Soluția în cazul școlilor cu trei schimburi. Neacșu (ISMB): ”Trebuie reorganizată reţeaua şcolară. Eu nu aș recomanda construirea de clădiri noi”

0
Foto: zf.ro

Inspectorul general al Inspectorului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Ioana Mihaela Neacşu, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că, din punctul său de vedere, soluția în cazul școlilor din Capitală, unde elevii învață în trei schimburi, nu este construirea de clădiri noi, ci ”regândirea sistemului legislativ prin care se face accesul şi înscrierea copiilor”. ”Pentru un randament şcolar mai bun ar trebui luată în considerare o reconfigurare a reţelei şcolare. (…) Nu este firesc să bagi bani grei, milioane de euro de la bugetele locale, să construieşti clădiri când pe altele le ai aproape goale. Trebuie reorganizată, regândită reţeaua şcolară”, a spus Neacșu.

Ioana Mihaela Neacşu a declarat că, în total, sunt 12 şcoli în București unde se învață în trei schimburi, însă a arătat că problema spațiilor școlare ”nu este atributul IŞMB”, clădirile şi terenurile fiind administrate de consiliile locale de sector ale municipiului Bucureşti.

Inspectorul general a precizat însă că ”nu este deloc simplu” să rezolvi problema spaţiilor.

”La acest moment, populaţia şcolară a Bucureştiului este la jumătatea populaţiei şcolare din anii ’90 din cauza scăderii natalităţii, rata demografică fiind negativă. Spaţiile şcolare sunt aceleaşi. (…) Astfel privită problema, nu ar trebui să existe acest deficit de spaţiu. De unde este generat? Un prim motiv ar fi faptul că, dacă până în ’89 efectivele de elevi erau de 40 la clasă, noi am scăzut – şi foarte bine că s-a întâmplat aşa – efectivele la clasă. Acum nu mai lucrăm cu 40 la clasă, se lucrează cu 25 sau 30 elevi, cu posibilitatea de suplimentare acolo unde este nevoie.

Pe de altă parte, situaţia a fost determinată şi de prevederea din Legea 1/2011 care a determinat trecerea unei clase – şi anume pregătitoare – din învăţământul preşcolar în învăţământul primar. Această nouă clasă intrată a însemnat o supraîncărcare a şcolilor gimnaziale. Acolo este deficitul. A apărut fenomenul bine-cunoscut al vizei de flotant. Existând şcoli bune foarte solicitate, părinţii îşi fac viză şi atunci, chiar dacă în conformitate cu recensământul pe care noi îl facem, şcoala are populaţie şcolară aferentă a trei clase, ne trezim că, în urma vizei de flotant, trebuie să şcolarizăm şapte clase la acea şcoală”, a spus inspectorul general.

Ioana Mihaela Neacșu a arătat că ”an de an, spaţiile şcolare la aceste unităţi au devenit insuficiente”, dar a explicat că, în opinia sa, soluția nu este construirea de clădiri noi.

”Nu aş recomanda, dacă mă întrebaţi ca opinie personală, administraţiile locale să vină să construiască clădiri noi la aceste şcoli. Cu cât dai mai multe spaţii în folosinţă, cu atât vor veni mai mulţi copii. Vom ajunge la situaţii greu controlabile. Ca acea cu care astăzi ne confruntăm la Şcoala Gimnazială 195 din sectorul 3 unde sunt actualmente 2.600 de copii. (…) Soluţia nu ar fi să investim sume importante din bugetele administraţiilor publice locale în clădiri noi, ci de a regândi sistemul legislativ prin care se face accesul şi înscrierea copiilor. Aici ar trebui intervenit şi cred că ar fi mult mai puţin costisitor să o facem. Dacă există această categorie a şcolilor suprapopulate, există în oglindă şi o categorie a şcolilor care lucrează cu efective foarte mici. (…)

Prin urmare pentru o eficienţă economică superioară, pentru un randament şcolar mai bun ar trebui luată în considerare o reconfigurare a reţelei şcolare şi aceasta prin lege se face, în colaborare între autorităţile locale şi inspectoratul şcolar. Au existat numeroase exemple de comasări de unităţi, nu pentru că cineva vrea să desfiinţeze şcolile, ci pentru că există şcoli care sunt desfiinţate de competiţia de piaţă. An de an, pierd elevi şi la un moment dat nu vor mai avea elevi pe care să îi şcolarizeze. Şi atunci aceşti elevi, rămaşi în aceste şcoli, sunt preluaţi de alte şcoli puternice, şcoli bune care merg bine. Vor rămâne şi spaţii şcolare astfel disponibile încât să nu mai fie nevoie să se construiască clădiri noi sau cărora să li se dea o altă utilizare. Nu este firesc să bagi bani grei, milioane de euro de la bugetele locale, să construieşti clădiri când pe altele le ai aproape goale. Trebuie reorganizată, regândită reţeaua şcolară”, a declarat inspectorul general al ISMB.

Citește și: Inspectorul general al ISMB: Tot mai puţini profesori sunt dispuşi să devină directori de şcoli. Pleacă de la slaba salarizare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.