Proiectul de lege care prevede introducerea notelor la clasele a III-a și a IV-a, adoptat tacit de Camera Deputaților

2

Proiectul de lege, inițiat de senatorul PSD Liviu Pop, care prevede înlocuirea calificativelor la clasele I și a II-a cu aprecieri privind nivelul de însuşire a competenţelor, similar clasei pregătitoare, iar la clasele a III-a și a IV-a cu note de la 1 la 10, a trecut de Camera Deputaților. Inițiativa legislativă a fost adoptată tacit și se află, în prezent, la Senat, care este for decizional.

Proiectul, depus în luna iunie anul acesta și care modifică articolul 71 din Legea educaţiei naţionale, prevede că ”rezultatele evaluării se exprimă, după cum urmează:

a) la nivelul ciclului de achiziţii fundamentale (clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a Il-a) prin nivelul atins, referitor la gradul de însuşire a competenţelor;
b) la nivelul claselor a III-a şi a IV-a prin note de la 1 la 10;
c) la nivelul ciclului gimnazial secundar şi în învăţământul terţiar nonuniversitar, prin note de la 1 la 10 sau prin punctaje, în mod similar testelor internaţionale.”

Întrucât a fost depășit termenul de dezbatere și adoptare în plenul Camerei Deputaților, proiectul a fost adoptat tacit. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaților dăduse raport de respingere proiectului, invocând următoarele motive:

”- la momentul înlocuirii sistemului de notare prin sistemul de evaluare cu calificative bazate pe descriptori de performanţă în învăţământul primar, începând cu anul şcolar 1998-1999, necesitatea acestui proces a decurs din coerența evaluări și comparabilitatea în notare la nivel național, dintr-o mai mare ușurință în utilizare, fiind mai bine adaptat particularităților psihologice ale elevilor pentru acest nivel de vârstă, considerându-se că era anterior acordarea notelor în strânsă legătură cu experienţa şi percepţia fiecărui cadru didactic, fără utilizarea unor criterii clare, transparente. Sistemul de notare prin calificative (foarte bine, bine, suficient, insuficient), bazat pe descriptori de performanță, nu realizează o discriminare la fel de fină ca sistemul cifric, deoarece nu urmărește ierarhizarea elevilor. În învățământul primar, accentul este pus mai mult pe dezvoltarea spiritului de echipă, decât pe cel de competiție;

– sistemul de notare existent şi-a demonstrat eficiența prin: evaluarea obiectivă a elevilor; motivaţie crescută pentru învăţare a elevilor cu rezultate medii şi slabe; comparabilitate, la nivel naţional, a rezultatelor elevilor, evaluaţi pe baza unor criterii calitative unitare, şi nu printr-o apreciere cantitativă, descriptivă și relativ întâmplătoare; transparenţă în apreciere; înţelegerea de către elevi, profesori şi părinţi a modului de evaluare curentă;

– în cadrul actualului sistem de notare pe o scară de 10 trepte era foarte dificil de elaborat criterii relevante şi unitare pentru acordarea fiecărei note în învățământul primar;

– la nivelul gimnazial şi învăţământ terţiar non-universitar evaluarea prin note este justificată prin competenţele diferenţiate ale disciplinelor studiate. Nivelul de atingere al fiecăreia dintre aceste competenţe contribuie la conturarea unui „profil” complex şi individualizat, atât al nivelului atingerii competenţelor, cât mai ales al predispoziţiilor şi interesului elevilor pentru un anumit domeniu/ disciplină sau complex de discipline. În acest caz, ierarhizarea permisă prin sisteme de evaluare, prin note sau punctaj, este deosebit de utilă fie în acţiunile remediale, cât şi în consilierea şi orientarea elevului în alegerea viitoarei cariere.”

În prezent, proiectul de lege se află la comisiile din Senat, care este cameră decizională.

Citește și: Proiect depus la Parlament: Calificativele eliminate la clasele I și a II-a. Note de la 1 la 10 pentru elevii din clasele III-IV

2 COMENTARII

  1. Acești indivizi n-au noțiuni elementare de psiho-pedagogie, sunt cei care vor introducerea repetentiei de la clasa a I-am. Nimeni nu vorbește de bucuria de a veni la scoala, despre starea de bine a școlarilor. Sunt niste politruci semianalfabeti care vor distruge scoala romaneasca. Părinții sunt vinovati ca accepta toate acestea.

    • Nu exista „bucuria de a veni la școală”. Orice e obligatoriu pierde calitatea de „relaxare/plăcut”. Dacă ar fi obligatoriu sa se joace pe tableta 3 ore pe zi la ora fixa, copiii s-ar plictisi și ar spune ca nu mai vor. Nu cred ca tu simți bucuria de a merge la serviciu. Cat despre note, este o idee EXCELENTA. De la introducerea calificativele, elevii au pierdut capacitatea de a se autoevalua. Mai ales ca nu exista premiul I, II, iii. Când vin în clasa a 5a sunt șocați – și ei și parintii- când descoperă ca sunt mult mai slab pregătiți decât credeau.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.