Evaluarea Națională 2019. Cât de dificile au fost subiectele la Limba română. O analiză a profesoarei Adriana Bogatu

0

În prima zi a Evaluării Naționale, absolvenții de clasa a VIII-a au avut de realizat, la proba de Limba și literatura română, două subiecte, între cerințe numărându-se o compunere în care să motiveze apartenenţa textului la genul dramatic (”Ultima cursă”, de Horia Lovinescu) și o naraţiune în care să prezinte o întâmplare petrecută acasă sau la şcoală în timpul unei activităţi de lectură. Subiectele au fost analizate de Adriana Bogatu, profesoară de Limba și literatura română, care spune că subiectele ”respectă nivelul mediu”, dar atrage atenția și asupra unor ”capcane”. ”Subiectele nu vor duce mulți elevi sub nota 5, dar intervalul de referință, la o strictă raportare a evaluatorului la barem, va fi 8-9”, crede Adriana Bogatu.

La proba de Limba și literatura română, lucrurile sunt ”discutabile” cel puțin în ceea ce privește subiectul de literatură, consideră Adriana Bogatu, profesoară la Colegiul Naţional ”Nicolae Bălcescu” din Brăila.

”Fragmentul-suport a fost extras din piesa lui Horia Lovinescu, ”Ultima cursă”, o dramă de idei (conflict derulat la nivelul conștiinței personajelor), încadrabilă într-o categorie de texte ce vor fi studiate abia în liceu. 

La clasa a VIII-a, elevii studiază genul dramatic, dar o comedie, nu o dramă și, cu atât mai mult, una de idei. Textul a pus copilul, nefamiliarizat cu mari conflicte de conștiință reflectate în literatură, în dificultate, pentru că nici măcar nu era corelat ideatic cu cerințele formulate. Am ajuns iarăși la răspunsurile schematizate, la șabloane fără consistență, irelevante în tabloul unui astfel de examen”, spune profesoara de Limba și literatura română.

La subiectul al doilea, arată Adriana Bogatu, compunerea narativă, care pornea de la o întâmplare petrecută în timpul unei activități de lectură, ”limita imaginația copiilor, nu provoca, nu avea cum să genereze situații deosebite, valorificabile literar.”

Nota 10 va fi obținută doar de copiii cu imaginație, cu o lectură solidă, care nu cad în capcanele confuziilor morfo-sintactice. Îmi doresc ca evaluatorii să nu aibă doar o atitudine hipercorectă față de teze, ci să pornească de la convingerea că nu poți cere unui copil de 14 ani să înțeleagă drame existențiale și conflicte de idei”, scrie Adriana Bogatu, pe Facebook.

Analiza integrală a profesoarei Adriana Bogatu:

Evaluarea Națională a început astăzi cu proba la Limba și literatura română. La prima vedere, subiectele respectă nivelul mediu și, paradoxal, nu au bifat nicio greșeală științifică sau de redactare. Paradoxal, pentru că regula ultimilor ani fusese cu totul alta…

La o analiză mult mai atentă însă, lucrurile sunt, din nou, discutabile, cel puțin în ceea ce privește subiectul de literatură. Fragmentul-suport a fost extras din piesa lui Horia Lovinescu, ”Ultima cursă”, o dramă de idei (conflict derulat la nivelul conștiinței personajelor), încadrabilă într-o categorie de texte ce vor fi studiate abia în liceu.

La clasa a VIII-a, elevii studiază genul dramatic, dar o comedie, nu o dramă și, cu atât mai mult, una de idei. Textul a pus copilul, nefamiliarizat cu mari conflicte de conștiință reflectate în literatură, în dificultate, pentru că nici măcar nu era corelat ideatic cu cerințele formulate. Am ajuns iarăși la răspunsurile schematizate, la șabloane fără consistență, irelevante în tabloul unui astfel de examen.

De asemenea, compunerea narativă, care pornea de la o întâmplare petrecută în timpul unei activități de lectură, limita imaginația copiilor, nu provoca, nu avea cum să genereze situații deosebite, valorificabile literar.

La gramatică, cerințele nu au avut ambiguități, deși e îngrijorătoare statistica publicată în presă, conform căreia doar unul din șapte candidați a putut să construiască o completivă directă introdusă prin ”dacă”…

Subiectele nu vor duce mulți elevi sub nota 5, dar intervalul de referință, la o strictă raportare a evaluatorului la barem, va fi 8-9. Nota 10 va fi obținută doar de copiii cu imaginație, cu o lectură solidă, care nu cad în capcanele confuziilor morfo-sintactice.

Îmi doresc ca evaluatorii să nu aibă doar o atitudine hipercorectă față de teze, ci să pornească de la convingerea că nu poți cere unui copil de 14 ani să înțeleagă drame existențiale și conflicte de idei. Vor avea tot timpul pentru ele!”

Absolvenții de gimnaziu au susținut, marți, proba scrisă la Limba și literatura română, în cadrul Evaluării Naționale. La primul subiect, elevii au avut de rezolvat cerinţe pe baza operei „Ultima cursă” de Horia Lovinescu. De asemenea, candidaţilor li s-a cerut la acelaşi subiect să facă o compunere de minimum 150 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa textului dat la genul dramatic.

La subiectul al II-lea, absolvenţii de gimnaziu au avut de rezolvat cerinţe pe baza textului „A fost odată un scriitor foarte încăpăţânat”, de Alina Nelega, iar la punctul B de redactat o naraţiune de 150-300 de cuvinte în care să fie prezentată o întâmplare petrecută acasă sau la şcoală în timpul unei activităţi de lectură.

Evaluarea Națională va continua, joi, cu proba la Matematică. Primele rezultate vor fi comunicate marți, 25 iunie, iar cele finale – sâmbătă, 29 iunie.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.