Grădina școlii, ca o sală de clasă în aer liber. Locul unde poți face ora de matematică, de limbă și literatură sau de științe

3
Foto: Școala Gimnazială Nr. 7, Focșani - facebook.com

Deși este sfârșit de an școlar, câteva idei despre ceea ce poate însemna pentru elevi și profesori grădina unei școli sunt oricând binevenite. În unele unități de învățământ, acest spațiu există deja: copiii pun flori ori legume, citesc sau desfășoară diferite proiecte. Școlile care nu au încă o grădină o pot crea. Grădina școlii este un mod de a-i conecta pe elevi la natură, explică Anca Tîrcă, specialist în educație, dar poate fi și o sală de clasă în aer liber în care să aibă loc orele de matematică, de limbă și literatură sau de arte. Anca Tîrcă are și câteva sugestii de amenajare a unei grădini a școlii.

Cum să-ți faci o grădină a școlii. Specialistul în educație scrie într-un articol, pe blog-ul Despre educație – reforma la firul ierbii, pe această temă, explicând rolul grădinăritului la școală și cum poate fi folosit acest spațiu în activitatea educațională.

”Crearea unei grădini în spațiul unei școli reprezintă o modalitate eficientă nu numai de a conecta elevii la natură și de a le îmbunătăți atitudinea de respect față de mediu, ci și de a le oferi o mulțime de oportunități de învățare și de a le dezvolta o gamă largă de competențe vizate de mai multe discipline din curriculum”, scrie Anca Tîrcă.

Grădina poate fi folosită ca o „sală de clasă în aer liber”, spune specialistul în educație, în care ”profesorii și elevii se întâlnesc pentru a participa la activități organizate în cadrul programului școlar și extracurricular”.

Profesorii pot folosi grădinăritul ca o modalitate de a sprijini învățarea în cadrul unor diferite arii curriculare și discipline de studiu, de exemplu:

    • Științe: realizarea unor experimente cu plante, urmărirea  procesului de creșterea de la semințe la plante mature și a efectului apei,  construirea  profilului unor plante, analiza solului pentru a determina conținutul de pH etc.;
    • Arte: realizarea de desene și fotografii cu grădina,  florile și plantele din ea etc.;
    • Limbă și literatură: scrierea de texte informative despre plante, realizarea unui jurnal de grădină etc.;
    • Matematică: măsurarea spațiului, colectarea de  date, calculul unor  sume etc.;
       
      Ca o activitate suplimentară, elevii ar putea realiza un portofoliu al grădinii școlii, care să conțină texte despre acest spațiu, fotografii, date relevante, desene etc.”.

Anca Tîrcă are mai multe sugestii privind amenajarea unei grădini: ”Grădinile pot varia în ceea ce privește mărimea, numărul și tipurile de plante, însă, în toate situațiile, există câțiva pași obligatorii care ar trebui făcuți atunci când se realizează o astfel de grădină:

1. Selectați locul grădinii astfel încât să fie lumină suficientă și expunere la soare, un sol bun și accesibilitate pentru elevi și profesori.
2. Realizați designul grădinii: acest lucru se poate face într-un mod colaborativ, care implică mai multe clase și elevi ce își vor exprima „viziunea” grădinii școlii și vor desena planurile  acesteia în care vor arăta unde  sunt plasate straturile de flori, aleile, decorațiunile  etc.
3. Achiziționați unelte care să fie utilizate la grădinărit.
4. Pregătiți locul, faceți straturile și căile de acces.
5. Puneți semințe și plantați flori și plante.
6. Mențineți grădina de-a lungul anului – udați-o, curățați-o de buruieni etc.”

Citește și:

3 COMENTARII

  1. Este ceva la ce am visat de cand erau copii in gimnaziu.
    Acum unul e la o academie militara iar celalalt in liceu.
    E un teren imens langa o scoala din Ploiesti.
    De cate ori mergeam la sedintele cu parinti, ma intrebam de ce e lasat in paragina acest teren, cand se puteau face atatea lucruri frumoase.Am incercat sa vb. si cu alti parinti, dar nimeni nu mi- a impartasit ideile.
    Am intrebat chiar si o d-na profesoara, ce e cu acel teren , daca stie ceva despre istoria acelui teren. Mi-a spus ca trebuia sa se faca acolo o cantina , unde copii ar fi putut servi o masa calda.
    Dar a fost abandonat acel proiect.
    Chiar daca copii mei nu mai sunt la acea scoala, eu nu am abandonat ideea.
    Cand am citit pe fb. despre faptul ca ceva similar exista in tara, mi-am amintit de visul meu si m-am bucurat ca mai sunt persoane care gandesc ca mine.
    O sa ma mobilizez, sa fac ceva ca visul sa devina realitate.
    M-as bucura daca mi s-ar alatura si alte persoane .

  2. Deosebit! Eu sunt educatoare si avem o curte foarte mare la gradinita. Chiar ma gandesc deja la un parteneriat cu scoala de vizavi de gradinita in vederea crearii unei gradini comune in curtea gradinitei..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.