Liliana Romaniuc: „Mâine vom reveni la școala… de acasă, pentru încă vreo câteva săptămâni, după care va urma… Ce va urma?”

0

Liliana Romaniuc, profesor de matematică și președinte al Asociației Române de Literație, semnalează, într-o postare pe Facebook, zece probleme la care trebuie găsite soluții odată ce ”școala de acasă” se va încheia și elevii se vor întoarce la școală. Liliana Romaniuc spune că ”sunt multe întrebări care au nevoie de răspunsuri, aspecte care trebuie clarificate, probleme curente ce trebuie rezolvate” și face referire la modul în care ar putea fi asigurată distanțarea socială, la respectarea regulilor de igienă, dar și la condițiile în care se va realiza reluarea cursurilor: ”Trebuie să decidem dacă îi aducem la școală pe toți copiii, îi aducem doar pe cei mici sau îi aducem pe cei din clasele terminale? Îi aducem treptat? Care sunt scenariile, cu ce costuri?”

De asemenea, una dintre întrebările lansate de Liliana Romaniuc vizează continuarea ”școlii de acasă”: ”Cum vor fi activitățile de învățare începând de mâine? Predăm, nu predăm? Mergem mai departe pe consolidarea materiei predate, facem recapitulări? Sincer, nu cred că MEC poate rezolva toate situațiile. Poate deciziile responsabile, luate la nivelul fiecărei școli ar fi de preferat. Ideea este că elevii, cât mai mulți dintre ei, să învețe. Mă refer la recuperări, restructurări ale conținuturilor. Lucrurile s-au desfășurat foarte diferit în școli.”

Postarea integrală a prof. Liliana Romaniuc:

”Mâine vom reveni la școala…de acasă, pentru încă vreo câteva săptămâni, după care va urma…Ce va urma?

În fața MEC stau provocări cum, probabil, nu au mai fost niciodată înainte. Sunt multe întrebări care au nevoie de răspunsuri, aspecte care trebuie clarificate, probleme curente ce trebuie rezolvate. Mă gândesc acum la câteva dintre lucrurile la care va trebui să găsim soluții. Să ne imaginăm că pe 18 mai vom reveni la școală.

1. Va trebui să ne asigurăm că avem apă curentă în absolut toate școlile, pentru igiena personală, despre care am tot vorbit de când a început criza Covid. Ca să nu mai spun de săpun și prosoape de hârtie, de unică folosință. Bine, trebuia să facem de multă vreme treaba asta, dar…nu mai comentez. Autoritățile locale, împreună cu conducerile școlilor, trebuie să găsească soluții acolo unde problema aceasta nu e rezolvată. Elevii, dar mai ales părinții, trebuie conștientizați să-și educe copiii să poarte mască și mănuși, să nu atingă zona feței, fără o igienă serioasă a mâinilor. Mie nu mi se pare deloc ușor acest lucru, cunoscând BINE ce se întâmplă în școlile noastre, și nu doar în cele din rural…

2. În marile orașe avem clase de câte 35-38 de elevi, poate chiar mai mulți. Prezența lor la ore, în aceeași sală de clasă, va face imposibilă distanțarea socială. Ce facem? Îi aducem în 2-3 schimburi și micșorăm ora de curs? Ar fi o soluție. Nu e chiar ușor, mai ales acolo unde se învață în două schimburi, dar putem găsi soluții. Nu va fi ușor pentru profesori, dar poate fi și o experiență de a lucra diferențiat cu elevii, adaptat la nivelul lor.

3. Cum vor fi activitățile de învățare începând de mâine? Predăm, nu predăm? Mergem mai departe pe consolidarea materiei predate, facem recapitulări? Sincer, nu cred că MEC poate rezolva toate situațiile. Poate deciziile responsabile, luate la nivelul fiecărei școli ar fi de preferat. Ideea este că elevii, cât mai mulți dintre ei, să învețe. Mă refer la recuperări, restructurări ale conținuturilor. Lucrurile s-au desfășurat foarte diferit în școli.

4. Ce facem cu materia din semestrul al II-lea? O parcurgem, cumva restructurată? Profesorii pot face lucrul acesta, dar cred că este necesară intervenția comisiilor naționale pentru fiecare disciplină, care să decidă cum anume se restructurează conținuturile. Trebuie să avem o abordare unitară. Aici nu e despre decizii la nivelul școlii, ci de măsuri din partea MEC. Vom prelungi anul școlar cu 2-3 săptămâni sau încercăm să înghesuim cât putem din materie în orele rămase până la data oficială de încheiere a cursurilor? O clarificare la acest punct va ajuta și răspunsul de la punctul 3.

5. Cum facem evaluarea elevilor? Renunțăm la ea? Niciuna dintre abordări nu este greșită, trebuie doar să avem o abordare unitară și cât se poate de clară. Cum transmitem acest lucru elevilor și părinților și, cel mai important, cum vom reuși să-i ținem pe elevi motivați să învețe. Știm din studiile ISE, că motivația principală a elevilor pentru învățare este legată de note, adică de un fel de evaluare…

6. Cum încheiem situația școlară pe semestrul al II-lea? O încheiem în vreun fel? Dar anul școlar? Încheiem anul școlar cu mediile din primul semestru? Dacă facem așa, cum rezolvăm problema elevilor corigenți? Desigur, există soluții. Nimic nu este insurmontabil, trebuie doar să avem decizii clare, unitare și venite în timp real.

7. Ce facem pentru a diminua cât mai mult posibil decalajele dintre elevii din urban și rural, dintre elevii care au participat la activități de învățare și cei care nu au participat? Și aici avem soluții, trebuie doar să le comunicăm și să dorim să le implementăm. Sunt necesare programe remediale consistente pentru elevii vulnerabili, iar acest lucru presupune resurse și echipamente, dar și implicarea profesorilor. Organizăm școli de vară pentru elevii vulnerabili sau pentru cei care nu au participat la activități de învățare, din varii motive? Avem resurse financiare pentru astfel de programe?

8. Evaluarea națională la clasa a VIII-a și bacalaureatul. Când vor fi organizate? Facem pregătire pentru aceste examene? Când, cum, cine? Avem mare nevoie de răspunsuri, fie ele și în format de scenarii.

9. Cum vor decurge activitățile legate de pregătirea anului școlar următor: admiterea la liceu, universitate, înscrierile elevilor, încadrări, directori și inspectori ale căror mandate expiră. Știu, sunt soluții, dar cum facem ca șocurile asupra școlilor (elevi, profesori și părinți) să fie cât mai mult diminuate. În plus, cum ducem mai departe și îmbunătățim ce am învățat în această perioadă? Învățarea online trebuie continuată și dezvoltată. Ea ar putea fi soluția pentru clasele de învățământ simultan, dar și pentru asigurarea accesului la educație de calitate pentru copiii din comunități vulnerabile. Voi reveni pe acest subiect.

10. În final, trebuie să decidem dacă îi aducem la școală pe toți copiii, îi aducem doar pe cei mici, sau îi aducem pe cei din clasele terminale? Îi aducem treptat? Care sunt scenariile, cu ce costuri? Am convingerea că putem găsi soluții, mă refer în primul rând la MEC, inspectorate, autorități locale, dacă există deschidere și hotărâre pentru comunicare și colaborare pentru identificarea celor mai bune soluții pentru copii și profesori.

Recomandarea mea este să mergem Împreună pe drumul acesta al revenirii la normalitate, indiferent care va fi aceasta.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.