Întâlnirea copiilor cu Papa Francisc la Vatican. Zeci de elevi români au spus ”Eu pot” într-un summit alături de copii din întreaga lume FOTO

0
Foto: All Grow Romania

La sfârșitul lunii noiembrie, 45 de elevi din România au trăit, alături de profesorii lor, emoția întâlnirii cu Papa Francisc la Vatican. Într-o sală imensă, peste 3.500 de copii din întreaga lume l-au ascultat pe Suveranul Pontif, i-au urmărit mesajul și au așteptat nerăbdători momentul în care acesta a venit printre ei și i-a salutat. Întâlnirea a avut loc în ultima zi a summit-ului ”Eu pot” la care ei au participat și care s-a desfășurat la Roma. ”Copiii au fost emoționați. Au simțit că se întâmplă ceva important”, povestește Mădălina Bouroș, președinte All Grow Romania, organizația care a facilitat participarea copiilor și profesorilor români la evenimentul din Italia, în urma unor proiecte realizate de aceștia în cadrul inițiativei ”Change Architects”. 

70 de elevi și profesori din Biliești, Gologanu, Iași, Lehliu-Gară, Sihlea, Sohodor, Timișoara, Ziduri, dar și din Chișinău au fost prezenți, în perioada 27 – 30 noiembrie, la summitul global ”Eu pot” de la Roma, organizat de Design for Change. Timp de patru zile, alături de copii din întreaga lume, elevii români, îmbrăcați în costume populare, și-au spus poveștile și au prezentat proiectele realizate de ei.

Elevii și profesorii au răspuns astfel provocării ”Change Architects” și au derulat proiecte în care propun soluții la probleme identificate în jurul lor. Pentru a ajunge la Roma, ei au trecut printr-o selecție națională, alături de echipe din alte zeci de școli, în urma căreia au fost alese proiectele cele mai creative. Mădălina Bouroș explică în ce constau aceste proiecte și ce se urmărește prin intermediul acestora.

Copiii identifică problemele pe care le văd în jurul lor – la școală, în comunitate, în viața lor de zi cu zi – și aleg o zonă în care vor să se implice. Se gândesc apoi la soluții, fac brainstorming, selectează soluția pe care ei vor să o implementeze și care cred că are impact și o pun în practică. Ideea este ca ei să capete ceea ce noi numim competențele secolului XXI – lucrul în echipă, comunicare, leadership, cum să se organizeze într-un proiect și, pur și simplu, să facă ceva practic, să experimenteze, acea învățarea prin experiențe. Uneori ies proiecte creative, care rezolvă probleme importante. De exemplu, avem un proiect la Târgu Jiu care rezolvă problema bullying-ului prin joacă”, spune Mădălina Bouroș.

Alături de copii din 40 de țări, cei 45 de elevi din România și-au făcut vocea auzită la Palatul Congresului, în școlile din Roma, la mini-conferințele moderate chiar de copii, ocazie cu care au prezentat soluțiile implementate de ei, au dansat, au cântat și au participat la flashmob-uri.

”Copiii s-au conectat cu oameni noi, au descoperit țări care nu există… Summit-ul de la Roma, practic, aceasta a însemnat: conectare și expunere interculturală. Pentru ei a fost o experiență frumoasă, mai ales că nu știau la ce să se aștepte și aveau foarte multe emoții. Conectarea cu alți copii li s-a părut importantă și s-au simțit foarte motivați. Profesorii îmi spun acum că sunt mult mai atenți la orele de engleză. Partea aceasta de limbi străine și de conectivitate a crescut foarte mult. De asemenea, a crescut și stima de sine pentru că ei au făcut niște prezentări, au ajuns la Vatican și acum au ajuns să povestească… Toată școala știe că au fost acolo, nu a rămas la nivelul clasei lor”, precizează Mădălina Bouroș.

Momentul cel mai așteptat al summit-ului a fost întâlnirea cu Papa Francisc la Vatican, unde a avut loc ceremonia de încheiere a evenimentului. ”Totul era impunător, simțeai că se întâmplă ceva important și ești parte din asta, toți aveam un sentiment de emoție”, descrie Mădălina Bouroș atmosfera din Sala Paolo VI.

Suveranului Pontif le-a vorbit copiilor, a salutat inițiativa acestora și i-a încurajat să își unească forțele pentru că ei ”au puterea de a schimba lucrurile”.

Emoția a crescut în momentul în care Papa Francisc a mers printre copii pentru a-i saluta. ”A trecut printre noi, iar copiii au fost foarte emoționați. Eu am dat mâna cu el, iar unul dintre copii îmi spunea apoi, mai în glumă, mai în serios, Hai, să te ating ca să iau 10 la teză… Au simțit că s-a întâmplat ceva important, iar profesorii au fost și ei impresionați. A fost multă emoție”, spune Mădălina Bouroș.

Foto: facebook.com/ prof.Cristina Bărbosu-Ene

Președintele Asociației All Grow Romania spune că cele patru zile în Italia au însemnat o experiență ce nu poate fi uitată ușor: ”Am petrecut patru zile în Roma alături de supereroi din întreaga lume. Emoția, bucuria, descoperirea și dorința de schimbare trăită de cei 70 de reprezentanți ai României nu pot fi exprimate în cuvinte, dar pot fi citite în miile de poze făcute. Acum încă mai fredonăm I can, you can, together we can și ne direcționăm emoțiile spre acțiune.”

Despre summitul ”I Can” și Change Architects

Summitul I CAN, Children’s Global Summit, reprezintă cea mai mare reuniune internațională a copiilor implicați în proiecte educaționale orientate spre găsirea de soluții pentru o varietate de probleme actuale și generarea unui impact pozitiv în comunitate, precizează All Grow Romania.

Aplicând metodologia Design Thinking, dezvoltată în India, copiii au creat proiecte de schimbare care răspund nevoilor reale din jurul lor și contribuie la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ONU.

În România, metodologia Design Thinking a fost introdusă de asociația All Grow în anul 2017, prin inițiativa Change Architects. 1500 de elevi din peste 300 de școli din întreaga țară și din Republica Moldova au acceptat provocarea ,,Eu pot”, iar 70 dintre aceștia au participat la summit-ul de la Roma, alături de profesorii lor și de echipa All Grow.

”Activitățile Change Architects își doresc să dea copiilor și tinerilor șansa să descopere puterea lor de a crea viitorul și să se transforme în agenți activi ai schimbării prin antreprenoriat social și implicare comunitară. Această inițiativă dezvoltă încrederea copiilor în propriile forțe, empatia, competențele organizatorice și de comunicare, gândire critică și leadership – competențe critice necesare pentru participarea activă a copiilor în societate și în viața profesională de mai târziu.

Noutatea adusă prin aceasta inițiativă este realizarea unui ecosistem de schimbare format din profesori, mentori și elevi ce lucrează împreună pentru a dezvolta inovații sociale ce creează schimbare sistemică”, se arată într-un comunicat All Grow Romania.

Foto: All Grow Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.