Cum poate fi transformată o școală. 16 idei, formulate de Anca Tîrcă, specialist în educație

0
Foto: facebook.com/ Euroscola CNNT

”Schimbarea în educație începe (și) cu tine”, ”Reinventează-te la firul ierbii” și ”o învățare cu stare de bine pentru profesori și pentru elevi” sunt câteva dintre ideile și sugestiile oferite de Anca Tîrcă pentru transformarea unei școli. Fost director de școală, specialistul în educație crede în ”reforma din interior” a unei școli, în schimbarea prin forțe proprii, iar sfatul său pentru directori a fost întotdeauna: ”Fă rai din ce ai!”

Anca Tîrcă a descris pe blogul său, „Despre educație-reforma la firul ierbii”, un model de transformare a școlii, pornind de la experiența sa de director de școală, în care se regăsesc 16 idei pe baza cărora se poate realiza schimbarea.

Pe scurt, scrie specialistul în educație, acest model arată așa:

    • schimbarea în educație începe (și) cu tine
    • reinventează-te la firul ierbii pentru a fi o școală modernă #făraidinceai
    • fixează reperul, unde vrei să ajungi, ce înseamnă o școală bună  #schimbareacaocălătorie
    • leadership performant #dacadirectorbunnuenimicnue
    • un scop comun și aceleași valori împărtășite de tot personalul #știmcătreceneîndreptăm
    • competențe pentru secolul 21 #învățămpentruviitoruri
    • dezvoltarea gândirii critice – țintă în planul de dezvoltare
    • accent pe autoevaluare, reflecție, evaluare formativă #fiecarecopilprogresează
    • învățare cu stare de bine pentru profesori și pentru elevi
    • spațiu educațional prietenos #școalăprimitoare
    • vocea elevilor auzită #școalademocratică
    • activități de dezvoltare personală cât mai multe (teatru, dans, muzică cenaclu etc.)  #haicuartaînșcoală
    • profesori de calitate, formați, care lucrează împreună #comunitateaprofesională
    • management participativ #schimbămșcoalaîmpreună
    • părinții aproape #școalăprietenoasăcupărinții
    • comunitatea aproape #ittakesawholevillagetoraiseachild”

Pentru că la un moment dat în viața mea, împreună cu o echipă de profesori curajoși, am transformat, din poziția de director, o școală tradițională în cea mai inovatoare școală din România, am tot scris și am tot vorbit prin diferite locuri și de multe ori (în special prin străinătate, la noi subiectul nu prea a interesat pe nimeni) despre schimbarea în care eu cred și anume reforma din interior – despre cum școlile se pot reforma și reinventa prin forțe proprii, prin dezvoltare instituțională, school-based development, cum se spune pe la alții.

”Foarte pe scurt (pentru că în detaliu, despre ce și cum se face, cu ce tipuri de activități și mecanisme, am scris în cele 4 cărți de management publicate ), răspunsul meu e mai mereu același. Școala românească ar trebui să fie una care să asigure progresul FIECĂRUI copil, în raport cu rezultatele anterioare și mediul socio-cultural din care provine. Iar pentru ca acest lucru să se întâmple, eu nu pot să propun vorbe, ci fapte, adică un model de transformare pe care l-am creat și pe care l-am aplicat, acum ceva ani, într-o școală din România, model  care a fost validat la vremea lui de Banca Mondială, ISE, MEN, Universitatea din București și de experți în educație valoroși ca fiind unul de succes și care a fost replicat prin destule locuri din țară, atât cât s-a putut  (fără rețele de socializare și fără vreo intervenție specială în sistem care să vizeze acest lucru și să fie sprijinită financiar – nu s-a putut atunci, așa au fost vremurile!!) de către miile de profesori, directori de școli, inspectori, universitari, experți etc. care l-au văzut cum funcționează la el acasă”, a scris Anca Tîrcă, pe blog.

Anca Tîrcă este freelancer – specialist în educație, cu o carieră recunoscută la nivel național și internațional, în care a împletit experiența directă de practician în sistemul de învățământ (a fost profesoară și directoare de școală), cu cea din domeniul dezvoltării resurselor umane, analizei de politici educaționale, designului și implementării de proiecte.

Pe parcursul întregii sale activități profesionale, Anca Tîrcă a promovat activ inovația și schimbarea de paradigmă în educație și a furnizat soluții pentru reformarea sistemelor de învățământ. A conceput și derulat peste 200 de programe de dezvoltare profesională pentru profesori din țară și din străinătate, manageri și inspectori școlari, a dezvoltat curricula și module de formare pe diverse teme inovatoare, a elaborat studii și analize și a scris numeroase cărți despre educație. A colaborat și colaborează activ în calitate de consultant  pe probleme de educație cu instituții, companii și organizații de prestigiu din România și din alte țări – World Bank, WYG International UK, WYG Turkey, British Council, ECO Bruxelles, ANPCDEFP, ministere, companii private de consultanță, școli particulare etc.

Este o promotoare activă a educației moderne, owner și blogger la „Despre educație – reforma la firul ierbii”,  devenit în ultimii ani o resursă educațională de calitate și o sursă de inspirație pentru  profesorii care vor să aducă învățarea în secolul 21, să se reinventeze pe ei și școlile în care predau.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.