Copiii învață prin joc la școala din Poșta Cîlnău. Au oră de experimente, dar și ”un sfert de lectură la cort”

0
Foto: facebook.com/ Alina Toader

Fiecare zi în clasa învățătoarei Alina Toader înseamnă învățare prin joc. Copiii sunt în clasa pregătitoare și au curățat porumb la ora de Matematică pentru a exersa adunările și scăderile. Tot la Matematică au alergat pe urmele lui ”Jack și  Vrejul de fasole”, iar la Comunicare s-au ”jucat” cu Spinner-ul pentru a scrie cuvinte și propoziții. Însă cea mai așteptată zi de către cei 16 copii din clasa învățătoarei Alina Toader, de la școala din comuna Poșta Cîlnău, este cea de vineri, când au ora de experimente. Dascălul a creat un opțional, ”Experimente haioase”, în care copiii devin mici magicieni și sunt extrem de încântați. Entuziasmați sunt elevii și când au ”Un sfert de lectură la cort”, activitatea prin care învățătoarea și-a propus să îi transforme în ”prietenii” cărților: în fiecare zi, copiii intră, pe rând, în cortul clasei și citesc. 

Copiii au pornit în aventura celor 15 minute de citit de la începutul acestui an. Învățătoarea Alina Toader a achiziționat un cort, devenit castelul clasei, unde, zi de zi, elevii din clasa ”Mickey&Minnie” citesc. A numit activitatea ”Sfertul de lectură la cort”, iar micuții răsfoiesc, în castelul lor, cărticele ori miniabecedarul clasei.

”Intră pe rând, citesc un text scurt referitor la litera nouă pe care au învățat-o, au citit și ghicitori și, la final, primesc un semn de carte pe care eu îl personalizez. Clasa noastră se cheamă Mickey&Minnie și eu chiar le-am spus că vreau să îi transform în șoricei de bibliotecă. Sunt tare încântați și foarte mândri când își primesc semnul de carte cu ”Fii un șoricel de bibliotecă”  spune Alina Toader, învățătoare la Școala Gimnazială „C-tin Ivănescu” din comuna Poșta Cîlnău, județul Buzău, un dascăl cu o experiență la catedră de 19 ani.

”Sfertul acela înseamnă o pauză a noastră. O fructificăm altfel, iar ei nu se simt deranjați de lucrul acesta”, adaugă învățătoarea.

Ora experimentelor este însă cea care i-a cucerit pe copii. O oră pe săptămână, vinerea, copiii fac tot felul de experimente. ”Este un opțional. Se cheamă ”Experimente haioase” și încerc să leg ceea ce facem la această oră cu ceea ce studiem în săptămâna respectivă. De exemplu, am avut o activitate care le-a plăcut extraordinar de mult: pași de dinozauri, cu niște gheruțe  prin clasă și am făcut vulcanul. Cu bicarbonat, oțet, colorant alimentar și au fost foarte încântați”, povestește Alina Toader.

În săptămâna în care au învățat Litera F, copiii au făcut experimentul Fantoma din balon: au pus bicarbonat într-un balon, l-au așezat pe gura unei sticle în care era oțet și, surpriză, balonul s-a umflat singur…

La o altă oră, copii au creat curcubeul. Au pus picături de Tempera una lângă alta și au așezat un șervețel umed deasupra culorilor. Culoarea o lua ușor-ușor în sus și s-a format… curcubeul.

Tot curcubeul au făcut micuții cu ajutorul bomboanelor Skittles. ”Pe o farfurie am pus bombonele Skittles. Am turnat apă și am așteptat 10 minute… A ieșit ceva superb. De obicei, eu experimentez acasă, să văd ce iese ca să știu ce fac. Acesta a fost un experiment pe care nu am avut timp să îl pregătesc și eram și eu curioasă ce o să iasă și a ieșit, într-adevăr, spectaculos. Erau foarte încântați.”

Multe astfel de experimente au încercat copiii din clasa Alinei Toader, iar vinerea aceasta îi așteaptă ”oușorul plutitor”. ”Este ziua cea mai așteptată de copii. Cum începe săptămâna mă întreabă ce experimente facem. Sunt foarte încântați”, mărturisește dascălul.

Învățarea prin joc face parte însă și din ora de Matematică și din cea de Comunicare. ”În fiecare zi, activitățile au la bază jocul și nu pot altfel. În primul rând, îmi place mie să mă joc și de aici pleacă totul”, explică Alina Toader.

”În ograda bunicilor” este o activitate pe care copiii au avut-o la Matematică.  Fiecare copil a venit la școală cu un știulete de porumb și a curățat 31 de boabe. ”Activitatea cu porumbul a fost o adevărată aventură, atât de mult ne-am amuzat… Unii au curățat mai repede, alții mai încet, s-au ajutat reciproc… Ideea a fost să curețe 31 de boabe și de aici am plecat cu operațiile, adunări, scăderi… Au fost foarte încântați când i-am pus să curețe porumbul pentru că ei nu știau ce o să facă. Și erau uimiți, nu le venea să creadă…”

Jocul cu Spinner-ul a fost pus în practică la Comunicare: ”Pentru că eram la litera F, copiii au fost grupați câte doi, fiecare și-a ales un număr și la ce cuvânt se oprea partea lui de spinner, el scria cuvântul, forma propoziții, despărțea în silabe. Ideea nu îmi aparține, am împrumutat-o și a fost extrem de interesantă.”

Provocarea de la NASA este jocul în care copiii au trecut prin mai multe probe pentru a obține ”pașaportul intergalactic”. Tot un joc matematic, la tema ”Universul”: ”Fiecare trebuia pe rând să rezolve sarcina, după care trebuia să scaneze și, rezolvând toate sarcinile matematice, obținea pașaportul intergalactic.”

”Vrejul fermecat” – Pe urmele lui Jack este povestea de la litera J, aplicată la Matematică: ”Ei au trebuit să meargă pe urmele lui Jack și, în cortul unde se afla castelul uriașului, descopereau jetoane cu calcule matematice. Au fost împărțiți pe echipe. Unii au avut de făcut calcule, alții să compare, alții să le descompună în zeci și unități și a fost așa o competiție…”

În ”jocul” de la clasă au fost implicați și părinții, povestește învățătoarea.

A demarat un proiect ”Părinți la școală, părinți minunați””, în care fiecare părinte a susținut o activitate alături de copii, prezența fiecărui părinte fiind o surpriză pentru cei mici, ei neștiind ziua în care acesta va fi prezent.

Am avut activități de lectură, despre igiena orală, despre onoare, patriotism, despre arta croșetatului, despre cum să protejăm animalele, toate aceste activități având legătură cu profesia părinților prezenți.

De ce am făcut aceasta? Pentru că am considerat că eu și părintele trebuie să fim o echipă și că sala de clasa nu este doar ” terenul” meu. Despre emoțiile copiilor care și-au văzut părinții în sala de clasă, ce să vă mai zic? Erau tare încântați”, spune Alina Toader.

Foto: facebook.com/ Alina Toader

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here