Andronescu, criticată de Liviu Pop pentru că revine la Legea Funeriu: ”E nevoie de consecvență în decizii, nu abrambureală”

0
Foto: educatieprivata.ro

Fostul ministru al Educației, senatorul Liviu Pop, îi reproșează actualului ministru, Ecaterina Andronescu, că dorește să revină la ”Legea lui Funeriu” în privința numărului maxim de elevi într-o clasă și anunță că va repune pe ordinea de zi a Comisiei de învățământ din Senat ordonanța promovată de el în 2012 și la care Andronescu i-ar fi cerut de două ori să renunțe, informează Mediafax. Reacția lui Pop vine după ce Ecaterina Andronescu a anunțat că se caută soluții pentru ca numărul de elevi dintr-o clasă să nu mai depășească 25. 

Liviu Pop, preşedinte al Comisiei pentru învăţământ din Senat, este nemulțumit de modificările anunțate de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, în privința numărului de elevi dintr-o clasă, reclamând că aceasta vrea să se revină la Legea Funeriu care nu permitea depășirea numărului de elevi, stabilit prin lege. Prin Ordonanța de urgență, promovată de Pop în 2012, au fost introduse ”situațiile excepționale” în care se poate aproba depășirea pragurilor.

Ordonanța se află și acum la Senat, la Comisia de învățământ, iar Liviu Pop susține că Andronescu i-ar fi cerut în ultima vreme să o retragă de două ori de pe ordinea de zi.

Pe de altă parte, senatorul invocă o modificare aprobată în aceeași direcție în 2016, când Andronescu era președinte al comisiei senatoriale de învățământ. ”De aceea este nevoie de consecvență în decizii, nu abrambureală, mai ales din partea conducerii ministerului”, spune Pop.

Senatorul îi cere lui Andronescu să spună public câte clase și grupe depășesc în acest an școlar efectivele din Legea educației naționale și câte sunt sub efectivul minim și o avertizează că va fi ”și mai atent” la implementarea capitolulului educație din programul de guvernare.

Pop mai anunță că, pe 7 mai, va reintroduce ordonanța de urgență promovată de el pe ordinea de zi a comisiei.

Postarea fostului ministru al Educației, Liviu Pop:

”Simple precizări cu privire la numărul de elevi/preșcolari din clasă/grupă:

Am luat la cunoștință din spațiul public că doamna Andronescu dorește revenirea la legea lui Funeriu.

Pentru clarificarea demersului meu din 2012, când am emis OUG 21, care este încă în comisia pentru educație din Senat, și pe care, de două ori, în ultimele luni, doamna ministru a cerut să o scot de pe ordinea de zi a comisiei pentru că nu e bine, precizez că:

1. În 2012 am completat Legea educației naționale la articolul 63, cu alineatul (3), care are următorul cuprins:

„(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari din grupa mare sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări corespunzatoare, ținând seama de încadrarea în costul standard per elev și în numărul maxim de posturi aprobat pentru învățământul preuniversitar la nivelul județului, respectiv al municipiului București.”

2. Motivul este cât se poate de simplu: dacă de exemplu, în comuna domnului Funeriu sunt 25 de elevi în clasa a 3-a, iar în timpul anului școlar, din “dragoste față de “reformele” acestuia”, doamna ministru se mută în comună și are un copil de clasa a 3-a, acesta, în baza alineatului de mai sus, prin decizia consiliului de administrație al inspectoratului școlar, poate sau nu să fie înscris în clasa a 3-a, sau se mai face o clasă de a 3-a. Dacă nu era acest alineat, ce făcea copilul? Mergea în altă comună? Se făcea o clasă doar pentru el?

3. Responsabilitatea este a CA al ISJ care, cel puțin de doi ani de zile, având finanțarea per elev descentralizată la nivelul unităților școlare trebuie să motiveze clar de ce sunt depășite efectivele de elevi la unele clase, iar împreună cu ministerul și conducerile unităților de învățământ să ia măsurile cuvenite: creșterea finanțării per elev diferențiată, crearea de noi spații de școlarizare, asigurarea de personal calificat, algoritm clar de repartizare a elevilor în clase/grupe etc.

Mai mult, în 2016, când doamna ministru era președintele comisiei de educație din Senatul României, art.3 a fost modificat/reformulat și acesta specifica: „În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1)”. La data de 17-07-2016 Alin. (3) al art. 63 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 141 din 12 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 14 iulie 2016. Mai precis, se specifica faptul că CA al inspectoratului școlar decide și pentru aprobarea formațiunilor de preșcolari, grupa mică și grupa mare.

De aceea este nevoie de consecvență în decizii, nu abrambureală, mai ales din partea conducerii ministerului și alături de experți să se vină cu soluții constructive, evident dacă se cunoaște de către toată conducerea ministerului legislația în vigoare.

Pe înțelesul fiecăruia, inclusiv al doamnei ministru, clasele să se aprobe la nivelul școlii județului în funcție de elevi. Astăzi se merge pe principiul “nu ne interesează câți elevi aveți, voi trebuie să faceți x clase”.

Din perspectivă parlamentară, marți, 7 mai 2019, voi repune pe ordinea de zi a comisiei OUG 21 din 2012 pentru a dezbate în detaliu și acest subiect.

Rog conducerea ministerului să comunice public câte clase/grupe depășesc în acest an școlar efectivele din legea educației naționale și câte sunt sub efectivul minim. Până atunci voi fi și mai atent la implementarea capitolulului educație din programul de guvernare.”

Puteți citi aici Ordonanța 21 din 2012 și Expunerea de motive

Numărul de elevi în grupă/clasă, prevăzut de Legea educației naționale:

”În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum urmează:
a) educația antepreșcolară: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
b) învățământul preșcolar: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
c) învățământul primar: clasa cuprinde în medie 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 25;
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 30;
e) învățământul liceal și profesional: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
e 1) învățământul dual: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 30;
e 2) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 10 elevi și maximum 15 elevi;
e 3) clasele din învățământul dual pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
f) învățământul postliceal: clasa cuprinde în medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 30;
g) învățământul special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: grupa care cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12;
h) învățământul special pentru elevi cu deficiențe grave: grupa care cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6.”


Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat, luni seară, la un post de televiziune, că se caută soluții pentru ca numărul de elevi dintr-o clasă să nu mai depășească 25, în condițiile în care există școli unde sunt 30-35 de elevi într-o clasă. ”Este o măsură care este posibilă în sistemul românesc de învăţământ şi după părerea mea este absolut necesară”, a spus ministrul. Ecaterina Andronescu a mai anunțat că, din anul 2020, clasa pregătitoare va deveni clasa I și a explicat de ce se face această redenumire.

Citește și: Andronescu vrea limitarea numărului de elevi dintr-o clasă la cel mult 25. Clasa pregătitoare devine clasa I din 2020

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here