Elevii aflați în clasa a VI-a în acest an școlar ar urma să susțină mai multe probe la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, inclusiv examene transdisciplinare. Prevederea este inclusă în Legea educației naționale și s-ar aplica astfel din 2021. Ecaterina Andronescu a fost întrebată, vineri, de un părinte dacă această prevedere va fi schimbată și dacă se va menține actuala formulă cu două probe. Ministrul Educației a sugerat că acest lucru va fi corectat la nivel legislativ, explicând că elevii nu au beneficiat, în toți acești ani, de ”predare transdisciplinară” și nu pot susține un asemenea tip de evaluare: ”Îmi e greu să susțin în evaluare ceva ce nu s-a făcut în predare.”
Ecaterina Andronescu a fost prezentă, vineri, la o dezbatere despre educație, organizată de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar.
La sesiunea de întrebări, un părinte a întrebat-o dacă vor fi schimbate prevederile din Legea Educației care stabilesc că, în 2021, elevii de clasa a VIII-a (în prezent în clasa a VI-a) vor susține cinci probe la Evaluarea Națională (a șasea fiind proba scrisă de limbă maternă) și dacă se va reveni la Evaluarea cu două probe.
”Așa cum știți, este o prevedere de lege, și până nu se va schimba legea, este foarte greu de spus că vom proceda altfel. Dar vă susțin punctul de vedere, în sensul în care nici profesorii n-au fost formați, prin formarea inițială și nici prin formarea continuă, pentru predarea transdisciplinară, ca urmare în acești ani elevii nu au beneficiat de predarea transdisciplinară.
Și ca urmare, îmi e greu să susțin în evaluare ceva ce nu s-a făcut în predare. Cu prima ocazie o să încercăm să discutăm acest subiect, o să rog comisia de învățământ și de la Cameră, și de la Senat, să discutăm acest subiect pentru că trebuie să dăm un răspuns foarte clar. Și trebuie să fie un răspuns legislativ”, a spus ministrul Educației.
”Evaluarea trebuie să țină seama de predare. Nu putem să așezăm într-un plan predarea și în alt plan evaluarea. Trebuie să existe semnul identic, dacă se poate spune așa, între modalitatea în care abordăm predarea față de modalitatea în care abordăm evaluarea, pentru că altfel îi trimitem pe copii într-o direcție în care îi derutăm și pe ei și pe copiii lor, și eu cel puțin nu vreau să se întâmple asemenea lucruri. Îi formăm pe profesori să predea transdisciplinar, predarea va fi transdisciplinară și evaluarea va urma predarea. Asta este ordinea corectă și normală a modului în care așezi în învățare și predare măsurarea rezultatelor”, a mai arătat Ecaterina Andronescu, citată de HotNews.
Legea Educației Naționale prevede, la articolul 74, alineatul 5:
”La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.
Legea mai stabilește că această formulă de Evaluare Națională va fi susținută de elevii care sunt în clasa a VI-a în anul școlar în curs, 2018-2019:
”Evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2017 – 2018.”
Citește și: Noi probe la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Când se vor aplica și cum va fi Admiterea la liceu