Profesorul Marian Staș: ”În momentul de față, planurile cadru sunt proiectate ca să aibă profesorii norme și salarii, nu ca să le fie copiilor bine”

0
Foto: Captură Youtube / Europa FM

”Ne curge sânge din nas numai când ne gândim la schimbare”, a declarat profesorul de matematică Marian Staș, expert în educație, la Europa FM, în emisiunea Piața Victoriei. Profesorul a salutat intențiile ministrului Educației, Monica Anisie, privind modificarea planurilor cadru pentru gimnaziu și liceu, însă a arătat că reforma în educație ar trebui să fie cu mult mai profundă.

În opinia lui Marian Staș, o echipă a Ministerului Educației ar trebui să se ocupe exclusiv de „transformarea de sistem”, iar Guvernul să emită o hotărâre privind înființarea unor școli-pilot.

”Evident cu un astfel de model de transformare n-are cum să fie pusă în fapt din prima, la scara întregului sistem, pentru că sunt mii de școli, sute de mii de profesori și milioane de copii”, a spus expertul în educație.

Marian Staș a invocat însă ”rezistența” la schimbare din sistem: ”Vedeți ce înseamnă dimensiunea rezistenței la schimbare. (…) Ne curge sânge din nas numai când ne gândim și când evocăm procesul ca atare. Am să vă dau vreo două exemple. Transformăm curricular, rămân profesorii pe drumuri. Bineînțeles că nu și că nu acesta este obiectivul. Schimbăm inspectoratele școlare sau le transformăm. Păi, ce facem mai departe?”

Marian Staș a vorbit și despre cei care se opun schimbărilor din sistem, primele fiind organizațiile sindicale. ”Primul blocaj este blocajul sindical, fără ghilimele”, dar ”în momentul de față, planurile cadru sunt proiectate ca să aibă profesorii norme și salarii, nu ca să le fie copiilor bine. De aici, 15-17-19 materii, cu ore și ore și ore, pentru că miza de proiectare este eronată.

Și al doilea motiv care este și mai sensibil este tema asta a obligativității orei de religie în trunchiul comun, de jos până sus, pe toată verticala. Aspect prins în legea organică. Este singura disciplină care este inclusă, ca articol, în Legea Educației. (…) De ce n-am pune, de pildă, Istoria românilor, să zicem așa. Dacă ne pasă așa de tare de ceea ce înseamnă România, în locul religiei să punem, de pildă, obligatoriu să învățăm bine-bine Istoria românilor”, a declarat Marian Staș.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.