Școli curate. Elevi din cinci județe și-au propus ”să miște” lucrurile în educație și să determine autoritățile locale să își facă treaba

0

Elevii din cinci județe, care participă la proiectul “Școli curate 2.0”, vor să convingă autoritățile locale să respecte legea și să asigure fondurile necesare pentru școli. Convinși că o schimbare în școala românească este posibilă doar dacă există implicare, ei și-au propus să lupte pentru drepturile lor, să obțină o mai bună dotare a școlilor și o finanțare corectă a acestora. Pentru a-și atinge obiectivele, echipele din cele cinci județe – Timiș, Bacău, Cluj, Mureș și Vâlcea – vor purta discuții cu factorii de decizie, dar vor demara și campanii de informare.

Cele cinci echipe de elevi și profesorii lor coordonatori au participat în perioada 27 februarie-1 martie 2020, la Predeal, la trainingul de formare a ambasadorilor pentru buna guvernare a școlilor și liceelor, în cadrul proiectului ”Școli curate 2.0”.

Proiectul este unul ambițios și urmărește ca, până în luna iunie a anului 2021, la nivelul celor cinci județe implicate (Bacău, Cluj, Mureș, Timiș și Vâlcea), să obțină: creșterea cu cel puțin 25% a numărului de localități care acordă burse școlare; creșterea cu cel puțin 20% a mediei bugetului alocat educației de către localitățile din fiecare județ; creșterea cu cel puțin 30% a numărului de școli care respectă obligațiile de transparență pe website; convingerea tuturor celor cinci inspectorate școlare județene să își îndeplinească obligațiile legale şi să monitorizeze alocarea resurselor financiare de către primării.

La trainingul de la Predeal, elevii au aflat de la coordonatorii naționali ai proiectului, Cristian Ghingheș și Alexandru Manda, care sunt metodele și instrumentele prin care tinerii ambasadori ”pot ține piept” autorităților, dar și informații legate de organizarea sistemului de educație, activismul civic, blogging cetățenesc și echitate în educație. La discuții a fost prezentă și Renate Weber, Avocatul Poporului, care le-a oferit elevilor informații utile legate de ideea proiectului și și-a arătat susținerea față de viitoarele demersuri ale acestora.

Din județul Timiș a participat o echipă formată din patru elevi – Alexandru Olaru, Sorana Cîrstinoiu, Natanael Iriciuc și Alexandra Trușcă. “Este minunat să vezi că sunt elevi care se implică și luptă pentru respectarea drepturilor lor, să vezi oameni care pun preț pe educație, care își doresc să îi responsabilizeze pe elevi în procesul lor de învăţare. Mă simt extrem de norocos că am avut șansa de a fi ales Ambasador al bunei guvernări!”, sunt impresiile unuia dintre elevi, Natanael Iriciuc, după trainingul de la Predeal.

Colega sa, Sorana Cîrstinoiu, preşedinte în cadrul Consiliului Judeţean al Elevilor Timiş, își dorește ca prezenţa ei în proiect ”să schimbe ceva pentru școlile, liceele şi elevii din Timiș”: ”Consider că şcolile merită să fie finanţate corect de către autorităţile locale pentru a putea oferi elevilor tot ce au nevoie. În cele 4 zile de training de la Predeal, am cunoscut nişte oameni minunați și am învățat foarte multe lucruri noi.”

Elevii din Timiș vor începe de acum toate demersurile pentru a-și atinge obiectivele principale – o mai bună dotare a şcolilor, accesibilizarea şcolii pentru elevii cu nevoi speciale şi îmbunătăţirea situaţiei transportului elevilor – și vor purta discuții în acest sens cu reprezentanții autorităților locale.

”Le vom solicita autorităților locale să își respecte obligațiile, să asigure finanțarea complementară, să doteze spre exemplu școala cu săpun, hârtie, markere, cretă, etc, să asigure paza în școli și să ofere burse. Oamenii nu își cunosc drepturile. Părinții suportă de cele mai multe ori cheltuielile care trebuiau făcute de stat. Nu-i corect și nici normal să fie așa! Nu putem plăti de două ori același serviciu. De aceea, vom face campanii de informare, solicitări și monitorizări. Vom cere școlilor transparență, de exemplu să își publice bugetul pe site, și corectitudine. Sperăm să avem o bună comunicare în județul nostru, iar eforturile comune să fie în beneficiul elevilor”, a declarat Andrada Mazilu, prof. înv. primar la Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau”, coordonator al echipei din Timiș.

Elevii din județul Vâlcea, Diana Naum, Cristina Dobrițoiu, Alesia Toma și David Voinea, au plecat de la Predeal deciși să obțină finanțarea corectă a unităților de învățământ, creșterea numărului de cabinete medicale școlare din județ și promovarea civismului în rândul elevilor, dar și a cadrelor didactice.

După trainingul de la Predeal suntem pregătiți de orice provocare. Am învățat cum să abordăm fiecare situație în parte și considerăm că nimic nu ne poate opri. Organizatorii au făcut tot posibilul ca noi să putem acționa la nivel local exact așa cum trebuie. Personal, o admir pe doamna Renate Weber și mă bucur că am avut ocazia să vorbim deschis cu dumneaei. Ne-a impulsionat și ne-a dat speranță”, spune Diana Naum, unul dintre membrii echipei.

Miruna Oltei, coordonatorul județean al proiectului, precizează, la rândul său, că își dorește ca ”proiectul să ia amploare, iar cât mai mulți elevi să beneficieze de drepturile lor și de un loc „curat” în care să învețe”: ”Motivele pentru care am aplicat la acest proiect sunt multe, la fel și așteptările, dar pot să spun cu cea mai mare încredere că nu am fost dezamăgită de training, chiar am rămas plăcut surprinsă, atât de persoanele cu care o să lucrez cât și de materialul bine pus la punct și ușor de transmis mai departe. Îmi doresc ca la finalul proiectului să existe o schimbare vizibilă atât din partea autorităților, dar și a elevilor. Îmi doresc să se ducă cu drag la școală și să beneficieze de condiții optime pentru învățământ.”

Cei cinci elevi ambasadori din județul Mureș, Andreea Boeriu, Partenie Miclea, Andrei Muresan, Armin Muga și Cosmina Marginean, și-au întocmit și ei lista de obiective: vor monitoriza calitatea procesului educativ, se vor implica în soluționarea problemelor pe care le observă inclusiv prin acțiuni de advocacy, reprezentând actorii cheie din educație care urmăresc o bună guvernare și vor discuta cu reprezentanții primăriilor, reprezentanții inspectoratului și ai școlilor și cu consilierii locali.

“Trainingul a reprezentat și reprezintă pentru mine o ascensiune din punct de vedere  a dezvoltării mele personale.  Faptul că am avut ocazia să ”culeg” noi informații care îmi vor fi utile ulterior în proiect dar și în viitoarele proiecte (ceea ce mi-a deschis noi perspective de dezvoltare) să cunosc oameni noi și să-mi aleg noi modele demne de urmat, reprezintă un lucru măreț pentru mine, dar cu siguranță și pentru ceilalți.

Am învățat în cadrul trainingului că lucrurile ”se pot mișca”, dacă există implicare, dar întotdeauna trebuie să existe o scânteie care ”să aprindă focul”, am învățat  și că noi, oamenii, suntem similari unor  verigi ale unui lanț, fiecare dintre noi este la fel de important, iar unul fără celălalt deviem drumul schimbării înspre bine. Sunt ferm convins că la finalul proiectului rezultatele vor fi optimiste, datorită acestor oameni care au curajul de a face primul pas și de a schimba ceva în bine”, a spus Miclea Parteni, elev ambasador al proiectului.

Anda Dilara Nicole Mețac, coordonator județean al proiectului, a arătat că trainingul de la Predeal a fost ”locul în care obiectivul de închegare a echipelor a fost un succes, atât la nivel local cât și interjudețean”: ”Am pornit printr-un exercițiu de scriere a așteptărilor noastre la începutul acestuia, urmând să le verificăm la final dacă au fost îndeplinite și în procent de 100% acestea au fost chiar depășite.

Ne-am bucurat de susținerea și experiență diverselor personalități prezente, pe lângă dragii noștri directori de proiect Cristian Ghinghes și Alexandru Manda a căror sesiuni ne-au ajutat să pornim cu multe unelte și sfaturi legate de acțiuni de advocacy, blogging cetățenesc, legislație și justiție și de prezența și discuții libere cu Avocatul Poporului Renate Weber sau Cristian Chiscop din partea programului de burse Friedrich Ebert Stiftung.

Astfel, am plecat cu modele de urmat, prietenii reale și ocazii care pentru alții ar fi situații ce se întâmplă o dată în viață. Consider acest proiect un viitor motor al schimbării în educația românească.”

Foto: facebook.com/Scoli curate

Școli Curate 2.0 este a doua ediție a inițiativei lansate de cel mai vechi think tank din țară, Societatea Academică din România (SAR), prin care se susține la nivel național un nou mod de a combate corupția în ceea ce privește alocarea, accesarea și cheltuirea resurselor publice în învățământul preuniversitar. Concret, prin acest proiect se dorește modernizarea educației printr-o finanțare transparentă și adecvată a școlilor și liceelor din întreaga țară.

Foto: facebook.com/Scoli curate

În cadrul acestui proiect vor fi încurajați elevii și părinții să fie activi în viața comunității școlare la nivel școlar și local, sesizând problemele existente și participând la găsirea celor mai eficiente soluții. Pe scurt, organizatorii mizează pe asocierea dintre elevi, părinți și profesori, care să pună presiune pe autorități astfel încât acestea să aloce fonduri adecvate pentru educație, pe școli să își publice transparent bugetele, iar pe inspectoratele școlare să intervină acolo unde este nevoie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.