Curs de dezvoltare personală pentru liceeni, platformă de cursuri online și ore de nutriție în școală, proiecte propuse de locuitori la Cluj-Napoca

0
Foto: Eva Crișan/ bugetareparticipativa.ro

Realizarea unei platforme de educație online unde profesorii pot încărca lecții pentru elevi și studenți, un curs de dezvoltare personală, dedicat liceenilor și structurat pe programa de Bacalaureat, sau o platformă online unde cadrele didactice pot beneficia de cursuri de formare, astfel încât orele de la clasă să fie ”diferite” și să meargă dincolo de programa școlară, sunt câteva idei pe care clujenii și le doresc implementate în orașul lor și pentru care au depus proiecte de bugetare participativă.

Clujenii au propus pe site-ul dedicat procesului bugetării participative, lansat de Primăria Cluj-Napoca pentru acest an, proiecte și idei ce ar putea fi aplicate în orașul lor. În total, scrie Mediafax, au fost depuse 199 de proiecte, termenul-limită de înscriere a acestora expirând duminică, 11 august.

”Bugetarea participativă este un proces derulat de Primăria Cluj-Napoca, prin care ideile şi iniţiativele comunităţii clujene se manifestă şi se transformă în realitate. Este un proces deschis, incluziv şi transparent prin care membrii comunităţii se implică direct în formularea deciziilor privind priorităţile de cheltuire a banilor din bugetul local”, se arată pe site-ul bugetării participative.

Conform sursei citate, s-au depus proiecte pentru șase categorii – Alei, trotuare și zone pietonale, Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației, Spații verzi și locuri de joacă, Amenajare spații publice (mobilier urban, iluminat public), Infrastructură educațională și culturală și Orașul digital, urmând să fie implementate anul viitor, în final, 15 proiecte, fiecare cu o sumă maximă de 150.000 de euro.

Potrivit calendarului municipalității, în perioada 12 august – 22 septembrie va avea loc evaluarea proiectelor, din 23 septembrie până în 20 octombrie va avea loc prima etapă a votului în care clujenii pot alege în total 30 de proiecte din domeniile prezentate, după care va urma, până în 17 noiembrie, a doua etapă de vot, urmând să rămână, în final, 15 proiecte.

În 25 noiembrie vor fi afișate rezultatele finale, în baza unei ierarhizări în funcție de voturi, după care se va trece la implementarea și finanțarea lor începând cu anul 2020.

Ce au propus clujenii în domeniul educațional/digital. Câteva proiecte

Platformă cursuri online, resurse pentru învățare – proiect propus de Bogdan Goada

Realizarea unei platforme pentru educatie online, unde profesorii pot sa incarce lectii (video, text), iar elevii si studentii sa aiba acces la acele lectii. Exista foarte multe exemple in limba engleza de astfel de platforme (atat cu acces gratuit, cat si cu acces platit), dar cursurile in limba romana sau subtitrate in romana sunt aproape inexistente. Mentionez ca in cadrul acestui proiect se va realiza doar platforma, nu si continutul (cursurile). Acestea vor veni ulterior prin contributie individuala si voluntara a fiecarui profesor in parte. In paralel, se poate realiza ulterior si un program centralizat de realizare de continut/cursuri.

De ce ar trebui sprijinit/implementat proiectul: Pentru a ajuta elevii/studentii (eventual si profesorii debutanti) sa aiba acces simplu si rapid la lectii si cursuri explicate de cei mai buni profesori din Romania. 

Scenariu: Copilul nu a inteles lectia predata astazi la scoala (biologie, chimie, fizica, matematica, etc). Parintii/bunicii nu au capacitatea de a-l ajuta (nu pot, nu stiu, lucreaza doua joburi pentru a-l intretine) si nici nu au resursele financiare sa-si trimita copilul la meditatii. Raspunsul poate sa vina de pe noua platforma, unde un profesor (sau chiar mai multi) au incarcat deja un video (sau chiar mai multe) cu acea lectie (exemplu: Teorema lui Pitagora). Astfel, copilul are o sansa in plus sa inteleaga acel concept prezentat in lectie.

Profesorii si chiar institutiile vor dori sa ajute cat mai multi elevi (argumentul altruist) si vor realiza lectii pe aceasta platforma. De asemenea, profesorii/institutiile vor dori sa-si etaleze cunostintele si abilitatile de predare (argumentul egocentric) si vor contribui.”

Curs de dezvoltare personală liceeni, structurat pe programa de Bacalaureat – proiect propus de Eva Crișan

Cursul este conceput pe baza programei de bacalaureat la Limba si Literatura Romana si are la baza tehnici de teatru, metode psihodramatice si strategii de stimulare cognitiva-atentie, memorie, gandire in imagini, perceptie si limbaj.

De ce ar trebui sprijinit/implementat proiectul: Structurat pe baza programei de bacalaureat, cursul oferă posibilitatea asimilarii informației pentru examen într-un mod liber, spontan și creativ, eliberat de rigurozitatea academică. Motivul conceperii acestui curs este distanța dintre standardele academice înalte pretinse de sistemul actual de învățământ și lipsa, în realitate, a unei metode de predare personal relevante pentru elev. Valoarea inestimabilă a literaturii și dramaturgiei românești este transmisă liceanului într-un mod semnificativ pentru acesta și cu aplicabilitate direct în viața sa cotidiană. Programul permite o abordare a tuturor temelor analizate care constituie subiecte notate la bacalaureat, dintr-o perspectivă în care sunt implicate direct resursele liceanului, creativitatea, spontaneitatea, înțelegerea situațiilor literare, cu repercursiuni asupra vieții de zi, prin similaritatea lor conceptuală. Cursul are ca obiectiv dezvoltarea unei gândirii vii, generatoare de energie creatoare.”

Platformă online de resurse. Institut pentru pregătirea cadrelor didactice – proiect propus de Georgescu Iulia

”În prezent, majoritatea factorilor implicati – elevi, dascali, parinti – sunt de parere ca educatia pentru noua generatie trebuie sa se faca diferit, folosind metode noi si inovatoare, care sa includa si tehnologia. Avand in vedere modul in care este construita curricula scolara, dascalilor le ramane sa dea singuri dovada de inventivitate, sa caute in permanenta resurse online (de multe ori disponibile in alta limba decat cea materna) pentru a preda diferite materii. Dorim sa facem cunoscut educatorilor si invatatorilor conceptul de „pedagogie deliberativa”, care inseamna folosirea unor metode interactive de lucru la clasa, cu elevii, incepand chiar de la varste fragede (5-7ani), indiferent de materia predata sau de tema pusa in discutie. Aceasta metoda aduce foarte multe beneficii pentru elevii implicati, ei nu raman simpli „recipienti” de informatie, ci se implica intr-un dialog structurat, invata notiuni noi, dezvolta abilitati de comunicare, empatie, argumentare, etc. Temele de discutie sunt atent alese, astfel incat sa reflecte realitatea de zi cu zi a copiilor de gradinita si scoala primara si sa contribuie la dezvoltarea socio-emotionala a acestora, de exemplu: cum sa te simti in siguranra, bullying, cum sa iti ceri iertare, cum sa iti faci prieteni noi , etc.

De ce ar trebui sprijinit/implementat proiectul: Educatorii si invatatorii au nevoie de acces la metode invatare moderne, atractive pentru elevii cu care lucreaza, care sa includa si tehnologia. Prin intermediul platformei pe care dorim sa o dezvoltam, vom oferi cursuri de formare pentru cadrele didactice, astfel incat orele de la clasa sa fie diferite, sa mearga dincolo de programa scolara, sa ii puna in prim pe plan pe elevi si sa le dea posibilitatea sa dezvolte noi abilitati pe durata procesului de invatare. Beneficiile se vad si se contruiesc pe termen lung: educatorii si invatatorii incep sa lucreze mai mult online si dezvolta capacitatea de a utiliza resurse educationale variate, incep sa introduca putin cate putin metodele de invatare interactiva si in randul elevilor, iar acestia din urma se simt parte a procesului de invatare (in loc de ceva ce le este pre(dat), ei au acces la ceva ce au construit impreuna, ca resursa educationala.”

Ore de nutriție în clase gimnaziale – proiect propus de Bianca Dedu

”Samsara Foodhouse își propune realizarea unor ore de nutriție în cadrul claselor gimnaziale ale Colegiilor și școlilor aflate în zona centrală a orașului Cluj-Napoca. Prin intermediul acestor ore, elevii claselor V-VIII vor participa la ore de nutriție susținute de nutriționiști specialiști care vor informa elevii cu privire la însemnătatea unui stil de viață sănătos și echilibrat. Orele de nutriție vor fi susținute cu materiale informative, cu jocuri interactive și cu discuții deschise prin care elevii vor putea asimila și înțelege cu ușurință concepte de nutriție și sănătate psihică și fizică.

De ce ar trebui sprijinit/implementat proiectul: Considerăm că aceste ore de nutriție susținute adecvat de către un specialist pot aduce un plus în experiența elevului și în formarea sa ca adult. O înțelegere de ansamblu a unui stil de viață sănătos și echilibrat poate îmbunătăți calitatea vieții, lucru care se resimte atât psihic cât și fizic. Credem că în intervalul de vârstă 10 – 14 ani copilul are o mare capacitate de înțelegere și curiozitate, fiind un interval esențial în formarea de opinii și principii.”


Ai carte, ai parte… de transport public gratuit – un proiect propus de Victor Miron

”Prin proiectul „Ai carte, ai parte… de transport public gratuit” propunem ca toți cetățenii care circulă cu mijloacele de transport în comun în municipiul Cluj-Napoca și zona metropolitană să beneficieze de gratuitate la călătorii dacă citesc o carte în autobuz, troleibuz sau tramvai, în zilele de vineri, sâmbătă și duminică pe tot parcursul anului 2020.

Conceptul a fost recomandat inițial de Victor Miron, inițiatorul Campaniei Cărțile pe Față, în 2014 și implementat, pilot, în Cluj-Napoca în 2015. A fost reluat, ulterior, în cadrul a patru noi campanii locale. De asemenea, a fost replicat în Timișoara, Caransebeș și într-un oraș din Polonia, fiind apreciat atât la nivel național cât și internațional.

Proiectul este, în prezent, validat și îmbunătățit și prin urmare, venim cu propunerea ca acesta să devină o facilitate locală permanentă, respectiv un model de bună practică, cu potențial de scalare și replicare la nivel național și internațional.

Mai jos, propunem câteva opțiuni de implementare, de considerat și discutat în cadrul procesului de Bugetare participativă: Gratuitatea se aplică în timpul weekendului – vineri, sâmbătă și duminică; în Municipiul Cluj – Napoca și/sau zona metropolitană; pe toată durata zilei și numai călătorilor care citesc o carte tipărită (nu și ebook sau audiobook); de ce? pentru că, dacă vezi pe cineva cu o carte tiparită, e evident că aceea persoană citește, pe cand pe dispozitive pot exista dubii dacă oamenii citesc sau fac alt ceva – se joacă sau doar navighează pe internet; vrem să cultivăm comportamentul și apetitul de cititor și credem în puterea exemplului; când vedem pe altcineva citind o carte fizică ni se activează „neuronii oglindă” și astfel devenim și noi dornici să citim – detalii in Anexa 1. pe baza scanării unui cod / card de cititor (soluții digitale – reducem costurile dar și strângem informații despre câți călători beneficiază de facilitate).

De ce ar trebui sprijinit/implementat proiectul: Proiectul încurajează utilizarea transportului public în comun; Subliniază importanța lecturii, a educației în general; dar și importanța studenților pentru dezvoltarea orașului; aceștia pot călătorii în toate zonele orașului nu doar pe liniile pe care au gratuitate; Contribuie la direcțiile strategice cheie asumate prin Strategia de dezvoltare a municipiului Cluj – Napoca în intervalul 2014-2020: “Inovație, Universitate, Participare.”

Anul 2019 este declarat de Președinție Anul Cărții în România iar Clujul își poate consolida statutul de promotor al lecturii la nivelul țării. Clujul își poate evidenția preocuparea pentru cultură și dorința de a încuraja inițiative care promovează cultura și lectura, încă din 2020. Cititul devine un aspect de status quo și de branding – Oras Smart.”

Citește și: Mini-biblioteci în aer liber. Căsuțe cu cărți, amenajate într-un parc din Cluj-Napoca pentru iubitorii de lectură

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here