Elevii vor să facă parte din comisia de concurs pentru ocuparea funcțiilor de inspectori școlari

0
Foto: facebook.com/ Consiliul Național al Elevilor

Consiliul Naţional al Elevilor solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să includă în metodologiile de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct şi de director al casei corpului didactic obligaţia ca în comisia de concurs să se afle un elev delegat din partea consiliului judeţean al elevilor, cu rol de observator. Metodologiile de concurs se află în dezbatere publică și au fost publicate săptămâna trecută pe site-ul Ministerului Educației.

Elevii spun că își doresc ca un elev să facă parte din această comisie, în condițiile în care ”procesul de ocupare a funcţiilor de inspectori şcolari este unul sensibil, urmare a multiplelor acţiuni de politizare a sistemului educaţional”.

”Toate deciziile luate de inspectorii şcolari afectează elevii – nu există nici măcar o politică educaţională asumată la nivel şcolar, local, judeţean sau naţional care să nu ne afecteze. Suntem beneficiarii primari ai sistemului – sună bine pe hârtie, nu? – dar vrem o recunoaştere reală care să se transpună în fapte concrete. Doamna Ministru a afirmat faptul că îşi dedică mandatul nouă, elevilor, drept care îi solicităm acesteia să includă dreptul elevilor de a fi observatori în această comisie. Dacă la nivel european se doreşte creşterea gradului de participare a tinerilor la procesul decizional, la noi de ce să nu se poată? Dacă nu aveţi ce să ascundeţi, chemaţi elevii în comisie”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor: 

”Vrem elev în comisia de concurs pentru ocuparea funcţiilor de inspectori şcolari!

La începutul mandatului său, Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, a declarat faptul că şi-l dedică în întregime beneficiarilor direcţi ai educaţiei, anume elevii.

Această declaraţie a fost salutată de către reprezentanţii elevilor din România, însă suntem de părere că este momentul în care acest deziderat să se cristalizeze prin fapte concrete.

Întrucât metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic se află în consultare publică, Consiliul Naţional al Elevilor solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să includă în această metodologie obligaţia ca în comisia de concurs să se afle un elev delegat din partea consiliului judeţean al elevilor, cu rol de observator. Suntem de părere că această măsură ar atrage după sine creşterea gradului de implicare a elevilor în procesul decizional – întrucât aceştia sunt beneficiarii direcţi ai sistemului – aspect considerat prioritar în Strategia de tineret a Uniunii Europene pentru perioada 2019-2027, aşa cum arată şi Obiectivul European pentru Tineret cu numărul 9: Space and participation for all (Spaţii ale tinerilor şi participare pentru toţi), prin următoarele direcţii strategice:

Tinerii sunt sub-reprezentanţi în procesele de luare a deciziilor care îi privesc, deşi angajamentul lor este crucial pentru democraţie. Ei au nevoie de acces la infrastructură în comunităţile lor pentru a le fi sprijinită dezvoltarea personală, culturală şi politică.

Asigurarea faptului că tinerii pot influenţa în mod adecvat toate domeniile societăţii şi toate etapele proceselor decizionale, de la stabilirea agendei până la implementare, monitorizare şi evaluare, prin mecanisme şi structuri accesibile pentru aceştia, garantând că politicile răspund nevoilor lor.

Asigurarea accesului echitabil în luarea deciziilor de zi cu zi pentru toţi tinerii din medii diferite.

Creşterea participării tinerilor şi, prin urmare, a reprezentării echitabile a acestora în procesele electorale, precum şi în organismele alese şi în alte structuri decizionale, la toate nivelurile societăţii. Mai mult decât atât, având în vedere faptul că procesul de ocupare a funcţiilor de inspectori şcolari este unul sensibil, urmare a multiplelor acţiuni de politizare a sistemului educaţional, ne dorim ca un elev, un beneficiar direct al sistemului, care are abilitatea de a gândi critic şi de a privi obiectiv situaţiile din jurul său, să poată fi parte a acestei comisii care are un rol important în stabilirea conducerii microsistemului educaţional la nivel judeţean. Toate deciziile luate de inspectorii şcolari afectează elevii – nu există nici măcar o politică educaţională asumată la nivel şcolar, local, judeţean sau naţional care să nu ne afecteze. Suntem beneficiarii primari ai sistemului – sună bine pe hârtie, nu? – dar vrem o recunoaştere reală care să se transpună în fapte concrete. Doamna Ministru a afirmat faptul că îşi dedică mandatul nouă, elevilor, drept care îi solicităm acesteia să includă dreptul elevilor de a fi observatori în această comisie. Dacă la nivel european se doreşte creşterea gradului de participare a tinerilor la procesul decizional, la noi de ce să nu se poată? Dacă nu aveţi ce să ascundeţi, chemaţi elevii în comisie, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.” (sursa: Agerpres)

Citește și: Condițiile pentru ocuparea posturilor de inspectori școlari și inspectori școlari generali. Metodologiile de concurs, puse în dezbatere publică

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here