Rezultate PISA 2018. România, cel mai slab punctaj din ultimii ani: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc

0

România are cel mai slab punctaj din ultimii nouă ani în clasamentul PISA, care arată cât de pregătiți sunt elevii de 15 ani la matematică, științe și citire. Rezultatele PISA 2018 au fost publicate, marți, de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică și plasează țara noastră pe locul 47 din 79 de țări. Gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc, relatează Mediafax.

Clasamentul PISA 2018 poziționează sistemul de educaţie din România sub valorile medii înregistrate la nivelul ţărilor participante.

La matematică, România are cea mai mare scădere în clasamentul PISA, obținând un scor de 430 de puncte, față de 444 în 2015.

La științe, România înregistrează 426 de puncte, față de 435 în 2015.

La citire, România a obținut 428 de puncte față de 434 în 2015. La acest capitol suntem aproape de nivelul din 2009, când țara noastră obținea 424 de puncte.

În urma acestor rezultate, gradul de analfabetism funcțional ajunge la cote foarte mari: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

Raportul mai arată că doar 1% dintre elevi sunt performanți la capitolul citire, adică ating nivelul 5 sau 6 în testul PISA. Media OECD este, însă, de 9%. La nivelurile 5 și 6, elevii au o înțelegere completă a unui text citit la prima vedere.

Situația nu este rea doar la noi în țară. Doar în 20 de sisteme de educație din cele 79 de țări care participă la testarea PISA au mai mult de 10% dintre elevi în top.

PISA mai arată și că accesul la noile tehnologii a crescut într-un ritm remarcabil în ultimii ani. În evaluarea PISA din 2009, aproximativ 15% dintre elevii de 15 ani din țările OCDE au raportat că nu au avut acces la Internet acasă. Până în 2018, această proporție s-a redus la mai puțin de 5%.

România ocupă în clasamentul PISA locul 47 din 79 de țări.

Marius Nistor: Elevii noștri nu sunt pregătiți în conformitate cu cerințele testelor PISA

Președintele Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”, Marius Nistor, a precizat, pentru MEDIAFAX, că elevii din țara noastră nu sunt pregătiți în conformitate cu cerințele PISA, prin urmare nu era posibil să avem rezultate superioare ultimilor ani.

“Cred că în momentul de față nu se înțelege următorul lucru: elevii noștri nu sunt pregătiți în conformitate cu cerințele testelor PISA și lucrul acesta s-a spus de atâția ani. Atâta vreme cât te informezi într-un anume fel, iar cerințele PISA sunt cu totul și cu totul altele, este clar că rezultatele nu sunt cele scontate”, a declarat președintele Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”.

Marius Nistor arată însă că rezultatele sunt mai bune decât cele din 2000, 2012.

Oricum stăm mai bine decât la rezultatele din 2000, 2012, perioada de vârf, dacă nu mă înșel, a fost 2015. Repet, atâta vreme cât elevii nu sunt pregătiți conform cerințelor testelor PISA, categoric nu poți să ai rezultate net superioare raportat la ceea ce s-a obținut pànă în momentul de față. Este vorba de o schimbare majoră care trebuie operată în regim de maximă urgență. În situația în care s-au schimbat prea mulți miniștri ai Educației, cel puțin în guvernarea trecută, iar în momentul acesta avem un Guvern de tranziție pe un an de zile până când momentul în care vor trece alegerile parlamentare, se va contura o altă majoritate, categoric, nu putem să ne așteptam la modificări de substanță. Dar putem începe”, a conchis Nistor.

Iulian Cristache: Culegem ce am semănat. Vom avea elevi care nu vor fi angajați pe piața muncii

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi (FNAP-I.P), Iulian Cristache, a declarat, pentru MEDIAFAX, că rezultatele PISA, cele mai slabe pentru România în ultimii ani, erau de așteptat în condițiile în care s-au perindat atâția miniștri la portofoliul Educației în ultima perioadă.

“Practic culegem ce am semănat, atâta timp cât avem în patru ani de zile, nouă miniștri schimbați, dacă nu mă înșel, atâta timp cât avem o programă şcolară bazată pe teorie și nu pe un învățat de tip organic, pe un învățat de tip mecanic și niște competențe care se bazează pur și simplu pe cele teoretice, atâta timp cât profesorii se cramponează numai într-o creștere salarială, binevenită de altfel, fără să pună în balanță rezultatele PISA 2018 și calitatea actului educațional. Atâta timp cât noi, părinții, nu conștientizăm că rolul nostru este să venim în sprijinul școlii și nu să fugim după fondul școlii (…) era de așteptat, oricum nu mă așteptam neapărat la un clasament favorabil, chiar dacă aveam un clasament favorabil, mă gândeam undeva la două-trei locuri în poziții mai bune sau două-trei locuri mai în spate, oricum nu era o evoluție pentru că nouă miniștri în patru ani de zile înseamnă o lipsă de flexibilitate”, a declarat preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Iulian Cristache a precizat că sistemul educațional este în colaps de o bună perioadă de timp, iar efectele acestei decăderi vor fi vizibile în scurt timp.

“Efectele se vor vedea în societate. Vom avea elevi care nu vor avea competențe practice și nu vor fi angajați pe piața muncii, o mare parte dintre ei, la finalul clasei a XII-a, vor cere șomaj și, după 6 luni de zile, vor încerca să se angajeze mulți la negru sau, dacă nu, vor încerca să iasă în afara granițelor țării. Ne mirăm că de ce avem așa mulți români plecați în afara granițelor, pentru că acolo unii dintre ei sunt primiți cu brațele deschise și probabil sunt valorizați la un nivel de competență pe care ei îl arată acolo și nu îl pot arăta aici în țară. Societatea va avea de suferit”, a completat preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Întocmit la fiecare trei ani de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), studiul PISA evaluează competenţele în ştiinţe, matematici şi lectură pentru elevii în vârstă de 15 ani, devenind o referinţă mondială. Testele au fost realizate în mai 2018 pe 600.000 de tineri din 79 de ţări şi teritorii, un eşantion reprezentativ pentru 32 de milioane de elevi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.