Legea educației, modificată în Parlament: Numărul maxim de elevi dintr-o clasă scade, iar transportul pentru elevi va fi gratuit

1
Foto: tribuna.ro

Senatul a adoptat luni, în calitate de for decizional, un proiect de lege care modifică Legea educației naționale, una dintre prevederi vizând reducerea numărului de elevi dintr-o clasă. Astfel, potrivit proiectului, numărul de elevi în clasele primare nu poate depăși 22, iar la gimnaziu și liceu, acesta va fi de maximum 26. 

Propunerea legislativă, adoptată de senatori, stabilește pentru fiecare nivel de învățământ numărul maxim de copii sau elevi dintr-o grupă/clasă, astfel:

  1. educaţia antepreşcolară: grupa cuprinde în medie 6 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 8;
  2. învăţământul preşcolar: grupa cuprinde în medie 12 preşcolari, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 17;
  3. învăţământul primar: clasa cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;
  4. învăţământul gimnazial: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 26;
  5. învăţământul de artă: clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 25 şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde în medie 6 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;
  6. învăţământul liceal şi profesional: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  7. învăţământul dual: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  8. instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 12 elevi;
  9. clasele din învăţământul profesional, dual şi vocațional pot fi constituite din maximum 4 grupe cu calificări diferite;
  10. învăţământul postliceal: clasa cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 26;
  11. învăţământul special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: grupa cuprinde în medie 8 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 10;
  12. învăţământul special pentru elevi cu deficienţe grave: grupa cuprinde în medie 4 elevi, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5.

  • Același proiect mai stabilește că pentru fiecare disciplină şi domeniu de studiu, programa şcolară acoperă ”65% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv”.

”În funcție de caracteristicile elevilor și de strategia școlii din care face parte, profesorul poate decide dacă procentul de 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru învățare remedială, pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare, conform unor planuri individuale de învățare elaborate pentru fiecare elev”, se arată în proiect. 

  • Totodată, actul normativ prevede ca în fiecare unitate de învăţământ să îşi desfăşoare activitatea un psiholog şcolar care să aibă în evidenţă până la 500 de elevi.

Transport gratuit pentru elevi

  • Pe de altă parte, în proiect se mai arată că ”elevii din învățământul obligatoriu, profesional și liceal acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul auto județean  și interjudețean, feroviar și naval, pe tot parcursului anului calendaristic. Consiliile județene și consiliile locale organizează transportul public în vederea asigurării transportului elevilor spre școli.”

”Elevilor care nu pot fi școlarizați în localitate de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației și Cercetării, prin unitățile la care sunt arondați, pe bază de abonament sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 52 călătorii dus-întors pe an, dacă locuiesc la internat sau gazdă”, prevede proiectul.

„Câtă vreme este în vigoare OUG 51, care a scos transportul judeţean din sfera serviciilor publice, deşi legea îşi doreşte să facă dreptate (n.r. în privinţa transportului elevilor), va rămâne doar la nivelul declaraţiilor de intenţie”, a declarat însă senatorul USR, Vlad Alexandrescu, conform Agerpres.

  • Proiectul introduce totodată gratuitate pentru accesul elevilor la muzee, concerte, spectacole de teatru, de operă, de filme şi la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţii publice.

Modificări privind norma didactică

  • Conform actului normativ, activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
    • activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
    • activități de pregătire metodico-științifică, de dezvoltare a curriculumului la decizia școlii, în acord cu nevoile elevilor;
    • activități de educație, complementare procesului de învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul vieții;
    • activități de dirigenție;
    • activități specifice scrierii, derulării și evaluării proiectelor educaționale;
    • activități de pregătire remedială.
  • Proiectul prevede în continuare că, în norma didactică de predare, vor fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială: 
      • Norma didactică de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care sunt incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. 1, litera a.” (activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială)
      • ”În norma didactică, se pot include ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației și Cercetării și ore de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și ore de învățare remedială fără a depăși jumătate de normă de predare-învățare-evaluare, cu menținerea drepturilor salariale.”
      • ”Norma didactică a consilierului școlar corespunde unui post de consilier școlar în cabinetul de asistență psihopedagogică, respectiv în cabinetul interșcolar de asistență psihopedagogică și se stabilește prin raportare la un număr de 500 de elevi sau 300 de preșcolari.”

Propunerea legislativă a fost adoptată luni, în plenul Senatului, cu 79 de voturi „pentru” şi 36 de „abţineri”. Fiind aprobată în cameră decizională, legea va merge la promulgare.

Proiectul de lege, adoptat de Senat, îl puteți consulta AICI

Citește și:

1 COMENTARIU

  1. Foarte buna legea aceasta legata de micsorarea numarului de elevi pe clasa !Va rugam sa faceti si o precizare legata de interzicera transferarii elevilor de la un liceu la altul, astfel incat, (desi in clasa a IX-a se porneste cu un numar mic de elevi), sa nu se ajunga tot la 36-38 de elevi, in decurs de cateva semestre scolare ! Va multumim !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.