Mircea Miclea: În toamnă, când vom merge la școală, vom ști cum să procedăm? Nu vom ști pentru că n-am experimentat în acele locuri în care riscurile erau mici

0

Mircea Miclea, fost ministru al Educației și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai, consideră ”aberantă” decizia autorităților de a închide toate școlile până în toamnă, spunând că ”o societate devine mai sigură dacă experimentează”. Cercetătorul a declarat la Digi 24 că școlile ar fi putut să fie redeschise în județele cel mai puțin afectate, unde riscul este foarte mic, pentru a ști ce trebuie făcut în toamnă, ”ce procedură ar trebui perfecționată”. ”În toamnă, când vom merge la școală, vom ști cumva cum să procedăm? Nu vom ști pentru că n-am experimentat în acele locuri în care riscurile erau mici și din acele experimente să învățăm”, atrage atenția Mircea Miclea.

”Sunt studii foarte serioase despre risc. Ele arată următorul lucru: un sistem este mai în siguranță dacă începe să experimenteze, învață din ce experimentează, se corectează și atunci devine din ce în ce mai în siguranță. Așa ajungem să fim mai rezilienți, mai puternici, prin asumarea unor riscuri. Curentul electric, atunci când s-a introdus pentru iluminat, a fost plin de riscuri – mureau destul de mulți oameni, dar omenirea și-a asumat riscul de a-l introduce și a perfecționat mereu modul în care el este utilizat și a devenit din ce în ce mai sigur. Studiile arată că, pe termen mediu și lung, o societate devine mai sigură dacă experimentează, își permite să încerce lucruri.

La fel trebuie să începem și noi: să experimentăm, să începem să experimentăm începând să mergem la școală. Nu cu toți, dar, de pildă, cu județele în care sunt 17… de exemplu, în Olt erau 17 infectați, în Vâlcea erau 20 de infectați, niciun mort, sunt și alte județe, în secuime… De ce n-am începe școala măcar cu o parte în aceste județe în care riscul de infectare este cvasi-nul? Oare cum o să explicăm noi peste 5 ani-10 ani că, din cauza unor cifre absolut derizorii, noi am blocat toată țara? Asta înseamnă să experimentezi. Începi acolo unde riscurile sunt mai mici să ai o serie de acțiuni, înveți, te corectezi, faci o îmbunătățire și, în felul acesta, pe termen mediu și lung, societatea devine și mai puternică, dar devine pe încercări, nu prin evitări, nu prin faptul că se retrage, stă în casă și nu mai iese din casă. Pentru că, dacă de-a lungul istoriei. oamenii ar fi făcut exact lucrul acesta cred că și acum eram în peșteră. (…)

Sunt multe județe în care cifra de infectare este extrem de mică. Vâlcea, Olt, Gorj, Harghita, Ialomița… Sunt în jur de 20 de infectați. Cred că niciun copil nu este infectat acolo. Prin urmare, riscul este foarte mic. Poți începe acolo, de exemplu, cu a merge la școală cu jumătate din efective. Noi știm, de fapt, că într-o oră, profesorul nu predă o oră întreagă, predă maximum o jumătate de oră, cealaltă jumătate de oră o dedică evaluării.

Și dacă ai merge cu o jumătate din clasă de la 8 la 10, apoi de la 10 la 12 cu cealaltă jumătate din clasă, repet în aceste zone, atunci practic s-ar preda materie, ai transmite tu ca stat un mesaj foarte important. Învățatul este un lucru important, trebuie să fie făcut, școala este importantă, nu cum se transmite acum, dimpotrivă, învățatul nu este important că, oricum, mergeți-nu mergeți la școală, vi se încheie mediile, totul o să fie bine, ceea ce este distrugător pentru mentalitatea tinerilor.

S-ar putea face o astfel de procedură prin care copiii, mai ales în aceste zone unde riscul este extrem de mic, să poată să meargă la școală. Am învăța apoi din această expunere a unora dintre copii în acele județe cu riscuri mici ce ar mai trebui făcut, ce procedură ar trebui să fie perfecționată, față de situația și decizia aberantă care s-a luat acum de a sta închiși în casă.

Bine, în toamnă atunci, când vom merge la școală, vom ști cumva cum să procedăm? Nu vom ști pentru că n-am experimentat în acele locuri în care riscurile erau mici și din acele experimente să învățăm. Să spunem, uite, trebuie să fie distanța dintre elevi atâta, trebuie să lăsăm o jumătate de oră pauză între cele două jumătăți de clasă și așa mai departe.

Un sistem social devine tot mai puternic, mai rezilient învățând din încercările pe care le face. Inclusiv oamenii, noi ca indivizi, fiecare dintre noi, devenim din ce în ce mai puternici pentru faptul că ne asumăm riscuri să facem lucruri. Viața înseamnă să îți asumi riscuri și așa devii tot mai puternic. (…)

Dacă vom continua să avem această poziție de a evita riscurile cu orice preț și de a nu ne expune ca să învățăm din aceste expuneri, prin experimentare, cred că vom ieși și mai slabi și mai în urmă decât am fost. Dimpotrivă, societățile care își vor asuma riscuri, care vor experimenta, sigur, gândind, nu riscând aberant, vor fi și mai în față decât au fost”, a declarat Mircea Miclea, în intervenția de la Digi 24.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.