Reprezentanții Societății de Geografie din România reacționează după ultimele declarații ale ministrului Educației, Ecaterina Andronescu, privind lipsa Geografiei din schema de Bacalaureat, propusă în viziunea ”Educația ne unește”. Ministrul spunea că absența acestei discipline a fost o ”scăpare”, dar Geografia poate fi inclusă și la proba de Creativitate. Geografii se declară nemulțumiți de o astfel de formulă și spun că această competență – creativitatea – ”nu trebuie să contribuie la formarea mediei de la BAC, nu trebuie să schimbe sau să mutileze destine.”
”Știința Geografiei – parte din Științele Pământului – se bazează pe conținuturi obiective și riguroase, incompatibile cu o evaluare subiectivă, tip „creativitate …”. Altfel, proba respectivă s-ar numi „Elevii au talent. Explicațiile doamnei ministru, fără temei legal și fără fundament didactic, nu fac altceva decât să provoace haos în sistem, prin impunerea domniei arbitrariului”, se arată într-un comunicat de presă, semnat de prof. univ. dr. Corneliu Iațu, președintele SGR.
Includerea Geografiei în proba de Creativitate, se mai arată în documentul citat, ”ne provoacă o nemulțumire profundă, întrucât alimentează în continuare temerile noastre că geografia va fi eliminată de la Bacalaureat”.
”Creativitatea este o competență importantă a sistemului de educație, desigur. (…) Dar această competență nu trebuie să contribuie la formarea mediei de la BAC, nu trebuie să schimbe sau să mutileze destine”, se menționează totodată în comunicat.
Reprezentanții SGR cer ca Geografia să fie inclusă la toate tipurile de Bacalaureat și vor ”asigurări clare și ferme în acest sens”, ”fără subterfugii, promisiuni echivoce și declarații harzardate, care pot fi interpretate ca diversiuni de către comunitatea geografică din România”.
Poziția integrală a SGR:
”Reacția geografilor la explicațiile doamnei ministru Ecaterina Andronescu privind eliminarea geografiei de la BAC:
Dacă, în declarațiile recente, doamna ministru s-ar fi oprit la afirmația: „a fost o scăpare și urmează să o remediem”, am fi considerat răspunsul ca fiind acceptabil, chiar și fără prezentarea scuzelor Domniei Sale. Dar doamna ministru a continuat afirmând că problema se va rezolva, probabil, prin „includerea geografiei, alături de alte discipline, la proba de creativitate …”. Includerea geografiei în această probă, o altă „invenție” a reformei în educație, ne provoacă o nemulțumire profundă, întrucât alimentează în continuare temerile noastre că geografia va fi eliminată de la Bacalaureat.
Ca specialiști în domeniu, aducem următoarele argumente:
Creativitatea este o competență importantă a sistemului de educație, desigur. Deprinderile în acest sens se formează de la vârste foarte mici și continuă pe toată perioada de școlarizare. De fapt, continuă toată viața. Urmărirea evoluției funcției creative la copii/elevi este, într-adevăr, absolut necesară în orientarea profesională. Dar această competență nu trebuie să contribuie la formarea mediei de la BAC, nu trebuie să schimbe sau să mutileze destine. Nu pot exista descriptori obiectivi pe baza cărora să se poată face o evaluare comună de „creativitate” pentru aproximativ 140.000 de participanți anual la examenul de BAC! Creativitatea unui artist, de pildă, nu poate fi pusă în comparație și în notare cu aceea a altor activități necesare, dar de rutină, funcționărești. Cum pot fi creativi copiii la bacalaureat, dacă, pe durata școlarizării, ei nu dezvoltă această competență?
Știința Geografiei – parte din Științele Pământului – se bazează pe conținuturi obiective și riguroase, incompatibile cu o evaluare subiectivă, tip „creativitate …”. Altfel, proba respectivă s-ar numi „Elevii au talent”.
Explicațiile doamnei ministru, fără temei legal și fără fundament didactic, nu fac altceva decât să provoace haos în sistem, prin impunerea domniei arbitrariului.
Încă o dată, noi solicităm ca geografia să fie inclusă la toate tipurile de Bacalaureat și cerem asigurări clare și ferme în acest sens. Așadar, fără subterfugii, promisiuni echivoce și declarații harzardate, care pot fi interpretate ca diversiuni de către comunitatea geografică din România.
Prof. univ. dr. Corneliu IAȚU
Președinte SGR
În numele întregii comunități geografice din România”
Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat, miercuri seara, că proba de Creativitate, pe care a propus-o în schema de bacalaureat diferențiat, este ”o probă a maturității” și ”rezultă din toate disciplinele”. Pe de altă parte, ministrul le-a răspuns profesorilor de geografie care au criticat faptul că Geografia nu se mai regăsește între disciplinele de examen la BAC. Andronescu a explicat că a fost o eroare de document: ”Am scăpat Geografia”. Ministrul a admis că această disciplină poate fi inclusă și în proba de Creativitate.
Citește și:
- Ministrul Educației, despre proba de Creativitate de la BAC: ”Este o probă a maturității.” Ce spune de Geografie
- INTERVIU. Radu Szekely, consilier al ministrului Educației: ”Evaluarea trebuie făcută altfel, la clasele I-III să nu mai dăm calificative. Ierarhizarea copiilor la vârsta aceasta este artificială”
Citește și: