Vicepremierul Raluca Turcan: Bugetul Educației nu scade, ci crește în 2020. Putem miza real pe 3,8% din PIB

0

Vicepremierul Raluca Turcan a explicat, pe Facebook, că bugetul alocat Educației nu scade, ci va crește în 2020, ea precizând că finanțarea sistemului de învățământ nu se face exclusiv prin MEN, ci și prin creditele bugetare ce vin din fonduri UE sau de la administrația publică locală, scrie Mediafax.

„Imediat după ce Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul de buget pentru anul 2020, în opinia publică s-a propagat informația falsă potrivit căreia bugetul alocat educației este unul diminuat, mai mic decât în anul 2019. Pentru o corectă informare, este necesar de precizat faptul că finanțarea sistemului de educație din România nu se realizează exclusiv prin Ministerul Educației și Cercetării, ci creditele bugetare sunt direcționate prin cel puțin cinci surse”, a scris Raluca Turcan pe pagina sa de socializare.

Conform vicepremierului, cumulând toate modalitățile de finanțare, se poate constata că, ”față de anul 2019, când execuția bugetară pentru educație a fost de sub 2,8% din PIB, proiectul de buget pentru anul 2020 propune o creștere a finanțării pentru educație mai mare cu cel puțin 1% din PIB”. ”Putem miza real pe 3,8% din PIB pentru educație”, a scris Raluca Turcan.

Postarea integrală a vicepremierului Raluca Turcan:

”BUGETUL EDUCAȚIEI NU SCADE, CI CREȘTE ÎN ANUL 2020!

Imediat după ce Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul de buget pentru anul 2020, în opinia publică s-a propagat informația falsă potrivit căreia bugetul alocat educației este unul diminuat, mai mic decât în anul 2019.

Pentru o corectă informare, este necesar de precizat faptul că finanțarea sistemului de educație din România nu se realizează exclusiv prin Ministerul Educației și Cercetării, ci creditele bugetare sunt direcționate prin cel puțin 5 surse:

1. Prin bugetul Ministerului Educației Naționale, pentru plata salariilor personalului didactic și auxiliar, pentru derularea unor programe naționale, editarea și tipărirea manualelor școlare, pentru programe de investiții;
2. Prin transferurile către unitățile administrației publice locale (sume defalcate din TVA) pentru finanțarea modernizării și întreținerii infrastructurii școlare, pentru derularea unor programe naționale, pentru copiii cu nevoi speciale, stimulente pentru eliminarea abandonului școlar, alte măsuri cu caracter social;
3. Din resursele bugetare proprii ale administrațiilor publice locale pentru plata burselor pentru elevi, pentru acoperirea costurilor privind microbuzele școlare și salariile șoferilor, pentru paza unităților școlare;
4. Prin intermediul programelor finanțate din fondurile europene nerambursabile – de tipul Programul UE pentru școli – cornul și laptele, fructe în școli;
5. Prin programe de investiții de finanțate din fonduri nerambursabile de la UE sau rambursabile de la Banca Mondială (de ex. Proiectul privind Învățământul Secundar (ROSE), împrumut Banca Mondială).

Prin proiectul de buget pentru anul 2020, dacă vom însuma resursele financiare pe care le primește sistemul de educație din toate sursele enumerate mai sus, oricine poate constata o creștere substanțială a finanțării educației, în mod special prin:

– Sumele defalcate din impozitul pe venit, care vor fi transferate către administrațiile locale vor fi cu aproape 4,5 miliarde lei mai mari, de la 21,6 miliarde la 26,2 miliarde;
– Sumele defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor,sectoarelor și Municipiului București cresc cu 2,76 miliarde lei, de la 1,68 miliarde de lei în 2019, la 4,44 miliarde lei în 2020;
– Sumele atrase de la Uniunea Europeană în anul 2020 prin Programe: 554 milioane euro prin POR, 464 milioane euro prin POCU și 540 milioane euro prin componenta POC pe cercetare. Total – 1,558 miliarde euro – 0,66% din PIB;
– Prin creșterea transferurilor din venitul pe impozit către primării la 64%, acestea vor avea resurse suplimentare pentru a acoperi cheltuielile proprii pentru educație.

Cumulând aceste modalități de finanțare, vom constata că față de anul 2019, când execuția bugetară pentru educație a fost de sub 2,8% din PIB, proiectul de buget pentru anul 2020 propune o creștere a finanțării pentru educație mai mare cu cel puțin 1% din PIB. Putem miza real pe 3,8% din PIB pentru educație.

Având în vedere obiectivul PNL de a asigura o finanțare adecvată pentru sistemul de educație din România, până la ținta de 6% din PIB, considerăm că progresul bugetar din anul 2020 ne va permite ca în următorii 2-3 ani să putem ajunge la îndeplinirea acestui obiectiv.”

Guvernul își va asuma răspunderea în Parlament

Premierul Ludovic Orban a anunțat, miercuri, că Guvernul își va asuma răspunderea pe Legea bugetului de stat, Legea asigurărilor sociale de stat și pe modificarea OUG 114. Șeful Executivului a subliniat că o dezbatere în Parlament ar genera întârzierea bugetului, relatează Mediafax.

„Am luat decizia de a ne angaja răspunderea pentru trei proiecte de lege: Legea bugetului de stat, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și legea de corectare a OUG 114, care a provocat efecte devastatoare în economia romanească. Decizia de angajare a răspunderii este o decizie responsabilă și indispensabilă pentru atingerea obiectivului de a reuși pană pe 31 decembrie să oferim României un buget de stat care să stea în picioare, să se bazeze pe realitățile economice și să ofere posibilitatea fiecărui român, fiecărei firme sau autorități locale să știe la ce să se aștepte pentru 2020”, a declarat Ludovic Orban, la începutul ședinței de Guvern.

Premierul a afirmat că o dezbatere în Parlament pe Legea bugetului de stat ar însemna ca bugetul pentru 2020 să nu fie adoptat până la finalul anului.

„Este dificil ca printr-o dezbatere normală în Parlament să putem finaliza bugetul de stat și bugetul asigurărilor de stat în termenul pe care l-am stabilit. Angajarea răspunderii va permite fiecărui parlamentar să prezinte amendamente. Va trebui să analizăm fiecare amendament”, a subliniat Orban.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here