Cum se pregătesc liceenii pentru BAC. Un interviu cu Oana și Denis, elevi în clasa a XII-a, despre învățarea online, așteptări, scenarii și soluții

0

Oana și Denis sunt elevi în clasa a XII-a și se pregătesc intens în această perioadă pentru examenul de Bacalaureat. Amândoi locuiesc în mediul rural, au acces la internet și pot participa la cursurile online organizate de profesorii lor, însă, în cea mai mare parte a timpului, se pregătesc singuri. I-am întrebat pe cei doi liceeni cum este învățarea online, când cred ei că ar trebui organizat examenul de Bacalaureat în condițiile actuale și ce părere au despre scenariile vehiculate în spațiul public, cum ar fi echivalarea BAC-ului cu media de liceu. Niciunul dintre ei nu este de acord cu o asemenea soluție și explică și de ce.

Oana Bândescu este elevă în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „I.C.Drăgușanu” Victoria, profilul Matematică – Informatică – Engleză intensiv, și locuiește în satul Ucea de Jos, județul Brașov. Denis Bărbos învață la Liceului Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare, unde, pe timpul școlii, face naveta zilnic cu mașina din comuna Fărcașa (Maramureș). Am vrut să aflăm de la cei doi liceeni cum se pregătesc pentru examenul de Bacalaureat și cum resimt toată această perioadă în care sunt nevoiți să învețe acasă și așteaptă o decizie oficială privind desfășurarea examenului de BAC.

Cum vă pregătiți în această perioadă pentru BAC? Individual, în online cu profesorii?

Oana: Până acum, pregătirea pentru BAC s-a realizat cu ajutorul profesorilor la școală, respectiv pregătire suplimentară, dar și individual. Acum, munca individuală este cam singura metoda de pregătire, fiind suplimentată de orele online cu unii profesori de la școală. Mă pregătesc la matematică, română și biologie, iar întâlnirile cu profesorii le avem pe Zoom sau Meet.

Denis: Cea mai mare parte din timp mă pregătesc singur, dar atât cât este posibil, stau și în conferințe cu profesorii. Eu le prezint ceea ce am lucrat, ei îmi spun ce am greșit sau ce aș fi putut face. La română, ne sfătuim asupra argumentelor pe care le-am putea da la textul argumentativ și rezolvăm subiectul II de bacalaureat. Orele de matematică le facem pe Skype, iar pentru cele de română și dirigenție ne întâlnim des pe Zoom.

Cum vi se pare învățarea online? Este mai greu, mai ușor în clasa virtuală/acasă decât în sala de clasă?

Oana: Învățarea online este benefică pentru situația actuală, dar este mai grea, deoarece comunicarea devine greoaie, iar la Matematică este cel mai greu.

Denis: După trei săptămâni, de la ceea ce aș putea numi „O vacanță spontană”, pot spune că mi-am creat un program bine stabilit, structurat pe zile/materii. Însă, la început, cel puțin în prima săptămână, s-a creat o agitație din cauza faptului că nimeni nu știa cum să gestioneze timpul sau informația primită. Atât profesorii cât și elevii au avut probleme în a interacționa unii cu ceilalți. Profesorii trimiteau materialele de lucru când reușeau, în cursul săptămânii, iar elevul nu știa de ce primește temă din oră în oră. Suntem un pic norocoși pentru că în liceul  nostru (Liceul Teoretic „Emil Racoviță”-Baia Mare) există o platformă de comunicare Adservio de 3 ani și care ne mai ajută în Homeschooling.

Credeți că perioada aceasta de stat acasă va influența rezultatele pe care le veți obține? Va fi un examen mai greu?

Oana: Consider că această perioadă va influența rezultatele obținute, acestea vor avea o creștere pentru că avem mai mult timp de învățare. Nu cred că dificultatea examenului va crește.

Denis: Aici răspunsul este destul de greu de dat. Personal, eu am interpretat  această situație ca pe un avantaj pentru a mă axa pe materiile de bacalaureat. După ce Ministerul Educației va avea un plan bine pus la punct și vom ieși din această situație incertă, vom vedea cât de facil a fost acest timp „liber” tuturor elevilor.  Însă, un lucru este cert pentru noi: reintrând într-un flux normal al lucrurilor sau, în cel mai rău caz, unul accelerat, vom fi bulversați de ceea ce se întâmplă și va trebui să ne pregătim intens.

Aveți colegi care nu au acces la tehnologie pentru a participa la pregătirea online? Dacă da, ce spun? Cum se pregătesc?

Oana: Nu, nu am colegi care nu au acces la tehnologie.

Denis: În clasa mea nu sunt elevi care să nu aibă conexiune la internet, însă stabilitatea și viteza acesteia lasă de dorit. Dar fac și ei față situației cu mai multă răbdare. Unii spun că pentru ei este mai grea sincronizarea între conferințele video și munca de acasă, chiar dacă este o situație de criză, munca în gospodărie nu se oprește niciodată.

Conținuturile de examen ar trebui să cuprindă materia predată până la data 11 martie, când s-au suspendat cursurile?

Oana: Da, cred că ar fi o idee bună, deoarece materia nu este discutată și parcursă în totalitate, ceea ce ne va crea o dificultate la învățare.

Denis: Ar fi un mare beneficiu pentru toți elevii care susțin orice tip de examen. Chiar dacă am face toată materia rămasă online, majoritatea dintre noi nu am avut o pregătire de a realiza cursurile la distanță. Un elev rămâne în urmă cu materia chiar și atunci când este bolnav și stă acasă, iar acum este și mai greu pentru că este vorba de o perioadă mai lungă, iar unele familii mai au și alte probleme ca, de exemplu, un părinte rămas în străinătate. În plus, nu mai avem acces nici la sala de lectură a Bibliotecii Județene, unde mulți dintre noi mergem.

Înțeleg că acele teste de antrenament publicate de Ministerul Educației respectă materia parcursă până la 11 martie. Ați încercat să le rezolvați? Cum vi se par?

Oana: Da, am încercat sa le rezolv. Sunt teste precum celelalte pe care le-am exersat până acum, nimic diferit pentru că nu am parcurs toată materia.

Denis: Mare parte dintre ele le-am finalizat. Toate cele 5 variante au la bază cam același tip de exerciții, cu mici variații. Însă, pe alocuri, unele dintre ele ascund un nivel de dificultate mai ridicat. Este un lucru bun faptul că am primit aceste modele să lucrăm în această perioadă.

Legat de data organizării Bacalaureatului. Ar trebui împins mai în vară examenul sau ar trebui susținut în iunie, cum era programat, evident dacă se ridică starea de urgență?

Oana: Dacă vom reveni la școală după vacanța de primăvară, atunci examenul poate avea loc în iunie, însă dacă perioada de urgență se va prelungi, atunci cea mai bună soluție este decalarea perioadei de examinare.

Denis: Susținerea examenului la data stabilită ar presupune atât un risc, cât și un efort uriaș al întregului sistem de educație, mai ales pentru că nu știm care va fi starea emoțională a multora dintre noi. Sunt zone din țară care nu o duc foarte bine în această perioadă și nu știm cât vor fi de afectate după o lună. Reprogramarea acestuia ar trebui discutată amplu, atât la nivel de minister, cât și la nivel public, luând în calcul mai mulți factori. Eu unul spun că amânarea examenelor pentru o altă dată este cea mai bună variabilă de luat în calcul, până când se vor calma apele.

Este o perioadă de incertitudine. Ministerul Educației lucrează la niște scenarii privind anul școlar și susținerea examenelor naționale. Ar fi trebuit prezentate ele mai repede pentru a ști la ce să vă așteptați?

Oana: Cred că da, ar trebui să fim informați în ceea ce privește continuitatea studiilor, pentru că suntem în mare ceață.

Denis: Cred că Ministerul Educației trebuie să ne prezinte cât mai repede planul evenimentelor ce urmează. Eu îi înțeleg pentru amânarea unei decizii, deoarece este o alegere dificilă, care bănuiesc că ne va marca. Având în vedere evoluția situației, trebuie să așteptăm până când Ministerul va găsi cea mai bună soluție.

A fost avansată în spațiul public, printre altele, ideea susținerii online a examenului de BAC. Cum vi se pare?

Oana: Susținerea examenului de BAC online nu este cea mai proastă idee, însă cred că este o șansă mai mare de a trișa în acest caz… Deci nu prea sunt pro acestei propuneri.

Denis: Daaa, din păcate mediul online a fost și este bombardat de tot felul de menționări ale acestei idei, de la petiții până la zvonuri false de la Minister. Problema trebuie pusă astfel, lumea nu conștientizează faptul că sistemul educațional de stat (elevi, profesori) nu este pregătit pentru o astfel de provocare și nu cred că și-ar asuma un astfel de risc, mai ales că nici până acum procentele nu erau în favoarea noastră.

O altă variantă dezbătută pe rețelele de socializare este echivalarea Bacalaureatului cu media de liceu. Sunteți de acord cu ea?

Oana: Echivalarea mediei de la BAC cu cea din liceu nu este o idee bună. Unii elevi se pregătesc pentru acest examen, chiar dacă, pe perioada anilor de liceu, nu au fost cei mai buni, acum totul se poate schimba, iar modificarea mediilor ar fi un dezavantaj pentru unii dintre noi.

Denis: Nu sunt de acord cu această soluție. Toți spun că ar trebui să luăm în considerare modelele din exterior, gen Olanda, Franța sau Mare Britanie, care au decis anularea examenelor și înlocuirea lor cu note date de către profesori sau media din timpul anului. În primul rând, aceste țări au sistemul structurat pe anumite examene periodice care ar putea fi luate în considerare, însă și în cazul lor confuziile nu lipsesc să apară. În schimb, pentru noi, elevii din România, mediile de zece la unele materii nu erau cea mai mare prioritate, ci pregătirea pentru bacalaureat și admitere. În plus, există profesori severi și profesori indulgenți, așa cum, de altfel, există și licee bune și licee mai puțin bune și nu cred că mediile la diferite materii sunt destul de relevante ca să se echivaleze cu media de bacalaureat.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.