Drumul unei campioane mondiale. Cum a cucerit Mihaela Florea aurul la ”Microsoft” și ce planuri are după terminarea liceului

0
Foto: facebook.com/ Mihaela Florea

Mihaela Florea este eleva din Brăila care, vara aceasta, și-a trecut în palmares o mare performanță. A obținut medalia de aur la Microsoft Office Specialist World Championship 2019, devenind astfel campioană mondială. Un rezultat care a surprins-o, mărturisește Mihaela, fiind o competiție dificilă, cu participanți foarte bine pregătiți. Pentru a ajunge la o asemenea reușită, Mihaela a muncit mult: ”Ajunsesem, la un moment dat, să mă culc la 10 noaptea după ce îmi terminam temele pentru școală, să mă scol la 1 dimineață să lucrez pentru campionat sau pentru olimpiadă, până pe la 3, și să mă culc la loc până la 6”. Mihaela a absolvit Colegiul Naţional ”Gh. M. Murgoci” și, din toamnă, va pleca să studieze în străinătate. A ales să meargă afară pentru că ”învățământul superior din străinătate este mult mai practic”. Cât privește școala românească, Mihaela privește în urmă critic și spune că ar fi multe de schimbat: de la programa încărcată și numărul mare de materii până la goana după note și lipsa unei învățări logice.

Într-un interviu acordat SparkNews.ro, Mihaela Florea (foto) povestește despre experiența de la New York, unde s-a desfășurat Campionatul Mondial Microsoft Office Specialist 2019. ”Sunt mândră că am făcut numele țării mai auzit în mod pozitiv și mai respectat”, spune campioana mondială.

Absolventă de liceu și olimpică, Mihaela ne vorbește, în interviu, despre concurs și pasiunea ei pentru Office, despre minusurile învățământului românesc, dar și despre planuri. Mihaela vrea să îi ajute pe elevii interesați să participe la Olimpiada Naţională de Tehnologia Informaţiei în condițiile în care nu există un manual pentru această competiție, comparativ cu alte olimpiade, și lucrează, în acest sens, la un proiect.

SparkNews.ro: Ești campioană mondială. Ai câștigat medalia de aur la Microsoft Office Specialist World Championship 2019, categoria ”Excel 2016”. Cum a fost concursul?

Mihaela Florea: Concursul a fost destul de dificil, fiind Excel. Am avut de reprodus un document conform cerințelor lor și am întâmpinat diagrame cu care nu mai lucrasem înainte, dar îmi plac provocările și totul a fost foarte interesant. Atmosfera competiției, în general, mi s-a părut extraordinară și am cunoscut persoane de diferite culturi, la fel de pasionate de Office ca mine.

Foto: facebook.com/ Certipro Romania

Te așteptai la medalia de aur? Ai participat și anul trecut la această competiție și ai ocupat locul 4, la o altă categorie.

Nu mă așteptam la niciun premiu, mai ales la medalia de aur, deoarece standardul competiției este unul foarte înalt și toți participanții sunt foarte bine pregătiți, iar premiile sunt în general câștigate de mulți participanți din țările asiatice. De asemenea, concursul mi s-a părut mult mai greu decât cel de anul trecut la Word. Nu primim punctaje sau bareme ca să ne dăm seama cam cât de bine ne-am descurcat așa că a fost o mare surpriză pentru mine când mi-am auzit numele strigat în sală.

Foto: facebook.com/ Certipro Romania

Ce înseamnă pentru tine această performanță? Într-o declarație spuneai că vei trece acest rezultat în CV.

Bineînțeles că atât participarea, cât și premiul la un astfel de concurs ajută foarte mult la CV. Însă, dincolo de cupă, medalie și diplomă, contează foarte mult ceea ce știi pentru angajare, iar această competiție m-a ajutat, de-a lungul anilor, să îmi îmbunătățesc foarte mult atât abilitatea de a lucra în aplicațiile Office, dar și lucruri precum răbdarea, atenția la detalii, încadrarea în timp și munca sub presiune. De asemenea, la nivel personal această performanță mi-a întărit încrederea în mine și mi-a demonstrat că într-adevăr poți face orice dacă vrei cu adevărat și muncești pentru asta.

Ai cucerit America!, a titrat presa locală. Așa este?

Am fost surprinsă și flatată să citesc acest titlu în ziarul local. Pot spune că la această competiție au fost prezenți elevi, profesori, angajați importanți de la Microsoft, Adobe și Certiport, oameni din toate colțurile lumii și sunt mândră că am făcut numele țării mai auzit în mod pozitiv și mai respectat. Să vizitez New York-ul a fost un vis devenit realitate și nu voi uita niciodată această oportunitate.

Foto: facebook.com/ Certipro Romania

Pasiune și multe ore de muncă…

Pentru a atinge o asemenea performanță, bănuiesc că ai muncit mult. Ai fost susținută și de profesorul tău din liceu. Te-ai simțit încurajată pentru a merge pe acest ”drum Microsoft”? Te-ai lovit și de piedici?

Da, au fost, într-adevăr, foarte multe ore de muncă, însă nu pot spune că a fost un efort sau ceva ce am făcut din obligație. A fost pură pasiune. Nu aș fi putut ajunge până aici fără susținerea primită din partea profesorului, precum și din partea părinților care mi-au respectat și încurajat pasiunea. Din păcate, deși aproape toate joburile cer măcar cunoștințe medii de Office, Tehnologia Informației, ca materie, nu este considerată foarte importantă, iar cea mai mare „piedică” a fost probabil timpul. Ajunsesem, la un moment dat, să mă culc la 10 noaptea după ce îmi terminam temele pentru școală, să mă scol la 1 dimineață să lucrez pentru campionat sau pentru olimpiada până pe la 3 și să mă culc la loc până la 6.

Un efort uriaș… Dar de unde această pasiune a ta pentru Office? Ești și olimpică, în liceu ai obținut de trei ori premiul I la Olimpiada Naţională de Tehnologia Informaţiei.

Mereu mi-a plăcut să lucrez în aplicațiile Office, să descopăr setări și opțiuni pe care nu le știam înainte, iar, începând cu clasa a IX-a, Olimpiada de Tehnologia Informației mi-a oferit posibilitatea să mă dezvolt și mai mult în acest domeniu. Subiectele de la această olimpiadă sunt foarte interesante și speciale întrucât sunt construite sub formă de proiect pe baza unei teme alese în fiecare an. Este totul foarte practic, lucru rar pentru România, ceea ce face toată experiența olimpiadei și a pregătirii pentru aceasta mult mai distractivă și mult mai diferită față de ceea ce se face de obicei la școală.

Ai participat și la alte olimpiade? 

În gimnaziu, am participat de trei ori la Olimpiada de Educație Tehnologică, iar în clasa a VII-a am obținut locul III. Deși este cu totul altă materie, experiențele de la această olimpiadă m-au motivat să particip și să mă dedic Olimpiadei de Tehnologia Informației mai târziu, deci într-un fel au fost punctul de plecare.

Despre examene, programă și goana după note

Ai terminat clasa a XII-a. Cum a fost în liceu? O impresie, la final de școală.

Liceul a fost o etapă a vieții cu bune și cu rele, dar care, cu siguranță, o să îmi lipsească și mi se pare că a trecut foarte repede. Nu îmi vine să cred că, la toamnă, nu mă voi mai întoarce în băncile școlii unde am petrecut ultimii 8 ani. Cu siguranță îmi va fi dor de colegi, de profesori și de atmosfera de liceu, cu mult mai puține responsabilități decât ce va urma. Deși informațiile teoretice memorate se uită, liceul te pregătește pentru viață în alte moduri, cultivându-ți disciplina, răbdarea, ambiția etc.

Dar, în general, cum vezi școala românească?

Sistemul de învățământ românesc este într-o permanentă schimbare, însă sper să fie o schimbare în bine. Spre exemplu, comparând subiectele de Bacalaureat de la Limba română din ultimii ani, atât de la proba scrisă, cât și de la cea orală, cu cele de acum 5 sau 10 ani, se remarcă faptul că acum se acordă o importanță din ce în ce mai mare înțelegerii unui text nonliterar și exprimării opiniei cu privire la aspecte din viața reală, ceea ce indică o oarecare evoluție. Cu toate acestea, încă trebuie să învățăm pe de rost peste douăzeci de comentarii ale unor opere dintre care niciuna nu este măcar contemporană.

De asemenea, consider că, în prezent, accentul se pune foarte mult pe schimbarea examenelor, atât de Bacalaureat, cât și de Evaluare Națională. Însă, nu are niciun rost să schimbăm examenele dacă nu schimbăm materia de la clasă înainte, iar programele sunt, după părerea mea, într-un cuvânt, îmbâcsite. Din păcate, accentul cade în continuare tot pe teorie și pe tocit, în loc de învățare logică, rațională, și pe aplicarea cunoștințelor în viața reală.

Cu toate acestea, școala te învață, indirect, foarte multe lucruri utile pentru viitor cum ar fi munca, perseverența, exprimarea opiniei, respectul etc și, de-a lungul anilor de școală, am cunoscut foarte mulți profesori deosebiți, deschiși la minte și dornici de schimbare. Prin urmare, sper ca pe viitor lucrurile să se îmbunătățească.

Ar mai fi și altceva ce ar trebui schimbat, în opinia ta?

Așa cum proverbul spune ”dacă alergi după doi iepuri, nu prinzi niciunul”, cred că, dacă ”înveți” 18 materii diferite în același timp, nu ai cum să știi niciuna cum trebuie. Astfel, consider că elevii ar trebui să aibă, cel puțin la liceu, mai multă libertate în alegerea materiilor de studiu.

De asemenea, încă din clasa a V-a, dacă nu chiar mai devreme, li se induce copiilor ideea că a lua note bune este cel mai important lucru. Însă, prioritatea nu ar trebui să mai fie goana după note bune, cum este în prezent, în special, la gimnaziu, ci acumularea unor cunoștințe pentru viitor.

Învățarea mai logică, mai aplicată și mai practică nu numai că ar fi mai plăcută în rândul elevilor, dar și mai utilă pentru viața reală și pentru viitorul serviciu întrucât elevii ar fi capabili să facă legături între domeniile studiate, în loc să rețină pe de rost pagini dintr-un manual vechi pentru o notă care nu va mai fi relevantă peste câțiva ani.

Atitudinea unor profesori, de asemenea, îndepărtează elevii de materiile respective. Între elev și profesor ar trebui să existe o relație într-adevăr de respect, dar de respect reciproc și de colaborare.

Foto: educationblog.microsoft.com

După liceu, la facultate în străinătate

Vei studia în străinătate din această toamnă. Unde și ce?

Voi studia Computer Science la University of Southampton în Anglia.

De ce ai ales să urmezi facultatea afară? Ce avantaje ai văzut în învățământul superior din străinătate?

Am ales să studiez în străinătate pentru că vreau să încerc ceva nou și să mă dezvolt ca persoană. Învățământul superior din străinătate este mult mai practic, accentul fiind pus pe a te pregăti pentru un loc de muncă imediat după absolvire. Programa se schimbă des, actualizându-se în funcție de piața muncii, suntem notați și pe lucru în echipă, proiecte etc. și avem destul de multă flexibilitate în privința alegerii cursurilor pe care vrem să le urmăm, în special începând din anul II.

Te vei întoarce în țară după studii?

Multe se pot schimba în patru ani, atât în Anglia, cât și în România, așa că nu pot spune nimic sigur de acum. În principiu, depinde de ce loc de muncă sau ce oportunități voi găsi după terminarea studiilor și de ce experiență am acumulat pe parcursul facultății.

Un proiect pentru elevii din țară

Citeam că vrei să îi ajuți pe elevii care vor să participe la Olimpiada Naţională de Tehnologia Informaţiei. Cum vei face acest lucru? Ai un proiect anume?

Comparativ cu alte olimpiade, pentru aceasta nu există efectiv un manual, însă, de-a lungul anilor, am rezolvat toate subiectele existente până în acest moment și am descoperit o multitudine de resurse foarte utile pe care aș fi vrut să le am când am început pregătirea în clasa a IX-a, totul fiind foarte confuz la început. Așa că am pus pe un drive toate aceste resurse organizate clar, pe capitole și pe clase, astfel încât elevilor care sunt interesați să participe la această competiție să le fie mai ușor să se pregătească.

Acum lucrez la un site pe care l-am început pentru atestatul de informatică și pe care vreau să îl perfecționez astfel încât nu doar să includă resursele mele, dar utilizatorii site-ului, viitorii olimpici, să poată încarcă documente și să poată contribui la un fel de „manualul digital de tic”. Pe viitor, voi încerca să promovez cât de mult pot olimpiada și să încurajez elevii să participe.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.