Reacție dură a profesorilor de geografie la reforma propusă de Andronescu: ”Nici măcar regimul comunist nu și-a permis să distrugă Geografia”

0
Foto: pixabay.com

Profesorii de geografie protestează față de ”viziunea” lansată, vineri, de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu. Aceștia condamnă faptul că Geografia nu se mai regăsește între disciplinele de examen la Bacalaureat și spun că ”nici măcar regimul comunist nu și-a permis să distrugă geografia”. ”La 30 de ani de la profundele schimbări de regim politic și social avem surpriza să observăm că se lucrează temeinic la această distrugere. Probabil că nici o altă disciplină nu a fost atât de lovită în timp”, acuză reprezentanții Societății de Geografie din România, care au inițiat în acest sens o petiție pe internet.

Societatea de Geografie din România a reacționat astfel extrem de dur la propunerile lansate de Ecaterina Andronescu și incluse în documentul ”Educația ne unește”, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.

”Una dintre măsurile acestei recente reforme este și aceea ca Geografia să nu mai fie o disciplină de examen la bacalaureat. La 100 de ani ai României moderne iată cum un membru al echipei guvernamentale, nici nu mai are importanță numele lui, încearcă să anuleze, la finalizarea școlii, fără nici un fel de răspundere, o materie care a fost și va rămâne fondatoare pentru personalitatea umană, care este parte formativă a conștiinței oricărui popor, o materie care fundamentează gândirea rațională, care motivează respectul și toleranța față de ceilalți oameni, față de propriul mediu de viață, care oferă răspunsuri multiplelor întrebări puse de viața de fiecare zi”, se arată în ”Manifestul pentru Geografie”, semnat de președintele Societății de Geografie din România (SGR), prof.univ.dr. Corneliu Iațu.

”Nici măcar regimul comunist nu și-a permis să distrugă geografia. La 30 de ani de la profundele schimbări de regim politic și social avem surpriza să observăm că se lucrează temeinic la această distrugere. Probabil că nici o altă disciplină nu a fost atât de lovită în timp. Numărul de ore de Geografie s-a redus, constant și drastic, ajungând la un nivel minimal, de avarie, iar acum se dorește excluderea ei de la examenul de bacalaureat, urmând ca, probabil în scurt timp, să fie eliminate din școli și orele puține care au mai rămas pentru această disciplină”, se mai semnalează în document.

Prezentăm integral documentul ”Manifest pentru Geografie”:

”La o sută de ani de la crearea României întregite, Ministerul Învățământului ne-a făcut o surpriză enormă prin câteva inițiative de așa-zisă reformă, deși în ultimii 30 de ani, învățământul a mai fost supus la tot felul de reforme, fără efecte benefice de fond și fără a primi, măcar într-un singur an, bugetul alocat prin lege.

Una dintre măsurile acestei recente reforme este și aceea ca Geografia să nu mai fie o disciplină de examen la bacalaureat. La 100 de ani ai României moderne iată cum un membru al echipei guvernamentale, nici nu mai are importanță numele lui, încearcă să anuleze, la finalizarea școlii, fără nici un fel de răspundere, o materie care a fost și va rămâne fondatoare pentru personalitatea umană, care este parte formativă a conștiinței oricărui popor, o materie care fundamentează gândirea rațională, care motivează respectul și toleranța față de ceilalți oameni, față de propriul mediu de viață, care oferă răspunsuri multiplelor întrebări puse de viața de fiecare zi, care informează temeinic despre oameni în general și despre raporturile lor cu natura, cu resursele ei, ca și despre modificările permanente care au loc în economia mondială, cu perspectivele ei vital importante, de la nivelul strict local, la cel regional și al Pământului întreg. 

Acum 100 de ani, eminentul geograf francez Emmanuel de Martonne, cunoscător profund al spațiului geografic românesc și al românilor, aducea o contribuție capitală la întregirea României iar azi, după 100 de ani, România, fie și prin persoana unui ministru sau a unui consilier, încearcă să șteargă un tom din geografia românească, o pagină din existența noastră ca națiune, prin propunerea de a elimina geografia de la bacalaureat, după ce într-un mandat precedent s-a luat decizia de a elimina geografia de la examenul de capacitate. Să deducem că aceasta este o atitudine programatic ostilă geografiei?   

Nu înțelegem, în calitatea pe care o avem, de unde rezultă atâta ură împotriva unei discipline care, prin lucrările teoretice și de mare aplicabilitate practică ale savantului Simion Mehedinți și ale străluciților săi discipoli, a demonstrat că are contribuții remarcabile la dezvoltarea României. Nu înțelegem de ce o disciplină ca Geografia este marginalizată când rolul ei în formarea intelectuală a unui elev, viitor absolvent, este capital. Să înțelegi lumea, să-i pătrunzi toate sensurile, să formezi conștiința apartenenței la o națiune, să promovezi valorile europene prin includerea acestora ca obiect de studiu al Geografiei sunt niște deziderate universal umane care, la noi, nu contează în fața unor interese obscure.

Nici măcar regimul comunist nu și-a permis să distrugă geografia. La 30 de ani de la profundele schimbări de regim politic și social avem surpriza să observăm că se lucrează temeinic la această distrugere. Probabil că nici o altă disciplină nu a fost atât de lovită în timp. Numărul de ore de Geografie s-a redus, constant și drastic, ajungând la un nivel minimal, de avarie, iar acum se dorește excluderea ei de la examenul de bacalaureat, urmând ca, probabil în scurt timp, să fie eliminate din școli și orele puține care au mai rămas pentru această disciplină.

În schimb, ce realizează Geografia școlară românească? Pe plan internațional, la olimpiadele de profil ea obține cu perseverență medalii de aur și se clasează sistematic pe locul 1 în lume. Care este recompensa pentru această glorie adusă învățământului românesc? Dispariția geografiei!

O disciplină care aduce faimă României, mari laureați care ridică în mod repetat steagul României, aducând onoare țării pe care o reprezintă și probând astfel un patriotism real, sunt tratați la rubrica diverse a unor rapoarte. Iată cum sunt onorate la noi elitele, iată în ce constă recunoștința față de această muncă a elevilor și a profesorilor de geografie, față de ceea ce ei fac pentru România.

Probabil că aceia care decid nu au nevoie nici de elite și nici de Geografie. Pentru ce să mai deschidem ochii spre lume copiilor pe care îi educăm, pentru ce să-i mai facem să o înțeleagă cu inteligență, cu toleranță și solidaritate și să viseze frumos la temeinicia neamului lor și a Pământului? Mai bine să nu viseze, mai bine să fie ignoranți, apatici și să nu se mai gândească la viitor, pentru că un ministru nu dorește ca Geografia să formeze conștiințe, nu dorește ca ea să contribuie la formarea de oameni capabili să ridice România la nivelul celorlalte state din concertul națiunilor europene.

În numele și cu asentimentul tuturor membrilor și simpatizanților Societății de Geografie din România, Președinte SGR, Prof.univ.dr. Corneliu IAȚU

—————————————————————————————————————

Vă invităm să semnați petiția ce susține menținerea geografiei ca opțiune pentru examenul de bacalaureat, pornind de la numărul foarte mare de elevi care aleg geografia la acest examen, rezultatele bune și foarte bune obținute atât la bacalaureat cât și la concursuri, olimpiade naționale și internaționale precum și utilitatea ei pentru asigurarea unei vieți autonome și dezvoltare personală. Petiție ProGeografia

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a propus introducerea a patru tipuri de Bacalaureat: Bac T (tehnologic), Bac A1 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale de ştiinţe), Bac A2 (pentru absolvenţii programelor de studii liceale socio-umaniste) şi Bac V (pentru absolvenţii programelor de studii liceale vocaţionale). În formula de Bacalaureat diferențiat, propusă de ministru, apare și o nouă probă: ”Creativitate, cunoaştere, abilităţi, aptitudini și atitudini”. Andronescu a explicat că această probă va integra mai multe discipline.

Cele patru tipuri de bacalaureat sunt incluse în viziunea ”Educaţia ne uneşte”, lansată vineri de Ministerul Educației.

Citește și:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here