Ecaterina Andronescu, față-n față cu eleva din Satu Mare. Ce a întrebat-o ”copilul ușor rebel” și ce răspunsuri a primit

0
Foto: portalsm.ro

Eleva din Satu Mare, Andreea Varga (Andy), care a protestat la simularea de la BAC scriind șase pagini cu nemulțumirile pe care le are, s-a aflat, vineri, față-n față cu ministrul Educației. Eleva i-a adresat mai multe întrebări Ecaterinei Andronescu, legate de programa școlară stufoasă sau de proiectul de digitalizare în condițiile în care există încă un număr mare de școli cu toaleta în curte, dar i-a semnalat și schimbările ”peste noapte” făcute de minister. Andy a vorbit despre introducerea simulării Evaluării Naționale la clasa a VII-a cu doar trei săptămâni înainte de examen, spunând că nu a fost un lucru ”atractiv” nici pentru elevi, nici pentru profesori.

După ce teza elevei din Satu Mare de la Simularea BAC-ului a fost intens mediatizată, Ecaterina Andronescu a anunțat că vrea să se întâlnească cu eleva de 17 ani. Acest lucru s-a întâmplat, vineri, la Satu Mare, dar, într-un cadru public, la o întâlnire cu profesori, directori ai unităţilor de învăţământ, inspectori şcolari, părinți, unde ministrul a prezentat viziunea ”Educația ne unește”.

La sesiunea de întrebări, Andreea Varga a avut mai multe întrebări pentru Ecaterina Andronescu, prima fiind legată de programa şcolară foarte încărcată, potrivit presei locale (portalsm.ro).

Ministrul a recunoscut-o pe eleva care a participat la protestul #foaiagoală, spunând că ea este cea care a scris ”scrisoarea” și că se bucură că se află la această întâlnire.

Ce i-a răspuns ministrul legat de programa școlară? ”Schimbările acestea nu se pot face peste noapte, dar pe fond cred că ai dreptate. Trebuie schimbată programa şcolară, dar nu o putem face în timpul anului. Nu o putem face în interiorul unui ciclu de învăţământ. Ce putem să facem acum şi am început deja este să găsim mecanismul prin care programa aceea complicată este transferată de către profesor într-o manieră în care el o înţelege şi devine mai atractivă. Asta a făcut deja Comisia de învățământ. Și profesorii de matematică care au văzut transpunerea programei într-un instrument de lucru dat în mână profesorului spre a fi folositor clasei pare a fi un instrument pozitiv (…).

Atunci ce trebuie să facem? Păi să o aerisim. Bătălia în aprobarea planurilor cadru de învățământ pentru ciclul primar și pentru ciclul gimnazial nu a fost pe programă. Programa nu a fost dezbătută public. Ce s-a dezbătut public a fost doar numărul de ore. În opinia mea este mai puțin important numărul de ore (…), important este ce facem în acele ore.

Ne propunem să aerisim, dacă se poate spune așa, programa, adică să simplificăm programa, să o adaptăm la ideea că școala nu este singura sursă de informație pentru elevi, pentru că acum un elev are mult mai multe informații decât acum 10 ani, și să încercăm să schimbăm predarea ca ea să devină mai atractivă.

Cum? Păi, iată, eu cred că digitalizarea este una dintre soluții. Pentru că digitalizarea îl obligă pe profesorul care are o tablă inteligentă și resursa educațională deschisă pe care o poate selecta de pe net să vină în fața clasei cu o lecție predată potrivit achizițiilor anterioare ale elevului”, a spus Ecaterina Andronescu.

Eleva i-a atras atenția ministrului, pentru că tot a vorbit despre schimbările peste noapte, asupra introducerii simulării la clasa a VII-a, o decizie anunțată cu puțin timp înainte: ”Ăla a fost un lucru nu neapărat peste noapte, dar anunțat cu trei săptămâni înainte și nu cred că a fost atractiv nici pentru elevii care au trebuit să învețe următoarele trei săptămâni toată materia care intra la simulare, nici pentru cadrele didactice care au fost nevoite să-și termine de predat lecția până atunci”.

Răspunsul ministrului Educației la problema ridicată de eleva de clasa a XI-a: ”Aici am o replică care, fără îndoială, nu o să îți placă, dar este replica mea de profesor. Un elev nu învață pentru un examen, un elev nu învață pentru notă, un elev învață pentru a ști și a ști ce să facă cu ceea ce învață, și învață în fiecare zi. Da?”. (profesorii o aplaudă pe Ecaterina Andronescu)

Eleva a continuat: ”Foarte de acord cu dvs, însă vreau să fac mențiunea că foarte mulți elevi vânează notele. În momentul de față, notele sunt mult mai importante în viziunea elevului decât ceea ce acumulează ei ca și informații. Este o mentalitate care trebuie schimbată la elevi. (…) Dar și mulți părinți văd lucrurile așa.”

Ecaterina Andronescu: ”Nu cred că elevii sunt obsedați de note, cred că aceasta este mai degrabă preocuparea părinților. Și atunci noi trebuie să schimbăm mentalitatea părinților de a-i determina să afle ce știu copiii lor și dacă știu ce să facă cu ceea ce învață. Mi se pare că acolo trebuie să umblăm mai mult, la mentalitatea părinților decât la mentalitatea elevilor.

Elevii nu au încotro, pentru că atunci când se întorc acasă, prima întrebare care li se pune este ce notă ai luat astăzi. Ai știut, ai învățat și ce ai face tu cu ce ai învățat, astea ar trebui să fie întrebările pe care să le pună părinții. (…) Eu cred că o evaluare de tipul simulării nu este făcută nici pentru ministru, nici pentru profesorul de la clasă, nici pentru părinți, este făcută pentru a fi un semnal de alarmă pentru elev: aici ești acum, mâine când dai examenul care contează pentru evoluția ta ulterioară trebuie să fii în altă parte și atunci știi ce ai de făcut pe traseul până la examen.”

Ministrul i-a mai spus elevei că o felicită pentru scrisoarea de la simularea BAC-ului, asta după ce Andy vorbise de numeroasele comentarii negative de pe rețelele de socializare legate de protestul său:

”Eu nu am apreciat că tu ai făcut teza aceea și că nu ești un copil inteligent sau nu ai făcut pentru că nu ai fi știut ceea ce ar fi trebuit să scrie la subiecte. Am apreciat modul în care ai fost notată pentru că profesorul n-avea cum să treacă dincolo de ceea ce ai scris. Cred că ești un copil inteligent, ești un copil ușor rebel și lucrurile acestea se câștigă odată cu anii pe care, vrei sau nu vrei, tot îi adaugi. Te felicit pentru scrisoare și îți recomand să-ți folosești inteligența pe care ți-a dat-o Dumnezeu într-o evoluție profesională pe care poți să o obții și să o așezi la cotele cele mai înalte”. (aplauze)

Eleva a avut și o ultimă întrebare: ”Legat de digitalizare, de introducerea unor table multifuncționale… Credeți că asta e prioritatea noastră acum, având în vedere că avem școli în țară care au toaleta în curte, care nu au încălzire, care oferă condițiile necesare pentru ca un elev să studieze acolo?”

Ministrul i-a răspuns că în acest an s-au alocat fonduri pentru rezolvarea problemei grupurilor sanitare la nivelul întregii ţări.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.