FSLI: Universităţile trebuie să introducă în planurile-cadru pentru masterul didactic instruirea viitorilor profesori pentru predarea online

0
Foto: pixabay.com

Universităţile trebuie să introducă în planurile-cadru pentru masterul didactic instruirea viitorilor profesori pentru predarea on-line, potrivit unui apel transmis marţi de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) către Consiliul Naţional al Rectorilor, transmite Agerpres.

Trebuie să recunoaştem că anumite sincope întâlnite la învăţarea on-line sunt cauzate şi de faptul că nu toate cadrele didactice stăpânesc foarte bine tot ceea ce este necesar pentru utilizarea la parametri normali a echipamentelor necesare învăţării on-line, întrucât nu au avut posibilitatea sau ocazia unei instruiri în acest sens. (…) Trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea on-line. Şi asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021„, se menţionează în scrisoarea adresată de preşedintele FSLI, Simion Hancescu, preşedintelui Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu.

Preşedintele FSLI aminteşte că din 11 martie, când şcolile şi universităţile au fost nevoite să apeleze la învăţarea on-line, atât cadrele didactice, cât şi elevii şi studenţii, au constatat că acest tip de învăţare este mult mai dificil şi mai stresant şi că există, în mod real, dificultăţi în implementarea lui.

„Principala cauză a numărului de elevi – 250.000, potrivit datelor Ministerului Educaţiei şi Cercetării, care nu au participat şi nu participă la aceste lecţii a fost generată de lipsa echipamentelor absolut necesare pentru a face şcoală on-line, situaţie întâlnită şi în cazul personalului didactic. (…) Soluţia pe termen scurt şi care revine Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a instrui cadrele didactice care nu stăpânesc foarte bine aceste metode de predare on-line, este de a pune la dispoziţia acestora platforme specializate şi customizate cu ajutorul cărora să poată deprinde aceste abilităţi„, se menţionează în scrisoarea transmisă de Simion Hăncescu.

Preşedintele FSLI solicită Consiliului Naţional al Rectorilor să se implice activ pentru găsirea unor soluţii referitoare la formarea viitoarelor cadre didactice.

„Este un adevăr dureros, dar este real faptul că, de ani buni, universităţile nu mai furnizează pentru sistemul de învăţământ profesori, ci absolvenţi de învăţământ universitar, iar federaţia noastră a atras atenţia constant asupra acestui fapt, în ultimii ani. Din păcate, din motive care nu ne sunt cunoscute, solicitarea noastră nu a fost urmată şi de schimbări ale sistemului de formare iniţială a cadrelor didactice. (…)

Pe lângă pregătirea metodică şi practica pedagogică, lucruri care au dispărut acum din planurile cadru ale universităţilor sau sunt opţionale, dar care sunt absolut necesare pentru un viitor profesor, mai trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea on-line. Şi asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021.

Acest tip de predare on-line poate fi folosit nu doar în caz de pandemie, ci şi în situaţiile în care şcolile sunt închise din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile. Este adevărat că învăţarea în sălile de clasă sau în amfiteatre este cea mai eficientă, dar trebuie să fim pregătiţi ca, la nevoie, aşa cum se întâmplă acum, să putem apela la şcoala on-line, pentru a nu lăsa flacăra cunoaşterii să se stingă„, se precizează în apelul FSLI.

Simion Hăncescu mai cere preşedintelui Consiliului Naţional al Rectorilor găsirea celor mai bune soluţii pentru ca profesorii să poată fi instruiţi pentru predarea on-line.

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, preocupată fiind de o reformă reală a sistemului de învăţământ, a atras atenţia Ministerului Educaţiei, încă de la începutul anilor 2000, asupra faptului că există o problemă cu formarea iniţială a cadrelor didactice şi, deşi ni s-a dat dreptate, nu au fost luate măsurile necesare prin care să fie schimbată măcar viziunea acesteia. De fiecare dată a fost invocată autonomia universitară, motiv pentru care nu se poate interveni.

Am luat, astfel, această hotărâre de a ne adresa direct învăţământului superior, prin intermediul dumneavoastră, ca Preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor din România şi împreună să putem identifica cele mai bune metode prin care să fie formaţi viitorii profesori, adaptaţi şi la nevoile reale ale sistemului de învăţământ actual, care implică şi digitalizarea acestuia”, se menţionează în scrisoarea trimisă lui Sorin Cîmpeanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.