Școala colorată din Timișoara: Clase vesele, o cancelarie altfel și, poate cel mai plăcut loc, biblioteca. Un spațiu modern, atractiv unde se țin și ore

0
Foto: facebook.com/ Biblioteca Școlii Gimnaziale nr. 19

Mulți dintre noi își doresc pentru copiii lor o școală ca afară, în care spațiile vechi și mohorâte să fie înlocuite cu unele vesele, moderne și prietenoase. Într-o școală de stat din Timișoara, s-a dovedit că acest lucru se poate. Sălile de clasă, laboratoarele și chiar cancelaria sunt îmbrăcate în culoare, iar biblioteca a fost transformată în ”bijuteria” unei unități de învățământ în care se pune foarte mult accent pe mediul de învățare. Este vorba de Școala Gimnazială nr.19 ”Avram Iancu” din Timișoara, unde o călătorie în imagini, pe care v-o propunem, scoate la iveală un loc al bucuriei și al bunului gust. Cele două directoare ale școlii ne povestesc ce le-a determinat să dea culoare spațiilor, de ce este important un mediu altfel de învățare și cum a ajuns biblioteca ”poate cel mai plăcut” loc din școală. Elevii vin aici cu entuziasm, citesc, învață sau participă la diferite activități, iar profesorii țin adesea ore, într-un spațiu nonformal și într-un mod mai relaxat și atractiv pentru copii.

Cu biblioteca școlii începem și noi povestea, un loc care a fost transformat complet în 2015. Fosta bibliotecă era ”un spațiu destul de învechit”, povestește Camelia Circu, director adjunct al școlii, și ”merita o schimbare”. ”Am vrut să fie un spațiu vesel, atractiv și potrivit pentru copii”, spune Camelia Circu.

Schimbarea a pornit de la ideea că ”o şcoală fără bibliotecă nu ar trebui să existe”, explică și directorul școlii, Claudia Muntean. ”Vechea bibliotecă care funcționa până în urmă cu patru ani era un spațiu învechit, dar al cărui prag era trecut totuși de elevi mulțumită unui om implicat și inimos, Ofelia Cincu, care era atunci bibliotecara școlii. Putem spune că am plecat de la o necesitate stringentă, aceea de a transforma radical acest loc într-un spațiu viu și, poate, cel mai plăcut din şcoală”, precizează Claudia Muntean.

Lucrările de reamenajare au fost realizate cu sprijinul părinților, care au redirecționat cei 2% din impozitul pe venit către Asociația Părinților. Cu banii strânși, fosta bibliotecă a fost schimbată radical. S-a lărgit spațiul, s-a renovat, mobilierul a fost înlocuit și s-a creat o zonă de lectură, cu scăunele-cuburi și perne, totul în culori vesele și atractive pentru elevi.

De altfel, după reamenajare, biblioteca a devenit un loc preferat de copii, unul în care au loc multe activități și chiar ore.

”Copiii vin să citească, mulți dintre ei își petrec pauza în bibliotecă. În zona de lectură, facem activități, lansări de carte, iar profesorii și învățătorii fac ore. Avem peste 14.000 de volume în bibliotecă, și mai vechi și mai noi, și în fiecare an cumpărăm altele noi. Avem și carte în format electronic, avem și readere. Copiii se simt în largul lor în bibliotecă, este o atmosferă destinsă… Este foarte fain. Biblioteca este foarte solicitată”, povestește Camelia Circu.

La rândul său, Claudia Muntean, directorul școlii, spune că ceea ce ”s-a întâmplat după reamenajare a depășit cu mult așteptările noastre”: ”E foarte plăcut să vezi cât de des vin aici elevii și cu cât entuziasm, atât la diferitele activități organizate de colega noastră Florina Jinga (n.red. – bibliotecara școlii), dar și în pauze. Ne bucurăm mult să vedem că efortul nostru nu a fost, nici pe departe, inutil. Dimpotrivă. Biblioteca a devenit nu doar un loc în care învățăm să iubim cărțile și să savurăm lectura, ci și un spațiu care te invită să visezi, să cercetezi și să-ți imaginezi viitorul. Toate acestea vor rămâne, cu siguranță, în memoria elevilor noștri.”

Faptul că elevilor le place la bibliotecă reiese și din acțiunea de voluntariat pe care cei mai mari o fac aici. O ajută pe bibliotecară, caută cărți pentru colegi și cel mai ”important este că le place să lucreze cu cartea și să fie în mediul acesta”, punctează Camelia Circu.

Orele în bibliotecă

Cât privește orele pe care profesorii le țin în bibliotecă, acestea nu sunt doar ore de lectură. Într-un spațiu nonformal, aici se desfășoară ore de geografie, de biologie, de istorie ori de limbi moderne, iar copiii sunt atrași de orele altfel.

”Se fac ore la orice disciplină pentru că fondul de carte este divers. Am avut grijă să îmbogățim în fiecare an fondul de carte și cumpărăm în cele mai diverse domenii, pentru toate catedrele. În toate domeniile poți găsi ceva: și enciclopedii, și atlase, și literatură, toate tipurile de carte. Ne sfătuim întotdeauna cu colegii și ei ne spun cam ce tip de cărți ar avea nevoie”, precizează Camelia Circu.

Deși predă tehnologia, o disciplină exactă, Camelia Circu ține ore în bibliotecă și amintește că, la una dintre ele, copiii au făcut o comparație între cartea scrisă și cărțile electronice, fiecare cu avantaje și dezavantaje: ”Am avut surpriza să opteze pentru cartea scrisă, deși te aștepți la copiii aceștia digitali să zică că este mai bună cartea electronică. Elevilor le-a plăcut foarte mult.”

Și Claudia Muntean desfășoară ore în biblioteca școlii: ”Disciplina predată de mine este informatică şi, deși pare că nu are nicio legătură cu biblioteca, nu este așa. Ceea ce am făcut este să îi învățăm pe elevi să folosim e-book-urile din bibliotecă, să înțeleagă cum se realizează o bază de date cu toate cărțile de aici, să răsfoim atlase și enciclopedii cu istoria calculatoarelor și lista e deschisă.

”O școală care se respectă trebuie să aibă și bibliotecă”

Ofelia Cincu era bibliotecara școlii în momentul în care s-a făcut reamenajarea spațiului. A fost extrem de bucuroasă atunci când noua conducere a școlii a decis să investească în bibliotecă și ne povestește care a fost reacția copiilor în momentul în care au văzut noul spațiu, atât de colorat și de primitor. ”Reacția copiilor a fost la modul că, în pauză, nu mai aveau loc pe cele 30 de cubulețe-scăunele și au ajuns să se așeze pe pernițe… Atunci am stabilit și echipa de voluntari a bibliotecii care funcționează și acum.

Copiii au fost absolut încântați și a fost un pas important pentru a-i atrage la bibliotecă, în forma modernă a acesteia, în care există club de lectură, zonă în care se desfășoară activități… Acum biblioteca nu mai este spațiul în care vii, te postezi în fața bibliotecarei, ceri o carte, ea scoate din raft și îți dă. Am evoluat un pic și cu biblioteca.

Ofelia Cincu a fost bibliotecară a școlii vreme de 26 de ani, din 1990, și a ieșit la pensie în urmă cu 3 ani. Cu tristețe însă povestește despre situația bibliotecilor școlare din țară, constatând că nu există interes pentru acestea. ”Problema este a managerilor de școli care, cu toate că sunt cadre didactice, nu dau nimic pe bibliotecă și pe ceea ce aceasta ar putea însemna pentru copiii din școală. Nu-i interesează. Suntem multe bibliotecare care, umăr la umăr, am rezistat ani și ani ca să nu ne desființeze biblioteca, să o ținem pe linia de plutire, dar subliniez încă o dată, totul ține de managerul școlii. Punct. Respectiv de cine împarte banii.  Și în continuare este o luptă personală a bibliotecarului…”, spune Ofelia Cincu.

Mirarea copiilor în fața culorii

Actuala bibliotecară a școlii, Florina Jinga, povestește, la rândul său, că, atunci când copiii vin pentru prima dată la bibliotecă și o văd atât de colorată, ”se miră a bucurie”.Ce bine e! Aici e locul meu de răsuflu!” sau „Iubesc cărțile!!!” sunt cuvintele copiilor, iar mama unui elev de clasa I a ajuns să exclame ”Suntem ca la SPA!”.

Florina Jinga ne povestește despre activitățile care au loc în bibliotecă, iar una dintre ele este ”Ora de bibliotecă”, când ”vorbim despre cărți, citim povești și le combinăm cu ateliere de meșterit”. Tot aici se organizează lansări de carte (”anul trecut ne-am bucurat de prezența scriitorilor: Iulia Iordan, Robert Șerban, Iulian Tănase, Patricia Lidia”) sau expoziții de fotografie și desene.

”În perioada sărbătorilor de iarnă, în pauza mare, citim câte o poveste în fiecare zi, timp de 10 minute, iar primăvara organizăm ateliere de confecționat biblio-mărțișoare sau cărțișoare. Copiii abia așteaptă să vină la bibliotecă, să citească, să răsfoiască și să asculte muzică clasică. Cei mai activi sunt copilașii din clasele primare, dar și cei din gimnaziu vin la bibliotecă, mai ales că biblioteca s-a îmbogățit cu titluri noi, școala achiziționând an de an cărți noi. Chiar astăzi am surprins două eleve care au descoperit un raft cu cărți noi și „mângâiau” cotoarele cărților”, relatează bibliotecara.

În fiecare pauză vin elevii să citească, adaugă Florina Jinga, și ”uneori sunt atâția copii, încât, dacă nu m-ar ajuta voluntarii bibliotecii, mi-ar fi foarte greu”: ”Voluntarii sunt elevi din clasele a V-a și a VI-a care îi ajută pe cei mici să aleagă o carte, îi supraveghează la rafturi, îi îndrumă pe cei mici să așeze scăunele și cărțile consultate la locul lor.”

Florina Jinga este bibliotecară de 2 ani la Școala nr.19 din Timișoara și de 23 de ani în învățământ. ”Îi sunt recunoscătoare doamnei bibliotecar Ofelia Cincu, cea de la care am învățat multe și care a pus mult suflet în biblioteca pe care o vedem azi. Cred că într-o școală este foarte importantă o bibliotecă și aceasta să fie activă”, mărturisește Florin Jinga.

O școală colorată

Școala Gimnazială nr.19 ”Avram Iancu” din Timișoara are 1.120 de elevi și ei se bucură nu doar de o bibliotecă altfel, dar și de săli de clasă și laboratoare viu colorate. Transformarea școlii, care are și un slogan ”19 – the best”, a început în urmă cu mai mulți ani, spune Camelia Circu, directorul adjunct, și orice spațiu a fost schimbat, modernizat, inclusiv cancelaria profesorilor.

”Tendința noastră este ca în toată școala să fie culoare, să fie veselie, să nu fie tern, trist. Copiii nu pot fi veseli și deschiși decât într-un spațiu copilăresc. Vrem ca totul să fie viu, stimulativ pentru copii, prietenos...”, precizează Camelia Circu.

”Şcoala noastră este nu doar plină de culoare, ci și de bucurie, de entuziasm și de copii veseli”, adaugă directorul școlii, Claudia Muntean, explicând că ”se acordă o atenție deosebită amenajării atât spațiilor de învățare (săli de clasă, laboratoare, etc.), cât și a celorlalte spații din şcoală (sala profesorală, cabinetul medical, coridoare, toalete)”.

”De ce facem acest lucru? Simplu. Pentru că ne dorim ca elevii și dascălii noștri să vină cu drag la şcoală. Noi, credem că acest mediu cald, prietenos și plin de culoare va stimula învățarea, va aduce un plus de dinamism și ne va ajuta pe toți să fim mai buni, mai dornici de învățare și, de ce nu, chiar mai fericiți”, conchide Claudia Muntean.

Vă invităm să vedeți și alte imagini din Școala Gimnazială nr.19 ”Avram Iancu” din Timișoara:

Mai multe imagini din școală (inclusiv cum arată toaletele pentru fete și băieți) puteți vedea pe site-ul școlii, iar din bibliotecă pe pagina de Facebook a bibliotecii.

Foto: Camelia Circu și Florina Jinga

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.