Prima probă a Evaluării Naționale 2020. Sfaturile unui profesor de limba română pentru candidați

0

Absolvenții clasei a VIII-a susțin luni, 15 iunie, prima probă a examenului de Evaluare Națională la Limba și literatura română. Examenul începe la ora 9.00, elevii au acces în școală până la 8.30, conform anunțului ministrului Educației, la poartă candidații trec prin triajul epidemiologic. Ana Maria Tudorache, profesoară de limba română la Școala Gimnazială nr. 15 din Brașov, are câteva sfaturi pentru candidați în ceea ce privește proba de luni, pe care le prezentăm în continuare.

Ana Maria Tudorache îi sfătuiește pe elevi să nu se panicheze dacă nu știu să rezolve un subiect și să o ia pas cu pas până la soluționare, dar și să revină asupra unui exercițiu pe care nu au putut să îl rezolve.

Iată sfaturile oferite de profesoara Ana Maria Tudorache, care vizează inclusiv redactarea subiectelor:

Pentru examen

  1. Instrumente de scris: Păstrează pe masă doar pixul/stiloul cu cerneală albastră, creionul și instrumentele pentru desen. Restul, la odihnă în bagaj.
  1. Au venit subiecteleAruncă o privire pe ele timp de 1-2 minute!
  1. Ne apucăm de treabă: Hotărăște-te cu care dintre ele începi (subiectul I sau subiectul al II-lea).
  1. Ți se pare că nu știi cum ar trebui rezolvat un subiect? Nu intra în panică! O vei lua pas cu pas în rezolvare și vei vedea că îți vei aduce aminte.
      • Nu prescurta!
      • Scrie cât mai citeț și cu maximă atenție la ortografie și punctuație!

Subiectul I A

  • Citește cu atenție textul suport și cuvintele explicate (dacă există).
  • Nu este o problemă dacă nu îți amintești sensul unui cuvânt care apare în text. Poți deduce sensul din context.
  • Pe măsură ce citești, poți nota pe ciornă esențialul din fiecare paragraf sau strofă (este important la subiectul I B).
  • Poți sublinia pe text ce ți se pare important.
  • Fii atent la cerință! Poți rezolva pe scurt exercițiile pe foaia cu subiecte și pe ciornă:
      • scrii sinonime/antonime
      • observi rolul semnelor de punctuație/ortografie
      • desparți în silabe pentru a identifica diftongul, triftongul sau vocalele în hiat
      • identifici figurile de stil pe text.
  • Transcrie exercițiile pe foaia de examen.
  • După transcriere, poți marca pe foaia cu subiecte ce ai rezolvat deja (așa ești sigur că nu ai uitat ceva).
      • Nu știi să rezolvi un exercițiu? Fă-ți un semn pe foaia cu subiecte, lasă loc pe foaia de examen și te vei întoarce asupra lui.

Subiectul I B

  • Argumentări
      • Amintește-ți trăsăturile genului literar/ speciei literare.
      • Fă o schiță pe ciornă.
      • Caută trăsăturile în textul suport (amintește-ți orele de română).
      • Identifică exemplele potrivite (subliniază-le, încercuiește-le).
      • Fă o schiță a compunerii.
      • Începe să scrii compunerea pe foaia de examen.
  • Caracterizare
      • Identifică personajul pe care vrei/trebuie să-l caracterizezi.
      • Caută informații despre portretul fizic/ moral – caracterizare directă.
      • Ce face? Ce spune personajul? Ce gândește? Cum e îmbrăcat? Cum se numește? – caracterizarea indirectă.
  • Rezumat
      • Recitește textul – Cine? Ce face? Unde ? Când?
      • Povestește pe scurt folosind doar persoana a III-a.

Subiectul al II-lea

Subiectul II A

  • Citește cu atenție textul suport.
  • Poți sublinia pe text ce ți se pare important.
  • Fii atent la cerință!
  • Poți rezolva pe scurt exercițiile pe foaia cu subiecte și pe ciornă.
  • Exercițiul 4:
      • identifică mai întâi partea de vorbire: substantiv comun/ pronume personal/ adjectiv propriu-zis/ adjectiv pronominal.
      • stabilește funcția sintactică (lucrează pe foaia cu subiecte).
      • notează rezolvarea pe foaia de examen. De exemplu: atribut adjectival, exprimat prin adjectiv pronominal posesiv.
  • Exercițiul 5 – analizează fraza pe foaia cu subiecte.
      • Transcrie pe foaia de examen propozițiile cerute și felul lor.
      • Nu prescurta!
  • Exercițiul 6
      • Amintește-ți trăsăturile subordonatei cerute.
      • Construiește fraza respectând cerința (frază cu 2 propoziții/ 3 propoziții, subordonata introdusă prin…)

Suntem aproape de final…

Subiectul II B

  1. Scrie …
  • O narațiune (unde? când? cine? de ce ? )
      • Nu uita de momentele subiectului
      • Fă pe ciornă o schiță sau scrie compunerea, dar nu uita să verifici timpul rămas.
  • Descriere (trăsăturile obiectului/ peisajului etc.)

Și, la final…

      • Nu uita să păstrezi 7-10 minute pentru a verifica lucrarea!

CALENDAR EVALUAREA NAȚIONALĂ 2020

    • 15 iunie 2020 – Limba și literatura română – proba scrisă
    • 17 iunie 2020 – Matematica – Proba scrisă
    • 18 iunie 2020 – Limba și literatura maternă – probă scrisă
    • 22 iunie 2020 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14.00)
    • 22 iunie 2020 – Depunerea contestațiilor (orele 16.00 – 19.00)
    • 23 iunie 2020 – Depunerea contestațiilor (orele 8.00 – 12.00)
    • 23-26 iunie 2020 – Soluționarea contestațiilor
    • 27 iunie 2020 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Elevii care au temperatură, cei bolnavi, aflați în izolare ori în carantină vor susține probele în etapa specială a Evaluării Naționale.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here