Proiect depus la Parlament: Calificativele eliminate la clasele I și a II-a. Note de la 1 la 10 pentru elevii din clasele III-IV

0
Foto: accentmedia.ro

Elevii de clasa I și a II-a nu vor mai primi calificative dacă un proiect de lege, inițiat în acest sens de senatorul PSD Liviu Pop, fost ministru al Educației, va trece de Parlament. Pentru elevii de clasa a III-a și a IV-a, inițiativa legislativă prevede înlocuirea calificativelor cu note de la 1 la 10. Prin renunțarea la calificative în clasele I-II s-ar elimina presiunea notării asupra elevilor și părinților, explică inițiatorul, iar introducerea notelor la clasele III-IV i-ar familiariza pe elevi cu evaluarea din ciclul gimnazial.

Proiectul de lege, inițiat de Liviu Pop și semnat de mai mulți senatori PSD, a fost depus la Camera Deputaților. Acesta modifică Legea educației naționale și prevede:

”Rezultatele evaluării se exprimă, după cum urmează:

a) la nivelul ciclului de achiziții fundamentale (clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a) prin nivelul atins, referitor la gradul de însușire a competențelor;
b) la nivelul claselor a III-a și a IV-a prin note de la 1 la 10; 
c) la nivelul ciclului secundar şi în învăţământul terţiar nonuniversitar, prin note de la 1 la 10 sau prin punctaje, în mod similar testelor internaţionale.”

În prezent, nu se dau calificative la clasa pregătitoare. Potrivit reglementărilor în vigoare, la finalul clasei pregătitoare, cadrele didactice întocmesc pentru fiecare elev un raport de evaluare, în care este consemnat nivelul realizării competențelor generale, respectiv a competențelor specifice asociate fiecărei discipline.

Acest model de evaluare ar urma să se aplice și la clasele I și a II-a, dacă proiectul de lege va fi adoptat. ”În virtutea continuității, propun și la clasa I și la clasa a II-a această evaluare. La aceste clase, respectiv clasele I și a II-a, să apară trei niveluri de atingere a competențelor, prevăzute de programele școlare: Competența realizată, Competența în curs de realizare și Competența nerealizată. Raportul și evaluarea de parcurs sunt confidențiale, cunoscute doar de dascăl și de părinte, precum și de persoanele specializate în intervenții pedagogice”, a declarat senatorul Liviu Pop, pentru SparkNews.ro.

În expunerea de motive a inițiativei legislative, sunt explicate și motivele pentru care se propune eliminarea calificativelor la clase I-II și înlocuirea lor cu note la clasele III-IV. În document se arată astfel că rezultatele evaluării la clasa pregătitoare, clasa I și a II-a, se vor exprima ”prin nivelul atins, referitor la gradul de însușire a competențelor” în scopul ”eliminării presiunii notării asupra elevilor/părinților”, iar la clasele a III-a și a IV-a prin note de la 1 la 10 ”în scopul familiarizării elevilor de vârstă școlară mică cu specificul evaluării din ciclul gimnazial”.

Ce prevede Legea educației în privința evaluării în ciclul primar:

Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin calificative, în învăţământul
primar, respectiv prin note de la 1 la 10, în învăţământul secundar şi în învăţământul terţiar nonuniversitar, sau prin punctaje, în mod similar testelor internaţionale. Pe parcursul clasei pregătitoare nu se acordă note sau calificative.”

Aici puteți consulta Raportul de evaluare la finalul clasei pregătitoare 

Camera Deputaților este prima cameră sesizată în cazul proiectului de lege, Senatul fiind forul decizional.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here