu oferă certitudinea că acesta răspunde nevoilor pe care predarea online le impune, fiind mult mai greu de accesat materialele, uneori chiar imposibil. Este necesară asigurarea unui laptop conectat la internet pentru fiecare elev în parte, așa cum prevede legea, fără vreo discriminare.

De la momentul suspendării cursurilor, autoritățile au ținut educația pe loc, iar un semestru întreg a fost compromis. Reprezentanții elevilor consideră că Ministerul Educației nu are scuze pe care să le poată invoca și că în cazul în care nu se vor lua măsuri, elevii nu vor putea participa la orele de curs, dreptul constituțional la educație fiind încălcat.

În ciuda faptului că autoritățile nu au nici în momentul de față scenariul după care se vor desfășura orele de curs, asigurarea dispozitivelor pentru elevi și profesori este indispensabilă, ținând cont de probabilitatea foarte mică a merge la școală în mod tradițional.

Lecțiile pe care ar fi trebuit să le învățăm în urma pandemiei au fost oportunitatea de a scoate educația din colaps, dar pe care MEC a fost incapabil să le materializeze în soluții pentru a asigura buna desfășurare a anului școlar 2020-2021.

Facem apel la conștiința doamnei ministru să nu discrimineze elevii și să înceapă procedura de achiziție pentru numărul real de elevi fără acces la un dispozitiv propriu. Elevii reprezentanți vor depune plângere penală pe numele Monicăi Anisie, dacă în cel mai scurt timp nu se vor lua măsuri pentru asigurarea accesului la educație și vor contesta în instanță ordinul 4738/2020.

‘‘Doamna ministru, ați putea să le predați elevilor dumneavoastră de pe un telefon mobil? Ce facem cu elevii ai căror părinți pleacă cu smartphone-ul din cauza căruia nu vor putea beneficia de un laptop, la muncă? Dacă în martie am mai tolerat organizarea deficitară, fiind o premieră predarea online, acum, la 5 luni de la suspendarea cursurilor și cu începerea anului școlar ce bate la ușă, chiar nu vom accepta jumătăți de măsură.’’-Andreea-Sabina Spătariu, președinte AEC

”Criza din educație din acest moment are nevoie de o investiție substanțială și măsuri concrete pentru a putea face față, implicit a recupera materia pierdută în tot acest timp, astfel încât elevii să poată ajunge cu materia la zi. Aparent, ne lovim din nou de o ignoranță din partea autorităților și jumătăți de măsură în ceea ce privește planul de acțiune pentru anul școlar următor, lucru ce nu poate fi acceptat în condițiile în care toți elevii trebuie să aibă acces la resursele de educație on-line, fără discriminare. În caz contrar, se încalcă dreptul constituțional la educație de care fiecare elev trebuie să beneficieze, indiferent de situația acestuia.’’ -Nicolae-Alexandru Rădulescu, președinte AEBI

“Stimați guvernanți, într-o țară civilizată, educația este cea mai bine finanțată ramură a societății, din ceea ce faceți dumneavoastră acum; discriminări în rândul elevilor, privarea acestora la educație; se resimte faptul că doriți ca societatea română să fie una cu o multitudine de persoane inculte, analfabete și agramate care să nu își poată expune opinia, ci doar să poată fii manipulate.” – Paula-Livia Buda, președinte AEM

“Este imposibil, mai mult spus, inadmisibil, să le fie tăiat elevilor, în așa fel, accesul și dreptul lor la educație. Toate declarațile în care afirmau acordarea acestor device-uri se dovedesc a fi doar niște minciuni, la care nu putem sta degeaba. Facem apel ca acest ordin de ministru să dispară, și reamintim cum noi, asociațiile de elevi, nu vom lăsa acest lucru să se întample.” -Rahela-Maria Macovei, președinte AVE.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.