Ce spun profesorii despre evaluarea din zece în zece ani, propusă de ministrul Educației după modelul japonez

6

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, vrea o evaluare a profesorilor din zece în zece ani, după modelul japonez. Andronescu a anunțat că această evaluare ar urma să fie inclusă în noua lege a Educației. Ce spun profesorii? SparkNews.ro a întrebat câțiva profesori și iată opiniile acestora:

Dorina Jugureanu, profesor de matematică la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din București: ”Se vrea doar un bau-bau pentru profesori”

”Ideea de a porni o “reformă” cu evaluarea, nu poate fi decât sortită eșecului. S-a mai încercat lucrul acesta cu bacul, cu evaluarea națională… Vede cineva vreo îmbunătățire în sistem? Este necesară întâi formarea și după aceea evaluarea. Iar formarea… Eu mai am puțin și ies la pensie.

Din partea ministerului, a inspectoratului, nu am avut parte de vreun curs cu adevărat formator. Un curs la care să fiu solicitată, să fiu învățată să lucrez cu copii supradotați sau cu probleme speciale sau măcar să-i recunosc, să înțeleg pericolele internetului pentru a le putea prezenta corect elevilor și părinților… Am participat la câteva “cursuri” pentru credite. Mi-am plătit singură alte participări la cursuri, conferințe despre care am auzit. Primim mereu anunțuri de cursuri din partea CCD-ului, dar cu taxă. Nici nu le citesc. Mi se pare o ofensă doar faptul că ni se prezintă.

Ce să evalueze ministerul din 10 în 10 ani? Se vrea doar un bau-bau pentru profesori. Hai să mai avem un instrument cu care să-i ținem cu capul plecat. Pentru că orice inspecție venită în școli are de fapt rol de bau-bau. În niciun caz de îndrumare, de ajutor, de încercare de a face față împreună unor lipsuri colosale. Realizez faptul că sistemul de educație din România nu se mai poate face bine nici în 20 de ani. Și sunt tristă.”

Doru Căstăian, profesor de Filosofie la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați: ”Lucrurile nu trebuie făcute lăutărește”

”Eu cred că actualul sistem de titularizare trebuie modificat, pentru că nu asigură o competiție reală, iar 10 ani pare un termen ok. Dar lucrurile nu trebuie făcute lăutărește. De exemplu, doamna ministru nu a pomenit nimic despre evaluarea muncii la clasă în cei 10 ani, a vorbit numai de evaluarea de specialitate și metodică. Rămâne de văzut cine va realiza verificarea metodică.

O spun fără rețineri, printre cei care trec acum drept specialiști, atât în universitar (centrele de formare), cât și în comisiile metodice ale ISI-urilor, sunt mulți complet depășiți sau, mai rău, promotori de pseudo știință. Avem și specialiști foarte buni, ei trebuie atrași masiv în aceste evaluări. Centrele de pregătire pedagogică trebuie evaluate și reformate primele, altfel va fi doar o farsă și, cel mai probabil, o afacere bănoasă pentru unii. Ca să nu mai zic că evaluarea trebuie să țină cont de unde a plecat și unde a ajuns elevul, nu de numărul de olimpici și trebuie să existe soluții remediale si în perioada celor 10 ani crescută colaborarea dintre profesorii vechi și cei noi.”

Violeta Hera, profesor de istorie, Școala Gimnazială nr.92: ”Mă întreb dacă sistemul japonez funcționează cu peste 30 elevi la clasă și un singur profesor…”

”Deși admit faptul că se strecoară în sistem oameni care nu au nimic de oferit elevilor și nicio chemare către învățământ, consider ideea nepotrivită. În primul rând, se face o evaluare anuală a profesorilor în școli și o examinare generală ar fi o mare risipă de bani, timp și energie.

În al doilea rând, ni se propun modele de predare, de evaluare, de formare … Mă întreb dacă sistemul japonez funcționează cu peste 30 elevi la clasă și un singur profesor, dacă programa este la fel de încărcată, cum îi ajută ei pe elevii cu CES și cum nu există soluții pentru aceste probleme în România, dacă profesorii japonezi se perfecționează pe cheltuiala proprie și dacă sunt salarizați la fel ca în România… Nu în ultimul rând, sunt dezamăgită să văd cum profesorii rămân singurii vinovați pentru ce nu merge bine în sistem. Așa cum a fost prezentată, ideea lasă loc suspiciunii că nu suntem suficient de bine pregătiți și trezește neîncredere în rândul elevilor și al părinților. Nu știu să existe un alt domeniu de activitate în care să se practice o astfel de evaluare și nu cred că aceasta este soluția pentru o educație de calitate.”

Violeta Dascălu, director Școala Gimnazială Ferdinand I din București:

”Societatea noastră nu este pregătită să importe practici din alte țări, întocmai”

”Evaluarea profesorilor se realizează acum anual și tot așa este firesc sa fie. Cred că societatea noastră nu este pregătită să importe practici din alte țări, întocmai. Sunt țări care au educație obligatorie cu multe secole înaintea noastră!”

 


Ministrul Ecaterina Andronescu a anunțat că vrea să implementeze în România mai multe prevederi din legea japoneză, între care și cea legată de evaluarea profesorilor:

“Un lucru interesant este evaluarea profesorilor din zece în zece ani. Toţi profesorii susţin după un program de formare la disciplina pe care o predă şi celălalt în metodele noi de pedagogice. Ne gândim că o asemenea abordare vom putea avea şi noi. Nu înseamnă că de mâine, nu înseamnă că profesorii să se teamă. E o idee, până va ajunge în lege, calea e lungă. (…) Un proces de evaluare trebuie să gândim indiferent că e modelul japonez sau altul pentru că în învăţământul superior îl avem şi constat că acest lucru ne-a motivat”, a spus Ecaterina Andronescu.

Anterior, într-un interviu pentru Evenimentul Zilei, ministrul spunea că ”tot în legea japoneză am găsit o chestiune pe o vom adopta”: ”Din zece în zece ani, tot corpul profesoral este supus unei evaluări. Examenul pe conţinutul disciplinei pe care profesorul o predă şi examenul de tehnologie pedagogică, pentru că şi aceasta evoluează. Şi atunci, vrem să punem şi noi în viitoarea Lege a Educaţiei această evaluare. Un profesor, precum un medic, trebuie să citească zi de zi, pentru a nu se îndepărta de disciplina pe care o predă”.

Citește și: 

6 COMENTARII

  1. !???! Cei ce au timp liber.. gândesc . ce?!
    Cred că în scurt timp vor fi profesori foarte bine instruiți teoretic, dar de la teorie la aplicare practică este o cale atât de lungă…. ” Că mii de ani iar trebui luminei să ajungă”!

  2. Eu am fost in stagiu de formare la Universitatea CAVILAM Vichy -Franța. „Să facem artele să intre in clasă” – 4 ore dimineața şi 3 după -amiază. N-aş fi lipsit o secundă. Şi nu pridideam să schițez putin ideile, fiindcă aş fi murit de ciudă să uit ceva. Aşa DA formare !
    Nu vreau să descriu aici un curs făcut la noi. Mor de ruşine şi de nervi.

  3. În sfârșit aud și eu un profesor vorbind despre evaluare fără să țină cont neapărat despre olimpiade școlare, ci despre o evoluție a elevului la clasă. Cred că este cel mai mare efort pe care un profesor îl poate face la clasă, dar de care toată lumea se ferește. Felicitări, domnule Doru Căstăian, pentru perspectiva abordării!

  4. Dar pe ministrii cine ii „ievalueaza”? Programele scolare sunt cele care ar trebui imbunatatite. Si sunt destui profesori cu probleme psihice sau care predau de mantuiala, care ar trebui inlaturati din invatamant. Unii profesori dau dovada de o exceptionala pregatire si calitati pedagogice, iar acestia ar trebui identificati si premiati. Cunosc cazuri concrete in care bune cunostinte-prietene ale madamei Andronescu functionau ca profesori de chimie la liceu-colegiu (sa zicem Sfantul Sava) dar lipseau cu desavarsire de la lectii cu lunile. Pt ca „puteau”. Ecaterina Andronescu este dupa Ion Iliescu cel mai malefic personaj din Romania. Distrugi invatamantul inseamna ca distrugi tara. Decizii politice luate de incompetenti. Sau chiar luate cu rea credinta, caci asta s-a dorit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here