Liceele cu promovare 0 la BAC și diferența dintre Teoretic și Tehnologic. Ce propune Ecaterina Andronescu

0

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat marți seara, la emisiunea Tema Zilei de la TVR, că rata de promovare la liceele teoretice, la examenul de Bacalaureat 2019, a fost de peste 86%, în timp ce la Tehnologic, aceasta nu a depășit 45%. În fața acestei diferențe, ministrul a arătat că trebuie pus mai mult accent pe bacalaureatul diferențiat și a vorbit chiar de un curriculum diferențiat. În ceea ce privește liceele cu promovare 0, Andronescu a arătat că sunt 24 astfel de licee și a avansat ideea transformării claselor de la aceste licee în clase profesionale.

În 42 de licee din țară, rata de promovare la examenul de Bacalaureat 2019 a fost de 100%, conform datelor publicate înainte de contestații. Cele mai multe sunt în județul Cluj (8), relatează TVR, în Capitală numărându-se 4 astfel de licee – Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” și alte trei private.

În ceea ce privește liceele cu promovabilitate 0, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, la emisiunea Tema Zilei, că sunt 24 astfel de licee. 

”Da, avem lista acestor licee. Sunt 24 de licee. Am hotărât ca mâine să aflăm exact dacă este primul an în care se întâmplă lucrul acesta și este, pur și simplu, un accident sau dacă această situație se perpetuează de mai mulți ani de zile. Eu cred că nu este deloc un lucru nepotrivit să transformăm aceste clase de liceu, să ne uităm și la ce medii au avut acum la clasa a VIII-a, să le transformăm în clase profesionale”, a anunțat Ecaterina Andronescu.

Într-o altă intervenție televizată, ministrul Educației spunea că există licee tehnologice unde, de ani de zile, niciun elev nu a promovat Bacalaureatul. ”Da, eu mereu am spus, e un liceu pe care îl ştiu foarte bine, pe lângă care trec, la 7 km de Turnu Severin. De 7 ani nu trece nimeni niciun examen”, a precizat Ecaterina Andronescu pentru stirileprotv.ro.

Revenind la emisiunea de marți seară, ministrul a ținut să evidențieze diferența dintre rata de promovare la liceele teoretice și la cele tehnologice. ”Dacă la liceele teoretice avem un procent de promovare de peste 86%, la vocațional trecem puțin de 70%, 71% în speță, iar la tehnologic nu trecem de 45%. Iată diferența aproape la dublu de la filiera tehnologică la filiera teoretică. Și sigur că punem întrebarea: de unde apar aceste diferențe? Și nu avem cum să nu ne ducem să ne uităm la intrare. Este vorba de cei care, în liceele tehnologice cu preponderență, au intrat cu note mai mici de 4… cu un decalaj atât de mare față de nivelul pe care ar fi trebuit să îl aibă la pregătirea de după clasa a VIII-a încât nu au mai putut recupera până la finalizarea liceului și ne trezim acum cu situația aceasta.

De aceea, noi de anul acesta am luat o măsură și am încercat să centrăm cifrele de școlarizare și pe rezultate și să-i trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie. Nu cred că este o rușine să fii meseriaș. Astăzi, profesor într-o disciplină ai salariul de trei ori mai mic decât un sudor. Deci nu cred că meseria este o opțiune pe care trebuie să o aruncăm la coș. Dimpotrivă, este extrem de necesară și cine o face de nota 10 rămâne un profesionist de nota 10. Acest lucru l-aș cere eu generațiilor tinere, pentru că nu ne naștem egali și s-ar putea ca o parte din această generație să aibă într-adevăr mai multe înclinații spre partea practică decât spre partea teoretică”, a precizat Andronescu.

În acest context, ministrul a arătat că diferența de rezultate între filiere ”ne determină să accentuăm și mai mult nevoia de a avea un bacalaureat diferențiat”. ”Și când spun lucrul acesta, mă gândesc la diferențiat pe tipuri de clase, una este clasa de matematică-informatică, alta este clasa de științele naturii. Astăzi bacalaureatul se diferențiază foarte puțin, poate trebuie să-l diferențiem mai mult. Și de ce nu, chiar să ne gândim la abordarea unui curriculum diferențiat în funcție și de opțiunile ulterioare ale celor care aparțin unei generații de elevi”, a explicat Andronescu.

Pe de altă parte, ministrul a ținut să sublinieze ”diferența uriașă între absolvenții de liceu de anul acesta care au promovat într-o proporție de aproape 74% – 73,7% – și absolvenții din seriile anterioare unde procentul de promovare nu trece de 24%. Și de aici media de 60 și ceva la sută.”

Potrivit ministrului, după afișarea primelor rezultate, au fost depuse aproximativ 40.000 de contestații. În ceea ce îi privește pe elevii care au reclamat subiecte prea dificile ori s-au plâns de notele mici, Andronescu le-a sugerat să nu îi mai învinuiască doar pe alții și să recunoască ”și faptul că poate au învățat mai puțin decât se cuvenea”.

”Cred că trebuie să discutăm și cu profesorii pentru că totuși reprezintă actorul principal al sistemului de învățământ. De modul cum predă lecția, de modul în care face lecția să fie atractivă și elevii să fie atrași spre procesul de învățare depind și rezultatele. Dar, în egală măsură, trebuie să ne adresăm și părinților și elevilor.

Elevilor că trebuie să învețe mai mult, pregătirea examenului de Bacalaureat sau a examenului de Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu se face într-o săptămână. El trebuie să aibă continuitate în procesul de învățare pentru că, altfel, uitați-vă ce rezultate avem și, fără îndoială, ne nemulțumesc”, a conchis Ecaterina Andronescu.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here