Hai #SUS! Educația schimbă vieți: O campanie în care elevii Liceului ”Voltaire” din Craiova scriu povestea unui om de succes

0
Foto: facebook.com/ Euroscola "Voltaire"

Elevii Liceului ”Voltaire” din Craiova au început o campanie de promovare a rolului educației, în care și-au propus să îi convingă pe cei din jur că ”educația schimbă vieți” și reprezintă ”pașaportul spre viitor”. Înscriși în concursul Euroscola, 22 de liceeni vor scrie povestea de succes a unei personalități, iar cel ales să fie imaginea campaniei este Radu Szekely, expert în educație la Comisia Europeană și fondator al Școlii Finlandeze din Sibiu. Alegerea nu este întâmplătoare, spune Adina Mitrică, unul dintre profesorii coordonatori ai echipei. Liceul din Craiova este unul în care se practică ”o învățare altfel”, cu lecții interdisciplinare și cu o anumită ”libertate” la ore în care nu depinzi neapărat de manual. ”Noi încercăm să arătăm fiecărui copil că este important, că este valoros”, spune profesoara. Pentru Radu Szekely, proiectul este o ”provocare” și, la început de campanie, are un mesaj pentru liceeni: ”Nu lăsați profesorii să vă predea, cereți-le să vă ajute să învățați împreună!”

Liceul ”Voltaire” va fi reprezentat de 22 de elevi din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a la Concursul național pentru liceeni EUROSCOLA, organizat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale.

Din august și până în octombrie, liceenii vor derula o campanie de informare și conștientizare a rolului educației și al practicării unei profesii, pornind de la povestea de succes a unei personalități, la finalul căreia pot fi câștigătorii unei zile la Strasbourg. Elevii vor vedea cum funcționează Parlamentul European, vor fi europarlamentari pentru o zi și vor propune și dezbate proiecte de lege.

Întâlniri la… înălțime

Până acum, liceenii de la ”Voltaire” au avut câteva ateliere, în care au creionat strategia de promovare, au ales numele campaniei – SUS (Stepping Up Skills) și au stabilit sloganul campaniei – ”Education: the passport to future”.

”SUS  nu este un nume ales întâmplător. Simbolul campaniei noastre este înaltul, zborul, cu tot ce presupune el. Ne-am propus ca întâlnirile noastre să fie cumva la înălțime…  Totul e proiectat pe o geometrie a verticalității, corelată, firește, cu ideea de creștere, de progres, de evoluție. De fapt, chiar asta vrem să demonstrăm: că prin educație crești, devii om mare. Om mare, cu o mie de sensuri”, explică Adina Mitrică, profesor de Limba și literatura română și consilier educativ la Liceul ”Voltaire” din Craiova.

Elevii au început deja amenajarea unui cabinet Euroscola, iar pe parcursul campaniei, în care fiecare are un rol bine stabilit, de la fotograf  la copywriter, cel care scrie povestea personalității alese, vor desfășura mai multe activități.

De pildă, ”Smart is great” va fi o sesiune de informare și de documentare la Biblioteca Județeană și la Casa de Cultură din Craiova. ”Ambasadorii educației” vor porni într-o aventură pe biciclete personalizate cu însemnele campaniei, vor distribui materiale informative, vor realiza interviuri stradale și vor face, în final, întâlniri cu focus-grupuri. Și, pentru că sunt ”Sus”, au programată chiar o sesiune foto la Aeroclub Craiova, și, nu în ultimul rând, vor participa la un atelier de artă teatrală și improvizație, susținut de o actriță de la Teatrul Național ”Marin Sorescu”. Atunci va fi pus în scenă un sketch al cărui scop este acela de a demonstra faptul că ”un individ poate avea de pierdut dacă lasă, de fiecare dată, pe ultimul loc respectul pentru învățătură”.

Liceul unde se învață ”altfel”

În paralel cu toate aceste activități, elevii vor scrie povestea lui Radu Szekely. Deja, pe pagina de Facebook dedicată campaniei, Euroscola ”Voltaire”, elevii au început să adauge crâmpeie din povestea de viață a acestuia, propunându-și să parcurgă traiectoria lui, de la 7 ani și până în prezent.

Profesoara Adina Mitrică explică alegerea lui Radu Szekely drept imagine a campaniei prin faptul că este ”un model”, un om care promovează un tip de învățare, bazat pe experiență, pe care îl practică, de altfel, și Liceul ”Voltaire”.

Înființat în urmă cu 4 ani de Universitatea din Craiova, liceul, unul de stat, ”s-a dorit a fi altfel”. Toate activitățile au loc, spune profesoara, ”în spiritul unei educații deschise, flexibile, capabile să se adapteze la nou și să răspundă cerințelor societății”:

”Pornind de la ideea că orice elev trebuie să fie capabil să livreze un conținut, am fost atenți mai mult la metodele adaptate, personalizate și mai puțin la strategiile consacrate care nu au întotdeauna rezultatele dorite. Altfel spus, ne-am permis o mai mare libertate la ore, nefiind legați în mod obligatoriu de manual sau de vreun material impus, pentru că obiectivul nostru a fost să consolidăm noțiuni care să dea naștere unor competențe. Și cum am verificat asta? La finalul unei etape, fie că vorbim de o zi, de o săptămână, în sfârșit, de o unitate variabilă de timp, a trebuit să ne asigurăm că elevul și-a însușit cunoștințele pe care noi le-am transmis insistând pe partea aplicativă de câte ori a fost posibil. Și am făcut să fie posibil, de cele mai multe ori.”

Adina Mitrică aplică acest tip de învățare experiențială și la orele de română, unde desfășoară periodic activități interdisciplinare. ”Dacă vreau să vorbesc despre ”Lacustra” lui Bacovia, de pildă, gândesc un scenariu din care să facă parte și profesorul de chimie sau de biologie – de ce nu ? – pentru că subiectul s-ar putea ușor extinde în sfera științelor, dacă e să analizăm efectele dezagregării materiei sau a infiltrării apei în țesuturi. E un exemplu, firește, dar pentru elevi o astfel de abordare este nu numai agreabilă, dar și ușor de reținut.”

De altfel, aceste demersuri din timpul orelor obișnuite de curs au loc și în cadrul unor evenimente numite generic ”Zilele Ariei Curriculare”. Așa se face că, pentru Limbă și Comunicare, au fost invitați bloggeri, scriitori sau profesori universitari, pe când la Științe s-a derulat o sesiune interactivă, moderată de un muzeograf care a ridicat problema încălzirii globale. În schimb, la Aria ”Om și societate”, s-a făcut o simulare de luptă în care doi reprezentanți ai Muzeului de Istorie erau îmbrăcați în daci și romani. ”Prin aceste acțiuni, am căutat să îmbogățim experiențele elevilor, să îi determinăm să atașeze aspectele teoretice învățate de ceva concret, palpabil, pentru că interesul nostru este să își dezvolte creativitatea și gândirea critică, elemente esențiale pentru viitorul lor”, precizează profesoara.

O școală în care nu există catedra ca o barieră

Rezultatele obținute de elevi, pe acest tip de învățământ ”altfel”, sunt foarte bune, adaugă Adina Mitrică, pentru că, în esență, ceea ce se urmărește este ”performanța, dar printr-o deschidere față de copii, de nevoile lor”.

”Vrem să valorificăm potențialul – și nu la comun, la nivelul grupului, al clasei, ci la nivelul fiecărui copil. Există, de altfel, un program tip școala după școală, care nu presupune niciun efort financiar din partea familiei, ce dă posibilitatea elevilor să aleagă ceea ce îi interesează, dintr-o listă cu multe opțiuni, care au în vedere atât activitățile de atingere a performanței (pregătirea pentru concursuri și olimpiade), cât și sesiuni remediale, pentru cei care vor să recupereze materia. De asemenea, în funcție de înclinații, elevii pot opta pentru ateliere de dezbateri, scriere creativă, teatru, dar și pentru clubul de fotografie și artă vizuală, trupa de majorete, activități sportive sau pregătire pentru atestatele DELF și Cambridge.”

”Noi încercăm să arătăm fiecărui copil că este important, că este valoros”, explică profesoara. ”Poate nu este bun la matematică, dar desenează excepțional. Poate că, dimpotrivă, nu scoate cele mai bune rezultate la proba de rezistență la educație fizică, dar cunoaște toată istoria românilor. Și încă ceva: la Liceul Voltaire nu există catedra ca o barieră, ca o delimitare năucitoare între spațiul profesorului, această autoritate suverană și spațiul copiilor, nevoiți să facă ceea ce li se zice că trebuie făcut, că este bine. Nu, fundamentul comunicării în școala noastră este colaborarea, cooperarea! Și cel mai frumos e atunci când îmi dau seama că învăț  zilnic ceva de la elevii mei, cum, de altfel, și ei învață de la mine. E un schimb corect, până la urmă”, declară profesoara de Limba română.

Provocarea unei povești scrise de elevi

În ceea ce privește povestea lui Radu Szekely, Adina Mitrică spune că ”sunt lucruri din existența” acestuia, pe care elevii le vor prezenta în timp, pe măsură ce se derulează campania: ”A fost povestea copilului de 7 ani, urmează cea de la 9-10 ani, adică momentul în care a decis să se facă profesor. Vor urma anii adolescenței, apoi ai studenției și ne vom apropia, ușor-ușor, de prezent. O personalitate se construiește, nu există într-o formă predefinită. Ei bine, asta vrem să dovedim: că nu ajungi #SUS fiindcă a fost scris în stele, ci fiindcă ai contribuit, ai lucrat la asta. Acesta este mesajul nostru, că oricine poate ajunge oriunde își dorește, dacă înțelege rolul educației în viața sa. E o încântare să constat că acești copii din echipă, dar și ceilalți, din familia lărgită Voltaire, se identifică de multe ori cu el, sunt receptivi la povestea lui, poate și pentru că, în multe privințe, merg pe același sistem de gândire.”

În momentul în care i s-a făcut propunerea de a fi imaginea unei campanii, Radu Szekely s-a gândit bine înainte de a lua o decizie, fiind ”oarecum surprins, copleșit”: ”Nu neapărat de faptul că cineva vrea să îmi scrie povestea, asta mi s-a mai cerut, mai ales în Finlanda, ca imigrant care s-a integrat perfect în societate, dar am refuzat până acum. Ce m-a emoționat a fost faptul că un grup de tineri mă consideră un exemplu, deși eu însumi mă consider încă tânăr și cu multe încă de învățat.

Este o provocare, pentru că mă obligă să mă descopăr pe mine dintr-o perspectivă exterioară. Adică mă obligă să merg înapoi în timp și să văd ce anume a avut un impact asupra mea ca om și ca profesionist, de ce am făcut alegerile pe care le-am făcut, ce modele am avut în viață, ce piedici am întâlnit și ce soluții mi-a oferit educația. Dar pe lângă a fi o provocare, consider invitația și un mare privilegiu și o datorie, pentru că poate reușesc să inspir pe cineva să se dedice educației proprii și a altora, poate reușesc să transmit mesajul că a învăța chiar merită și că vechiul dicton ”ai carte, ai parte” e încă de actualitate. Cu avertismentul că ”a avea parte” e ceva foarte subiectiv, satisfacțiile nu sunt neapărat financiare, cum pare să fie definit azi conceptul.”

Săptămâna viitoare, elevii vor avea o primă întâlnire cu fostul consilier: ”Îmi doresc cel puțin să-i cunosc, să le strâng mâna fiecăruia, să le mulțumesc că m-au ales ca model, dar mai ales vreau să-i întreb, pe fiecare în parte, de ce m-au ales. Poate așa mai învăț și alte lucruri despre mine. Campania este în mâinile lor, deci și implicarea mea. Până acum am fost foarte plăcut impresionat de felul în care au reușit să identifice în trecutul meu, în narativul personal, elemente pe care să le poată folosi în campanie, creând deja o simbolistică pe care o găsesc foarte interesantă, pentru că, într-adevăr, mă definește. Aștept cu nerăbdare să văd ce va urma.”

Mesaj pentru liceeni 

La început de campanie, Radu Szekely are un mesaj pentru elevii de liceu, unul ”mai puțin convențional, care nu place tuturor”. ”Nu lăsați profesorii să vă predea, cereți-le să vă ajute să învățați împreună”, spune Radu Szekely. ”Din primele zile de liceu începe o călătorie comună care leagă elevii de profesorii lor. Dacă învățați împreună, faceți progrese grozave. Nu vă uitați la profesor ca la un inamic, el nu este un magister care să vă sperie, ci un partener, un ghid în învățarea voastră. Nu ezitați să-i cereți ajutorul, să-i cereți să vă arate drumul. Eu cele mai multe lucruri le-am învățat împreună cu profesorii din gimnaziu și din liceu cu care am vorbit, nu doar i-am ascultat.

Cred că din lipsa acestei colaborări, din teama noastră de tineri liceeni de a vorbi și de a cere ajutor, apare cea mai mare falie la nivel de sistem de educație, pe măsură ce copiii cresc: nevoia tânărului de a fi ghidat este mare, dar parcă și mai mare este nevoia culturală de a fi independent, de a arăta că te descurci și fără altcineva. Liceul este, de fapt, perioada în care iei cele mai importante decizii pentru viitorul tău și atunci chiar ai nevoie să înveți de la cei care sunt chemați să te ajute. Deci nu ezitați să cereți acest ajutor, să vorbiți cu profesorii voștri, să le spuneți ce vreți să învățați, de ce nu puteți învăța, de ce aveți nevoie pentru a vă construi propria educație. Nu cred că vreun profesor adevărat va refuza vreodată să-și îndeplinească menirea de îndrumător în viață, dacă i-o cereți.”

Despre cum schimbă Educația vieți – mesajul pe care este construită campania din concursul Euroscola, Radu Szekely consideră că, pe de o parte, ”educația ne poate, într-adevăr, da șansa să depășim o condiție socială, să ne afirmăm ca persoană, să obținem un loc de muncă dorit, să avem un salariu mare”.

Pe de altă parte, ”dacă vorbim de Educație cu E mare, trebuie să înțelegem că nu este un bun de consum, ceva pe care să îl putem cumpăra la un moment dat și să îl consumăm pentru a obține un loc de muncă sau un salariu mare, după care am terminat cu ea”.

”Educația este ceva ce se clădește pe durata întregii vieți și ne schimbă parcursul mereu. Fiecare lucru pe care îl învățăm ne schimbă într-un fel. E important să învățăm din experiențe, din greșeli și din eșecuri, pentru că acelea ne schimbă, în principal, viața. Dar educația pentru erudiție, pentru o cultură vastă, pentru dezvoltare personală continuă este ceva ce se face coordonat, continuu și reprezintă un ideal de neatins, pentru că nu atingem niciodată nivelul complet de educație. Deci va fi greu să ne motivăm, va fi epuizant și, uneori, va părea inutil, dar, din când în când, apare acel viraj în viață când îți dai seama că fără educație nu ai fi putut să iei curba și ai fi intrat în zid. Personal, am avut asemenea viraje, când m-am bucurat că învățasem ceva, dar și când mi-am spus damn, ce bine era dacă…”.

Ce spun elevii care desfășoară campania

Andrei Roșu: ”Îmi place tot ceea ce presupune aventură și asumarea riscurilor și cred că, într-o oarecare măsură, asta înseamnă și educația. Mereu afli lucruri noi. Pentru mine este important să fiu parte a proiectului ce se va derula în cadrul Concursului național EUROSCOLA, ediția a XII-a (2019-2020), pentru că este o experiență din care pot învață multe lucruri interesante, legate de beneficiile educației pe termen lung.”

Zenaida-Marina Firoiu: ”Pentru mine este important să fiu parte a proiectului ce se va derula în cadrul Concursului național EUROSCOLA, editia a XII-a (2019-2020), pentru că am oportunitatea de a afla lucruri interesante și, în același timp, revelatorii despre oameni de succes, lucruri care mă vor ajuta, cu siguranță, în cariera mea viitoare. Dacă educația implică mecanisme complexe menite să propulseze individul în vârful piramidei sociale, atunci nu e nicio urmă de îndoială că ea chiar are puterea de a schimba lumea!”

Foto: facebook.com/ Euroscola „Voltaire”

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.