Amânarea începerii anului școlar. Consiliul Național al Elevilor, mesaj pentru colegi: ”Acum nu îți dai seama, însă ești doar un pion în jocul de putere al unora”

0

O decizie privind amânarea începerii anului școlar este așteptată luni de la Ministerul Educației, unde a fost convocată ședința Comisiei de Dialog Social. Federația Elevilor din România, Consiliul Național al Elevilor și președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar s-au pronunțat deja împotriva prelungirii vacanței de vară cu o săptămână. Într-un mesaj postat pe Facebook, reprezentanții Consiliului Național al Elevilor (CNE) le transmit colegilor lor că au ajuns ”doar un pion în jocul de putere al unora”.

”Drag elev pentru care luptăm,

Acum te gândești cu entuziasm la câte lucruri vei putea face cu încă o săptămână de vacanță și ne condamni că nu susținem această modificare, apărută peste noapte. Vei spune că noi nu suntem reprezentanții tăi, că nu susținem interesul elevilor de a avea mai multe zile de vacanță.

Acum nu îți dai seama, însă ești doar un pion în jocul de putere al unora: interesul lor, al celor care îți spun că, din cauza noastră, nu vei mai putea merge la mare, este să facă profit și nimic mai mult.

Acum este momentul să realizezi că dacă școala începe mai târziu, înseamnă că se va termina mai târziu. În zilele toride de iunie când nu te vei mai putea concentra să înveți din cauza disconfortului termic, în zilele în care îți vei risca reușita la examenul de Bacalaureat, fiindcă nu te-ai putut concentra, căci sălile de examen nu sunt dotate cu aer condiționat, ei nu vor fi acolo să îți spună cât de bine e la mare”, este mesajul Consiliului Național al Elevilor, postat pe rețeaua de socializare.

Consiliul Național al Elevilor a reacționat după solicitarea premierului de amânare a începerii anului școlar, spunând că ”modul în care sunt luate astfel de decizii reflectă inexistența unei strategii educaționale de termen lung și demonstrează în continuare încercările de a implementa modificări populiste”.

”Interesele legitime ale elevilor, beneficiarii primari ai sistemului educațional, sunt mai presus de interesele agenților economici de a obține profit în timpul extrasezonului. (…) Decalarea structurii anului școlar va accentua astfel practicile nocive de evaluare a elevilor în ultimele săptămâni de școală din cauza lipsei de timp”, susține CNE.

Comunicatul Consiliului Național al Elevilor:

”Demontarea mitului săptămânii în plus de vacanță: elevii sunt folosiți drept instrumente în discursul populist al guvernanților

Consiliul Național al Elevilor condamnă ferm inițiativa de a decala, din nou, structura anului școlar 2019-2020, deja reglementată prin Ordinul Ministrului Educației Naționale nr.3191/2019. Așa cum este menționat în Legea Educației Naționale nr. 1/2011, elevul este beneficiarul primar al sistemului de învățământ, reprezentând astfel centrul tuturor măsurilor din sistemul de învățământ. În ciuda acestui fapt, modificările nefundamentate și efectuate pe repede-înainte definesc încă o dată mecanismul principal de acțiune al decidenților.

Consiliul Național al Elevilor militează încă din 2015 pentru o structură a anului
școlar care să înceapă cu 1 septembrie. În cadrul Comisiei de Dialog Social ce a avut loc în data de 14 februarie 2019, unde Consiliul Național al Elevilor a fost singurul reprezentant al societății civile care a propus și a susținut începerea anului școlar din data de 1 septembrie, Ministerul Educației Naționale a ajuns la un compromis alături de structurile reprezentative ale elevilor. Astfel, 9 septembrie 2019 a rămas data oficială de debut a anului școlar, acesta fiind un prim pas spre atingerea obiectivului de a structura anul școlar astfel încât să înceapă pe 1 septembrie și să se finalizeze pe 1 iunie, luând în considerare promisiunea de a dezbate propunerea CNE pentru anul școlar următor.

Modul în care sunt luate astfel de decizii reflectă inexistența unei strategii
educaționale de termen lung și demonstrează în continuare încercările de a implementa modificări populiste. Interesele legitime ale elevilor, beneficiarii primari ai sistemului educațional, sunt mai presus de interesele agenților economici de a obține profit în timpul extrasezonului.

Astfel, decalarea cu o săptămână ar provoca diverse impedimente în a duce la bun sfârșit un act educațional eficient și continuu, având în vedere cele 15 săptămâni ale semestrului I raportate la celelalte 20 din semestrul al II-lea. Acest aspect denotă lipsa de proporționalitate dintre cele două componente ale anului școlar și programa alocată fiecărui semestru. Decalarea structurii anului școlar va accentua astfel practicile nocive de evaluare a elevilor în ultimele săptămâni de școală din cauza lipsei de timp.

Mai mult, disconfortul termic din luna iunie își pune amprenta asupra capacității de concentrare a elevilor atât la orele de curs, cât și la examenul de Bacalaureat. Rezultatele pot fi afectate considerabil din cauza temperaturilor ridicate și dificultăților provocate de acestea, având în vedere inexistența unor sisteme de climatizare, cu precădere în mediul rural. În aceeași notă, elevii care fac parte din învățământul profesional și tehnic finalizează orele de curs cu două săptămâni mai târziu, diminuând semnificativ eficiența și relevanța ultimelor zile de școală.

Și mai regretabilă este declarația doamnei prim-ministru, elevii fiind folosiți drept
scuză a decidenților pentru a promova interesele operatorilor de turism, fiind irelevante pentru comunitatea elevilor și continuitatea actului educațional

Astfel, solicităm ferm revenirea și menținerea structurii școlare actuale, aprobate prin OMEN nr. 3191/2019, întreruperea presiunii exercitate asupra Ministerului Educației Naționale și susținerea propunerii CNE de a începe anul școlar în data de 1 septembrie.”

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, miercuri, pentru Edupedu.ro, că o decizie legată de solicitarea premierului privind amânarea începerii anului școlar cu o săptămână se va lua luni, când este convocată ședința Comisiei pentru Dialog Social.

Președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a declarat pentru Edupedu.ro că nu este de acord cu amânarea începerii școlii. 

Federația Elevilor din România (FER) și-a exprimat, de asemenea, dezacordul față de ideea prelungirii vacanței de vară cu o săptămână, calificând propunerea premierului drept una ”absurdă și lansată cu total dezinteres față de elevii din întreaga țară”. Reprezentanții elevilor i-au cerut ministrului Educației, Ecaterina Andronescu, să respingă solicitarea șefului Guvernului și ”să ia în considerare începerea anului școlar la 1 septembrie”.

Toate reacțiile au venit după ce premierul Viorica Dăncilă i-a cerut ministrului Educației, Ecaterina Andronescu, să analizeze posibilitatea începerii anului școlar pe 16 septembrie.

Potrivit calendarului anului școlar 2019-2020, adoptat prin ordin de ministru, elevii ar urma să înceapă școala pe 9 septembrie. Semestrul I va avea 15 săptămâni de cursuri, iar semestrul al II-lea – 20 de săptămâni (în total, 35 de săptămâni de cursuri). Semestrul al II-lea va începe imediat după vacanța de iarnă astfel că dispare vacanța intersemestrială din luna februarie. Vacanța de iarnă va fi în perioada 21 decembrie 2019 – 12 ianuarie 2020, iar vacanța de primăvară – în perioada 4 aprilie 2020 – 21 aprilie 2020.

Structura anului școlar 2019-2020:

Semestrul I 

        • Cursuri: luni, 9 septembrie 2019 – vineri, 20 decembrie 2019
        • Vacanța de iarnă: sâmbătă 21 decembrie 2019 – duminică, 12 ianuarie 2020
          • În perioada 26 octombrie – 3 noiembrie 2019, elevii claselor din învăţământul primar şi copiii de grădiniță sunt în vacanță.

Semestrul al II-lea

        • Cursuri: luni, 13 ianuarie 2020 – vineri, 3 aprilie 2020
        • Vacanţa de primăvară: sâmbătă, 4 aprilie 2020 – marți, 21 aprilie 2020
        • Cursuri: miercuri, 22 aprilie 2020 – vineri, 12 iunie 2020
        • Vacanţa de vară: sâmbătă, 13 iunie 2020

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.