Cum ar vrea două eleve de liceu să schimbe România. Rania și Daria: ”Avem ambiție și suntem determinate să facem această schimbare”

0

Rania vrea să devină europarlamentar, iar Daria să meargă pe drumul diplomației. Au doar 16 ani și știu foarte clar ceea ce vor să facă în viață. Vorbesc cu mare ușurință despre politică, scriu despre asta, pledează pentru implicarea tinerilor și pentru schimbarea modului de a face politică în România. În primăvară, au aderat la mișcarea inițiată de Greta Thunberg, cunoscuta activistă de mediu din Suedia, și vor să înființeze un ONG pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice. Politica și educația climatică ar trebui să fie discipline de studiu în școală, spun cele două adolescente, care cred că schimbarea este absolut necesară și în sistemul de educație românesc. Programa este depășită, modul de predare învechit, iar școala te pregătește doar pentru un examen, nu și pentru viață.

Rania Derweesh și Daria Primăvăruș sunt eleve la Colegiul Național ”Mihai Viteazul” din Ploiești. Au terminat clasa a X-a și, în perioada în care cursurile au fost suspendate din cauza pandemiei, au pornit un demers prin care și-au propus să contribuie la schimbarea de mentalități și a realității din România, inițiind mai multe proiecte.

Preocupate de schimbările climatice și de politică, au deschis un blog, ”Daily Dose of Millennial”, unde scriu articole legate de problemele ecologice, dar și despre cele politice și sociale de pe scena politică internațională, de la cum este îngrădit dreptul de exprimare în unele țări până la a explica politica statelor vestice. Cele două adolescente vor în acest fel să-și încurajeze colegii de generație să se informeze și să conștientizeze că este nevoie de implicare.

Totodată, Rania și Daria s-au alăturat inițiativei pentru climă ”Fridays For Future” și au adus ”mișcarea” la Ploiești, reușind deja să atragă în jurul lor zeci de liceeni din Prahova.

”În perioada aceasta, după închiderea școlilor, am ascultat foarte multe discursuri ale Gretei Thunberg și mi-am dat seama că și eu am obligația morală de a face ceva. M-am documentat, m-am uitat la anumite surse independente, am citit raportul interguvernamental pentru schimbările climatice și, în momentul în care am găsit ”Fridays For Future”, am știut că vreau și eu să mă alătur. ”Fridays For Future” nu are legătură cu partidele politice, dar eu și Daria ne-am dat seama că de fapt există o legătură între schimbările climatice și politică. Atunci am zis să facem ceva independent ca să putem să integrăm aceste două lucruri și aici a intervenit blogul nostru”, povestește Rania.

Job pe timpul verii 

Până acum, pandemia nu le-a permis să protesteze fizic împotriva schimbărilor climatice, în schimb cele două eleve au desfășurat multe activități online. În fiecare săptămână, împreună cu tinerii din județ care s-au alăturat mișcării, au făcut ”challenge-uri”, iar una dintre provocări a fost ”Fără păduri, fără viitor”, prin care oamenii au fost îndemnați să-și facă o poză lângă un copac și să discute despre biodiversitate.

Săptămâna viitoare, activiștii din Prahova vor avea prima întâlnire face-to-face, organizată în condiții de siguranță, iar fetele speră ca, într-o lună – două, să poată să organizeze și primul protest.

Rania și Daria își doresc ca tot mai mulți liceeni să li se alăture în acest demers, mai ales că planurile lor merg până la crearea unui ONG, bazat tot pe educația climatică. Vor să atragă tineri din toată țara, dar și specialiști în domeniu.

Daria estimează că acest lucru va fi posibil în câteva luni, pentru că inițierea unui astfel de proiect presupune resurse financiare, dar și umane. Pentru a strânge banii necesari demarării ONG-ului, Daria și Rania s-au angajat pe timpul vacanței de vară.

”Lucrăm la site-ul unei firme, patru ore pe zi. Este un job online și vom face acest lucru toată vara. Sperăm să reușim și să ne îndeplinim visul, acela de a face acest ONG”, spune Daria.

Despre politica românească 

După ce și-au făcut auzită vocea pe blog, cele două eleve au primit foarte multe mesaje de la liceeni care nu erau deloc la curent cu ceea ce se întâmplă pe scena politică internațională. De aceea, Rania și Daria cred că au făcut un prim pas în schimbarea pe care și-o doresc, asigurând accesul la informare.

”Nu vorbim doar despre chestii personale, despre veganism și mersul cu bicicleta, noi vorbim și despre problemele politice. Vorbim despre lucruri concrete din România, vorbim despre bugetul național, am vorbit despre pactul ecologic european și, dacă platforma noastră va crește și din ce în ce mai multe persoane ne vor susține, putem chiar să facem anumite lucruri pentru că suntem informate, avem ambiție și suntem determinate să facem această schimbare”, declară Rania.

În ceea ce privește politica românească, cele două eleve consideră că aceasta ”nu este foarte transparentă și este foarte ostilă”.

”Mulți oameni nu se implică pentru că spun că politica este coruptă, nu este transparentă, nu știi în ce te bagi. Noi încercăm ușor-ușor să facem această schimbare, vrem să îndemnăm tinerii să fie interesați deoarece, în momentul de față, doar 4 din 10 tineri sunt interesați de politică. Este foarte important pentru că politica este despre noi, oamenii. Dacă oamenii s-ar interesa mai mult despre ceea ce se întâmplă, ar ști care sunt problemele și care este nivelul corupției în România, cu siguranță că am putea face o schimbare și am putea îndemna o generație întreagă să rămână în țară pentru că una dintre problemele principale este faptul că toți tinerii vor să plece”, mai spune Rania.

O carieră în politică

De altfel, cele două fete din Ploiești își doresc să se implice în politică și știu de pe acum ce vor să facă. Daria vrea să urmeze studiile universitare afară și să devină diplomat.

”Chiar dacă noi încurajăm acum copiii să vorbească, să se informeze, să scrie și punem presiune practic pe liderii politici, trebuie să ajungem în interior ca să schimbăm ceva. Decizia finală vine doar din interior și dacă noi nu ajungem acolo, nu vom putea schimba nimic. După ce voi termina facultatea, vreau să mă întorc în România și să contribui la schimbarea acestei țări”, mărturisește Daria (foto).

Rania vrea să devină europarlamentar în momentul în care va fi pregătită pentru acest lucru. Și ea vrea să studieze în străinătate, apoi să se întoarcă în țară: ”Cauza României nu este auzită la nivelul Uniunii Europene. În momentul în care ieși din România și te duci spre o altă țară membră UE, nu simți că faci parte din aceeași uniune, parcă ești din afară. Cauza României nu este foarte bine reprezentată din aproape toate punctele de vedere. Avem nevoie de o generație nouă în politică, care să ne reprezinte la nivelul Uniunii Europene.”

Adolescenta spune că, dacă ar ajunge la Bruxelles, ar promova ”modernizarea” României pentru că ”avem foarte multe lucruri care ne țin înapoi, o anumită viziune tradițională, foarte mult  naționalism” și ar trebui ”să ne adaptăm la anumite principii moderniste, la viziunea țărilor vestice”.

Schimbarea de mentalitate

Daria și Rania admit că România se confruntă cu o problemă de mentalitate care ne face să batem pasul pe loc, dar cred că aceasta poate fi schimbată, în timp, ce-i drept.

”Este posibilă schimbarea de mentalitate, dar numai prin informare și implicare. Dacă generația noastră, care vine din urmă, ar ști cum funcționează această lume politică, atunci când ar ajunge la maturitate, s-ar implica și ar rezolva anumite lucruri. Dar, repet, este nevoie de informare”, precizează Daria.

”Eu cred că mentalitatea oamenilor poate fi schimbată prin educație. Educația reprezintă o problemă foarte mare la noi, la nivel național. Mentalitățile oamenilor au început însă să se schimbe. Din punctul meu de vedere, generația aceasta, generația noastră, este foarte diferită de celelalte, consider că chiar am reușit să ieșim din această stare post-comunistă. Copiii din ziua de astăzi sunt foarte diferiți de celelalte generații, motiv pentru care nici nu ne putem integra în sistemul educațional existent. Cred că acesta este unul dintre motivele pentru care educația din momentul de față nu funcționează pentru că a fost făcută pentru altă generație, nu pentru noi”, spune și Rania.

Ce ar trebui schimbat în educație

Rania crede că una dintre principalele probleme din sistemul educațional românesc este ”meritocrația” și aceasta ar trebui eliminată: ”Noi în țară avem foarte mulți elevi capabili, foarte mulți olimpici, foarte mulți elevi care au reușit să facă ceva, dar sistemul favorizează doar acest 1% și, din acest 1%, jumătate pleacă afară.  Eu consider că ar trebui să prioritizăm educația tuturor. Ne gândim doar la acel 1%, dar nu ne gândim că, de fapt, educația funcționează pentru fiecare copil în parte. Fiecare copil ar trebui să fie tratat diferit. De exemplu, în alte țări, cum sunt cele nordice, fiecare copil se dezvoltă în ritmul său. Aici nu este așa.”

Pe de altă parte, Rania (foto) spune că nu tot ceea ce învață în liceu este util, iar metodele de predare sunt învechite: ”Cu toate că am note foarte bune, foarte mult lucruri pe care le învăț nu m-au ajutat. Eu de cele mai multe ori învăț acasă, învăț politică acasă, învăț educație climatică acasă, chiar și economie, cu toate că se studiază în clasa a XI-a, eu am început să o studiez în clasa a X-a  pentru că eram foarte pasionată și multe alte materii despre care eu aș vrea să știu…

Eu sunt la Filologie, bilingv engleză, și fac foarte multă latină… La unele materii, profesorii dictează anumite chestii și a doua zi trebuie să le știu pe de rost, iar până la sfârșitul săptămânii nu le mai țin minte. Cred că există o problemă și din punctul acesta de vedere. Metoda de predare este foarte învechită”.

Daria atrage atenția asupra practicii meditațiilor, ceea ce face ca, de exemplu, la examenul de Bacalaureat, un procent considerabil de candidați să nu obțină media minimă de promovare: ”Dacă elevii din zonele mai sărace, care nu pot face meditații, ar avea direct din școală informațiile necesare, nu ar trebui să mai facă meditații și cu siguranță ar lua note mai mari. Școala nu ne pregătește pentru viață, ne pregătește doar pentru examenul acela și acest lucru nu este în regulă. Chiar dacă un elev a luat o notă mică în examen, asta nu înseamnă neapărat că nu este pregătit pentru viață.”

Daria mai spune că o problemă este că, în România, nu se alocă bani suficienți pentru educație, spre deosebire de altă țări care au ”metode de învățare eficiente, au laboratoare, au foarte multe resurse”: ”În România, dacă nu ai internet și nu ești capabil să cauți anumite lucruri, nu te poți descurca doar cu informațiile de la clasă pentru că este o metodă de predare foarte veche, așa cum spunea Rania, se pune accentul pe scrii, înveți, repeți ca papagalul și atât. Nu există metode interactive. Dar nu este neapărat vina profesorilor. Avem profesori buni și în România. Copiii nu pleacă în alte țări din cauza profesorilor, problema este sistemul. Profesorii nu au puterea să schimbe ceva, dacă așa este programa.”

Primele trei obiective. Ce își propun cele două eleve din Ploiești:

  • Primul obiectiv este să informăm. Dacă oamenii ar cunoaște situația actuală, dacă ar cunoaște nu doar situația mediului înconjurător, dar și situația politicii, cu siguranță s-ar implica.
  • Al doilea obiectiv este să îi încurajăm pe tineri să se implice. Foarte mulți consideră că, la vârsta aceasta, nu ar trebui neapărat să ne implicăm sau să scriem despre politică, dar sunt foarte mulți copii de vârsta noastră, de exemplu Greta, care au reușit să facă ceva, deși au o vârstă foarte fragedă. Vrem să încurajăm cât mai mulți elevi pentru că ei sunt viitorul țării noastre.
  • Al treilea obiectiv este să mobilizăm. Prin activitățile noastre de până acum, am reușit să mobilizăm mulți tineri și sperăm să mobilizăm cât mai mulți.

Dacă au timp și pentru distracție? Răspunsul Dariei: ”Este loc și pentru distracție, dar vara este o perioadă în care ar trebui să te dezvolți mai mult pe tine, să profiți de timpul pe care îl ai în afara școlii și să faci ceva să te cultivi, să devii mai bun, nu să stagnezi”.

Rania este debater la ARGO Debate, olimpică națională la Geografie și a participat la numeroase competiții, fiind pasionată de geopolitică. De la 2 ani până la 11 ani a locuit cu familia în Emiratele Arabe Unite. Daria a obținut în acest an premiul I la faza județeană la Olimpiada de Limba greacă și Olimpiada de Limba germană, calificându-se la etapa națională.

Sursa foto: Arhivă personală – Rania și Daria

Citește și: Povestea unei eleve care a muncit în timpul școlii pentru a-și ajuta familia. Ana a luat cea mai mare notă din liceu la examenul de Bacalaureat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.