Programul ”A doua șansă”. Oameni care vor să își schimbe destinul: În banca școlii, elevi de la 9 la 58 de ani

12
Foto: Mediafax

Sute de copii, tineri și adulți din județul Constanța învață să scrie și să citească, deși au depășit vârsta școlară. În programul „A doua șansă”, care se desfășoară în județ de la jumătatea anilor 2000, 12 școli oferă tinerilor și adulților posibilitatea de a-și termina studiile, relatează Mediafax.

11, 17, 48, 32, 9, 16 sunt vârstele decupate asimetric din cataloagele programului „A doua șansă”. În 12 instituții din județul Constanța colegii nu se așază în bănci după vârsta pe care o au, ci după destinul pe care vor să și-l schimbe.

O femeie care la 58 de ani trebuie să termine clasa a IV-a are grijă de colegul ei de bancă, o copil de 11 ani care încă nu știe să citească, dar abia așteaptă să ajungă medic.

În spatele lor, doi puști de 17 ani stau cuminți în bancă și își ascund chipurile de rușine să nu apară în fotografii. Sunt „de la probațiune”, adică vin la școală ca să scape de câteva ore din școlile de corecție unde au ajuns după ce au comis infracțiuni.

„Sunt infracțiuni ușoare, vă dați seama, că altfel nu-i lăsa liberi la școală”, ne spune directoarea instituției, Rodica Floroiu, printre buze.

O fetiță ghemuită în a treia bancă de la fereastră vine tocmai de la București, însă nimeni nu știe să explice de ce nu frecventează cursurile în Capitală și a fost transferată tocmai la Constanța.

„Aici a trimis-o Protecția Copilului, n-am înțeles nici noi de ce”, spune profesoara Maria Cheltuianu, o femeie trecută de 40 de ani, cu trăsături aspre, dure, dar cu ochi blânzi.

Pe rândul de la perete, o fată blondă își ascunde chipul sub brațe și nu vrea să ne răspundă la întrebări. E timorată și are ochii în lacrimi.

Lângă și în spatele ei, doi băieți care par gemeni își sfarmă rapid timiditatea cu două zâmbete rotunde, cât chipurile lor de mari: „Suntem veri, nu suntem gemeni”, ne corectează cu voci vesele.

Au 17 ani și acum câteva zile au bătut la poarta școlii. „De bunăvoie au venit. Ne-am trezit cu ei la poartă și ne-au spus că vor să învețe să citească și cineva le spusese cum să ajungă la noi”, a explicat directoarea.

Unul dintre ei ne face un semn cu mâna imitând scrisul atunci când îl întrebăm de ce a venit la școală. Se îmbujorează și parcă le e rușine că au ales drumul ăsta.

Mai bine de jumătate de clasă e goală. „Când e vreme rea nu vin toți. Cei mai mulți sunt din sate și comune din afara Constanței și e mai greu cu transportul”, mai spune directoarea.

Foto: mediafax.ro

E cea mai friguroasă dimineață din anul acesta și 11 suflete de toate vârstele învață să scrie într-una din sălile Școlii 31, de la marginea Constanței.

Școala derulează programele <A doua șansă> – primar și <A doua șansă> – secundar, unde sunt ajutați să-și finalizeze studiile copiii și adulții care au depășit cu 4 ani sau mai mult vârsta de școlarizare. O parte din aceștia sunt din centre de plasament, alții sunt trimiși de serviciul de probațiune, deoarece comit infracțiuni minore și li se oferă astfel șansa de a fi recuperați și reintegrați, iar alții sunt trimiși de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanţa.

În prezent, instituția școlarizează la nivel primar pe <A doua șansă> un număr de 36 de elevi, care învață în regim simultan, respectiv, clasele I-IV, iar la nivel secundar, 35 de elevi. Unii din aceștia au locuri de muncă, alții vin din localitățile limitrofe: Cumpăna, Valu lui Traian, Cernavodă, Murfatlar, Agigea etc. După ce promovează nivelul IV, în funcție de vârstă, pot urma cursuri de zi, frecvență redusă sau nivelul secundar al programului <A doua șansă>. Grupele învață în regim simultan și pot promova doi ani într-unul la nivel primar. Elevii obțin, la finalul studiilor, un certificat de compentențe pe Ciclul Inferior Liceu, lucrător tricotaje, confecții textile, în cadrul unui parteneriat derulat cu Liceul „I.N. Roman”, unde elevii merg să-și desfășoare stagiile de practică”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Rodica Floroiu, directorul Școlii nr. 31 din Constanța.

La 15 kilometri depărtare, alți elevi primesc a doua șansă pentru a-și continua studiile. În Ovidiu, un orășel devenit aproape cartier al Constanței, la Liceul „Ion Podaru” vin elevi din aproape tot județul să învețe condensat materiile din clasele a IX-a, a X-a și, la nivelul următor, pe cele din clasele XI-a și a XII-a. Tot aici învață ca, doar din făină, apă și ulei să facă delicii dobrogene: șuberek, baclavale, plăcinte și alte produse de patiserie specifice locurilor care s-au desprins din Imperiul Otoman abia acum 141 de ani.

„Școlile profesionale erau foarte bune pentru copii, învățau o meserie, știau să facă ceva. De când au fost desființate mulți nu își mai găsesc locul, drumul. Nu toți sunt pricepuți la carte, unii sunt foarte talentați la lucrul tehnic, practic. Apoi, e nevoie de meșteri, de specialiști, școlile nu mai formează meseriași. Tocmai de aceea, școlile profesionale ar trebui reînființate”, ne spune directorul adjunct Mirela Tacciu, cea care coordonează din anul 2012 programul „A doua șansă” la liceul din Ovidiu.

În bucătăria instituției, vreo 10 tineri mânuiesc făcălețele și aluaturile cu dibăcie, învățând să facă o foaie de șuberek și să prepare umplutura.

Sunt tineri, cel mai mic are 18 ani abia împliniți. Printre ei, se găsește o mamă care vrea să-și termine studiile liceale pentru a-și ajuta fiica la lecții. Alt tânăr vrea să termine 10 clase pentru a se înscrie la școala de șoferi, după ce Poliția a schimbat regulile din Codul Rutier la începutul acestui an. Pe unii i-au trimis angajatorii să termine liceul, pe alții Forțele de Muncă. Sunt și unii care au venit pur și simplu să învețe o meserie.

La liceul din Ovidiu programul „A doua șansă” pregătește 96 de cursanți cu vârste cuprinse între 18 și 45 de ani din oraș și alte șase localități din împrejurimi. „Programul s-a bucurat de succes în cei 11 ani de când se derulează în liceu, iar rata de abandon este mică, de doar 10% din cei înscriși. Sărăcia este principalul motiv din cauza căruia copiii abandonează școala, iar acest program vine tocmai în întâmpinarea celor care se află într-o situație socio-economică defavorizată. Totodată, programul îi ajută foarte mult pe cei din comunitatea romă, tot mai interesați de obținerea unui loc de muncă. Noi am decis organizarea cursurilor în weekend tocmai pentru a asigura o frecvență sporită”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Cristina Scupra, directorul Liceului „Ion Podaru” din Ovidiu.

Sursa: Mediafax

12 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.