Andrei, 15 ani: „Când un copil rămâne în afara şcolii, pentru că nu are o tabletă sau acces la internet, el se simte marginalizat şi este furios”

0
Foto: pixabay.com

Condiţii igienico-sanitare optime, măsuri de distanţare socială în clase prin suplimentarea spaţiilor în care au loc cursurile şcolare, asigurarea transportului spre şcoală pentru toţi copiii în condiţii de siguranţă sanitară şi alocarea de fonduri necesare pentru ca dreptul tuturor copiilor la educaţie să fie respectat, prin dotarea cu tablete, acces la internet şi programe de educaţie virtuală – sunt solicitări concrete pe care copiii le-au transmis  Ministerului Educaţiei, în cadrul Forumului Naţional al Copiilor.

Peste 100 de copii din întreaga ţară au participat, miercuri, la cea de 20-a ediţie a Forumului Naţional al Copiilor, care s-a desfășurat online. Tema majoră a discuțiilor a fost restabilirea dreptului la educaţie pentru toţi copiii, prin asigurarea condiţiilor necesare pentru participarea la şcoala online, scenariul pentru începerea noului an şcolar pe care ministrul Educaţiei îl consideră cel mai probabil, se arată într-un comunicat al Organizației Salvați Copiii România.

„Când un copil rămâne în afara şcolii, pentru că nu are o tabletă sau acces la internet, el se simte marginalizat, discriminat şi este furios”, a spus Andrei, un elev în vârstă de 15 ani.

Copiii au prezentat astfel autorităţilor o serie de recomandări pentru ca şcolile să fie sigure pentru sănătatea copiilor şi a profesorilor.

În caz contrar, copiii au propus varianta educaţiei desfăşurate online, în contextul pandemiei, cu condiţia ca niciun copil să nu rămână în afara şcolii, din motive de vulnerabilitate socio-economică.

Totodată, copiii cer programe şcolare dedicate şi consiliere psihologică, pentru cei care au probleme în a se adapta la constrângerile educaţiei online, dar şi cursuri de pregătire pentru cadrele didactice.

„Şcoala trebuie să fie un loc în care fiecare copil şi fiecare profesor să se simtă în siguranţă, un spaţiu deschis, în care copilul să fie pus în valoare şi încurajat. Închiderea şcolilor, în contextul pandemiei, a fost pentru mulţi copii o experienţă traumatică, pentru că nu au avut acces la cursurile online şi au fost astfel marginalizaţi„, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.

Ce au solicitat copiii

  • Repartizarea urgentă a fondurilor necesare pentru remedierea condiţiilor din şcoli (în special în mediul rural) şi crearea de mecanisme de raportare prin care elevii să poată sesiza problemele întâmpinate;
  • Condiţii igienico-sanitare pentru ca atât copiii, cât şi profesorii să fie protejaţi;
  • Cadre medicale în şcoli;
  • Asigurarea transportului spre şcoală pentru toţi copiii în condiţii de siguranţă sanitară;
  • Luarea în considerare a riscurilor din pauzele şcolare;
  • Echipamente tehnice adecvate comunicării online pentru toţi copiii;
  • Pregătirea profesorilor pentru a putea susţine ore online şi pentru folosirea platformelor digitale şi, totodată, selectarea unui număr limitat de platforme (platforme unice pe şcoală);
  • Comunicarea cu persoane cu pregătire în psihologie (consilierii şcolari, psihologi, diriginţi) pentru comunicarea dificultăţilor emoţionale ori de relaţionare.

Ce le-au promis autorităţile

Potrivit sursei citate, reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au reiterat, în cadrul întâlnirii cu copiii, că sistemul este pregătit pentru trei scenarii de lucru:

  • optimist – Toţi copiii la şcoală, în clase;
  • hibrid/mixt – Prin rotaţie, participare în clase la şcoală şi online;
  • pesimist – şcoală doar online.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au dat asigurări că vor asigura condiţii igienico-sanitare în şcoli, pentru ca profesorii şi copiii să fie protejaţi, se mai arată în comunicat.

Legat de costul pentru adaptarea la scenariile în care o parte sau toată şcoala se va desfăşura online, autorităţile au amintit de achiziţia a 250.000 de tablete pentru copiii din medii dezavantajate. Copiii participanţi au atras atenţia asupra faptului că există un număr mult mai mare de copii care ar avea nevoie de dispozitive şi că nu ar trebui să se condiţioneze distribuirea acestora doar la familiile cu venituri minime, pe bază de cerere, ci în urma unei analize de teren, precizează Salvați Copiii.

Pentru completarea resurselor umane necesare pentru acordarea de sprijin emoţional copiilor vor fi angajaţi 3.600 de consilieri şcolari.

La solicitarea copiilor privind realizarea unei programe şcolare online şi pregătirea digitală pentru profesori, reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au menţionat că se lucrează la ghiduri metodologice de recuperare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here